18.12.2019 Liikenne Finnairin kaukoliikenteeseen luvassa lisämukavuutta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi Premium Economy -luokka tulee selkeästi omaksi luokakseen Business- ja turistiluokkien väliin. Finnairin kaukoliikenteeseen on luvassa lisämukavuutta. Finnairin uusi Premium Economy -luokka tulee entistä selkeämmin omaksi luokakseen Business- ja turistiluokan väliin.Lentoyhtiö tuo Premium Economy -matkustusluokan kaukoliikenteen Airbus A330- ja A350 -laajarunkokoneisiin matkustamouudistusten yhteydessä. Muutokset toteutetaan vaiheittain.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäyttöön 2020 marraskuussaEnsimmäinen lisämukavuutta tuova matkustamo otetaan käyttöön marraskuussa 2020. Muutostöitä tehdään laajemmin vuoden 2021 aikana. Kaikkien laajarunkokoneiden matkustamot on uudistettu vuoden 2022 loppuun mennessä. Asiasta uutisoi Suomessa ensimmäisenä www.lentoposti.fi -sivusto.Premium Economy korvaa vuoden 2014 elokuussa esitellyn nykyisen, turistiluokasta hieman parannellun Economy Comfort -luokan. Sen matkustusluokan laadusta on ollut lentävien asiakkaiden keskuudessa hieman ristiriitaisia mielipiteitä.Nykyisen Economy Comfort -luokan lisähinta on lentoreitistä riippuen 45–95 euroa turistiluokkaan verrattuna. Lisähinnalla on saanut turistiluokan istuimeen 8–13 senttiä enemmän jalkatilaa, laadukkaat vastamelukuulokkeet lennon ajaksi, matkatarvikepaketin, ilmaisen internet-yhteyden tunniksi sekä nopeamman koneeseen sisäänpääsyn ja poistumisen.Selkeästi omaksi luokaksiFinnairin uusi Premium Economy -luokka tulee entistä selkeämmin omaksi luokakseen Business- ja turistiluokan väliin. Tuoteparannukset, kuten uudet istuimet, enemmän tilaa ja monipuolisemmat ateriat ja parempi palvelu kohentavat uuden väliluokan laatua, mikä tulee näkymään myös hinnassa.Lentoposti.fi -sivuston tietojen mukaan Premium Economy -luokan hinnan arvioidaan olevan noin puolitoista–kaksinkertainen turistiluokkaan verrattuna. Tarkempia yksityiskohtia istuinten leveydestä ja istuinvälistä Finnair ei ole vielä paljastanut.Finnairin asiakaskokemuksesta vastaava johtaja Piia Karhu kuvasi yhtiön pääomamarkkinapäivässä uutta luokkaa.– Uusi luokka on räätälöity sellaisille vapaa-ajan matkustajille ja työasioissa matkustaville, jotka kaipaavat turistiluokkaa parempaa. Kaikki yhtiöt eivät hyväksy työntekijöilleen Business-luokkaa työmatkoilla.Finnairin uusi Premium Economy -matkustusluokka asemoituu Business- ja Economy-luokkien väliin. Kuva on osa Finnairin marraskuisen pääomamarkkinapäivän aineistoa.Saksalaiseen makuunLentoposti.fi -sivuston tietojen mukaan uudistuksen odotetaan tuovan matkustajia erityisesti Saksasta, jossa Business-luokka ei kuulu työmatkustajien valikoimaan työnantajien päätöksestä.Finnairilla on uudesta matkustusluokasta suuret odotukset sen suosion ja tuottojen suhteen.Finnairin pääomamarkkinapäivässä 12.11.2019 julkistetusta kuvasta voisi päätellä, että Premium Economy -luokan osuus kaukoliikenteen istuinpaikoista kasvanee merkittävästi nykyiseen Economy Comfort -luokkaan verrattuna.Nykyisin Economy Comfort -istuinpaikkoja on Airbus A330-koneissa vain 14–15 prosenttia ja A350 -matkustajakoneissa vain 12,5–14,5 prosenttia kaikista istuinpaikoista. Kun uusi luokka esitellään, todennäköisesti istuinpaikkoja vähenee muutama Business-luokasta ja enemmän turistiluokasta. Toistaiseksi Finnair ei paljasta tarkkoja lukuja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKiristyvään kilpailuunPremium Economy ei ole mikään täysi uusi tuotekonsepti, mutta oikein toteutettuna se voi olla vahva kilpailuetu kiristyvillä kaukolentojen markkinoilla. Tuomalla uuden matkustusluokan Finnair varustautuu kiristyvään kilpailuun erityisesti Kaukoitään suuntautuvilla pitkillä reiteillä.Ideana on tarjota turistiluokkaa enemmän mukavuutta matkustajille, jotka eivät halua maksaa Business-luokan hintaa.Premium Economy -luokka on tulossa muotiin. Laadukkaasta ykkös- ja Business-luokastaan tunnettu Emirates tuo ensi vuonna Premium Economy-luokan isoihin A380- ja Boeing 777-300 ER-koneisiinsa. Yhdysvalloissa American Airlines esitteli Premium Economy -luokan ensimmäisenä vuonna 2016, Delta vuonna 2017 ja United vuonna 2018. Finnairin kanssa samaan OneWorld-alliansiin kuuluva British Airways tarjoaa Premium Economy -luokan nimeltään World Traveller Plus.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto, Finnair Lähteet: www.lentoposti.fi, www.aviationanalyst.co.uk, www.simpleflying.com, www.executivetraveller.com Lue lisää Kaikki artikkelit 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta 2.5.2025 Uutinen Volvo aloittaa 1,6 miljardin säästökuurin – irtisanomisilta ei vältytä 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Historia Viimeiset käynnistykset: viekas ja viekoitteleva vitoskone 4.5.2025 Koeajo Maistiainen: Dongfeng Nammi Box – taas uusi kiinalaismerkin pikkuauto 3.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Citroën 'Traction Avant' -53 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa