7.7.2023 Lentokoneet Finnairin OH-LWB on maailman eniten lennetty Airbus A350 – jo kolmasosa lennoista saattaa kohta olla lennetty Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnair on muutoinkin hyvin edustettuna tilastossa maailman eniten lennettyjen A350-koneiden osalta, olihan se yksi ensimmäisistä tyypin käyttöönottajista. Airbus A350:n ensilennosta tuli hiljattain kuluneeksi 10 vuotta. Kaupallista ilmailua laajasti tilastoivan ch-aviationin data paljastaa mielenkiintoista tietoa Airbus A350:n käyttötunneista eri lentoyhtiöiden osalta. 14. kesäkuuta 2013 ensilentonsa lentänyt suurikokoinen laajarunkokone on nyt Airbusin lippulaivamalli, jota on tähän mennessä ehditty valmistaa kaupalliseen käyttöön yli 470 kappaletta, määrän kasvaessa jatkuvasti.Finnair oli alkujaan konetyypin ensimmäinen tilaaja, mutta halusi olla vasta kolmas vastaanottaja, jotta mahdolliset lastentaudit olisi ennen sitä selätetty. Ennen kuin OH-LWA, Finnairin ensimmäinen yksilö 7. lokakuuta 2015 luovutettiin, Qatar Airways oli ehtinyt operoida tyyppiä noin 10 kuukauden ajan ja Vietnam Airlineskin useamman kuukauden ajan. Finnair vastaanotti toisen yksilönsä joulukuussa 2015, ja tämä nimenomainen kone on kerryttänyt tähän mennessä kaikista eniten lentotunteja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy30 000 tuntia rikkiOH-LWB luovutettiin Finnairille Airbusin tehtaalta Ranskan Toulousesta 14. joulukuuta 2015. Siinä missä OH-LWA lensi ensimmäiset viikkonsa lyhyiden matkojen FAMI-lentoja, asetettiin OH-LWB heti kaukoliikenteen palvelukseen, tuolloin vielä tukevasti Aasian-strategian hengessä.Lentokoneen "kilometrejä" voidaan laskea oikeastaan kahdella eri tavalla. Yksi tapa on laskea suoraan lentotunteja. Toisaalta voidaan laskea myös lentoja, eli ajanjaksoja siitä hetkestä kun moottorit käynnistetään lähtökentällä siihen hetkeen kun ne sammutetaan määräkentällä.OH-LWB on helppo erottaa laivastosisaristaan oneworld -allianssimaalauksensa kautta.OH-LWB:n kohdalla lentotunnit raksuttavat nopeammin kuin lennot, sillä koneella lennetään tavallisesti pitkiä lentoja. A350:tä käytetään Finnairilla Lontoon Heathrow'n reitillä 1 -2 kertaa päivässä, Amsterdamin reitillä satunnaisesti ja Frankfurtin reitillä vielä satunnaisemmin. Muutoin koneet lentävät kaukolentoja, joista monet ovat Venäjän ilmatilan sulun johdosta aiempaakin pidempiä ja lentotunteja kertyy eri tahtiin kuin lentoja.OH-LWB:n kello raksuttaa tällä hetkellä vähän 30 000 lentotunnin tuolla puolen, samalla kun lentoja kone on kerryttänyt reilut 3 600 kappaletta.Vain muutama kone yltää suuruusluokkaanFinnairin OH-LWB on maailman eniten "ajettu" A350, vaikka Qatar Airwaysilla on sitä vuodenkin verran vanhempia koneyksilöitä. Tässä kohtaa kuvaan astuu Airbusin ja Qatar Airwaysin niin kutsuttu maalikiista, jota Moottorikin seurasi aikanaan tiiviisti, mutta joka sai dramaattisuudestaan huolimatta onnellisen lopun. Kaikesta huolimatta maalikiistan seurauksena jopa reilut parikymmentä Qatar Airwaysin vanhimman pään A350:tä oli qatarilaisyhtiön omaehtoisessa lentokiellossa, eivätkä ne näin kerryttäneet lentotunteja.Yksi aivan eniten lennetyistä A350-yksilöistä kuuluu Singapore Airlinesille, joka on ottanut konetyypistä paljon irti sitä varten räätälöidyllä ULR- eli Ultra Long Range -versiolla. Singapore Airlinesin 9V-SMA ei ole ULR, mutta yhtiön ensimmäinen ja eniten lentotunteja kerännyt A350-yksilö hieman alle 30 000 lentotunnillaan ja noin 4 700 lennollaan. Kaikkiaan Singapore Airlinesin A350-laivasto on maailman toiseksi eniten lennetty, heti Finnairin jälkeen.Finnairin viisi ensimmäistä A350-yksilöä, OH-LWA:sta -E:hen, ovat lentäneet yhteensä lähes 150 000 tuntia ja reilut 17 500 lentoa. Ne kaikki mahtuvat maailman kymmenen käytetyimmän Airbus A350:n joukkoon.Mahdollisesti jopa kolmasosa lennoista takanaKuten todettua, matkustajalentokoneen käyttöä ja sitä kautta käyttöikää on suhteellisen monimutkaista laskea. Kuitenkin esimerkiksi OH-LWB:n edeltäjäsukupolvea edustanut nelimoottorinen Airbus A340 OH-LQA siirtyi täysin palvelleena romuttamolle reilun 99 000 tunnin kohdalla. Sen rungolle oli laskettu käyttöiäksi 100 000 tuntia.Suunnitellut lennot tuskin tulevat OH-LWB:n ja kumppaneiden kohdalla täyteen lähellekään tuntien tahdissa, mutta sekä lennot että tunnit vastaavat noin 25 vuoden käyttöikää. Näiden perusteella laskettuna OH-LWB:llä saattaa siis mahdollisesti olla jopa kolmasosa kaikista lennoista pian lennetty.Lähteet: ch-aviation, Simple Flying, PlanespottersMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 16.11.2024 Lentokoneet Iberia vastaanotti ihka ensimmäisen Airbus A321XLR:n – liikenteessä on nyt todellinen mannertenvälinen kapearunkokone 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa – kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen ”Lentävän Lyijykynän” – konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa 26.10.2024 Lentokoneet 101-vuotias, maailman 5. vanhin lentoyhtiö lentää tänään viimeisen lentonsa – hyvästit Czech Airlinesille 20.10.2024 Lentokoneet Norjan puolustusvoimat lentää Norwegianin siivin yli miljoona lentoa 15-prosenttisesti biopolttoaineella – suomalainen St1 mukana 14.10.2024 Lentokoneet Eurooppalaiset lentoyhtiöt joukkopaossa Kiinan-reiteiltä – antaako Eurooppa periksi Venäjää rahoittaville kiinalaisyhtiöille? 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 29.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: painajainen vai mahdollisuus? – unkarilainen halpalentoyhtiö tarjoaa täyteen pakattua kaukolentoa, josta on riisuttu jopa kahvitarjoilu 18.9.2024 Uutinen Suomalainen Hornet-lentäjien kellovalmistaja ja Jeep aloittavat yhteistyön – ainutlaatuinen Jeep-arvokellojen sarja tulossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä