7.7.2023 Lentokoneet Finnairin OH-LWB on maailman eniten lennetty Airbus A350 – jo kolmasosa lennoista saattaa kohta olla lennetty Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Ensimmäiset 20 koneyksilöä ovat selkeimmin "esituotantoa" ja siten kaikkein painavimpia. Finnairilla niitä on kaksi, OH-LWA (MSN 018) ja kuvan OH-LWB (MSN 019). Näiden jälkeen Airbus on valmistanut pitkälle yli 600 kappaletta A350:tä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnair on muutoinkin hyvin edustettuna tilastossa maailman eniten lennettyjen A350-koneiden osalta, olihan se yksi ensimmäisistä tyypin käyttöönottajista. Airbus A350:n ensilennosta tuli hiljattain kuluneeksi 10 vuotta. Kaupallista ilmailua laajasti tilastoivan ch-aviationin data paljastaa mielenkiintoista tietoa Airbus A350:n käyttötunneista eri lentoyhtiöiden osalta. 14. kesäkuuta 2013 ensilentonsa lentänyt suurikokoinen laajarunkokone on nyt Airbusin lippulaivamalli, jota on tähän mennessä ehditty valmistaa kaupalliseen käyttöön yli 470 kappaletta, määrän kasvaessa jatkuvasti.Finnair oli alkujaan konetyypin ensimmäinen tilaaja, mutta halusi olla vasta kolmas vastaanottaja, jotta mahdolliset lastentaudit olisi ennen sitä selätetty. Ennen kuin OH-LWA, Finnairin ensimmäinen yksilö 7. lokakuuta 2015 luovutettiin, Qatar Airways oli ehtinyt operoida tyyppiä noin 10 kuukauden ajan ja Vietnam Airlineskin useamman kuukauden ajan. Finnair vastaanotti toisen yksilönsä joulukuussa 2015, ja tämä nimenomainen kone on kerryttänyt tähän mennessä kaikista eniten lentotunteja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy30 000 tuntia rikkiOH-LWB luovutettiin Finnairille Airbusin tehtaalta Ranskan Toulousesta 14. joulukuuta 2015. Siinä missä OH-LWA lensi ensimmäiset viikkonsa lyhyiden matkojen FAMI-lentoja, asetettiin OH-LWB heti kaukoliikenteen palvelukseen, tuolloin vielä tukevasti Aasian-strategian hengessä.Lentokoneen "kilometrejä" voidaan laskea oikeastaan kahdella eri tavalla. Yksi tapa on laskea suoraan lentotunteja. Toisaalta voidaan laskea myös lentoja, eli ajanjaksoja siitä hetkestä kun moottorit käynnistetään lähtökentällä siihen hetkeen kun ne sammutetaan määräkentällä.OH-LWB on helppo erottaa laivastosisaristaan oneworld -allianssimaalauksensa kautta.OH-LWB:n kohdalla lentotunnit raksuttavat nopeammin kuin lennot, sillä koneella lennetään tavallisesti pitkiä lentoja. A350:tä käytetään Finnairilla Lontoon Heathrow'n reitillä 1 -2 kertaa päivässä, Amsterdamin reitillä satunnaisesti ja Frankfurtin reitillä vielä satunnaisemmin. Muutoin koneet lentävät kaukolentoja, joista monet ovat Venäjän ilmatilan sulun johdosta aiempaakin pidempiä ja lentotunteja kertyy eri tahtiin kuin lentoja.OH-LWB:n kello raksuttaa tällä hetkellä vähän 30 000 lentotunnin tuolla puolen, samalla kun lentoja kone on kerryttänyt reilut 3 600 kappaletta.Vain muutama kone yltää suuruusluokkaanFinnairin OH-LWB on maailman eniten "ajettu" A350, vaikka Qatar Airwaysilla on sitä vuodenkin verran vanhempia koneyksilöitä. Tässä kohtaa kuvaan astuu Airbusin ja Qatar Airwaysin niin kutsuttu maalikiista, jota Moottorikin seurasi aikanaan tiiviisti, mutta joka sai dramaattisuudestaan huolimatta onnellisen lopun. Kaikesta huolimatta maalikiistan seurauksena jopa reilut parikymmentä Qatar Airwaysin vanhimman pään A350:tä oli qatarilaisyhtiön omaehtoisessa lentokiellossa, eivätkä ne näin kerryttäneet lentotunteja.Yksi aivan eniten lennetyistä A350-yksilöistä kuuluu Singapore Airlinesille, joka on ottanut konetyypistä paljon irti sitä varten räätälöidyllä ULR- eli Ultra Long Range -versiolla. Singapore Airlinesin 9V-SMA ei ole ULR, mutta yhtiön ensimmäinen ja eniten lentotunteja kerännyt A350-yksilö hieman alle 30 000 lentotunnillaan ja noin 4 700 lennollaan. Kaikkiaan Singapore Airlinesin A350-laivasto on maailman toiseksi eniten lennetty, heti Finnairin jälkeen.Finnairin viisi ensimmäistä A350-yksilöä, OH-LWA:sta -E:hen, ovat lentäneet yhteensä lähes 150 000 tuntia ja reilut 17 500 lentoa. Ne kaikki mahtuvat maailman kymmenen käytetyimmän Airbus A350:n joukkoon.Mahdollisesti jopa kolmasosa lennoista takanaKuten todettua, matkustajalentokoneen käyttöä ja sitä kautta käyttöikää on suhteellisen monimutkaista laskea. Kuitenkin esimerkiksi OH-LWB:n edeltäjäsukupolvea edustanut nelimoottorinen Airbus A340 OH-LQA siirtyi täysin palvelleena romuttamolle reilun 99 000 tunnin kohdalla. Sen rungolle oli laskettu käyttöiäksi 100 000 tuntia.Suunnitellut lennot tuskin tulevat OH-LWB:n ja kumppaneiden kohdalla täyteen lähellekään tuntien tahdissa, mutta sekä lennot että tunnit vastaavat noin 25 vuoden käyttöikää. Näiden perusteella laskettuna OH-LWB:llä saattaa siis mahdollisesti olla jopa kolmasosa kaikista lennoista pian lennetty.Lähteet: ch-aviation, Simple Flying, PlanespottersMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.6.2025 Lentokoneet Türk Hava Yollari 92 vuotta – kuinka Turkki on vuosien saatossa valjastanut Turkish Airlinesin ulkopoliittisen valtansa välineeksi 24.5.2025 Lentokoneet Mach 0,94: Bombardier Global 8000 on nopein siviililentokone sitten Concorden 22.5.2025 Lentokoneet Päivän kuva: Helsinki-Vantaan 2-kiitotien remontti on suuremman kokoluokan urakka 18.5.2025 Lentokoneet Ryanair ilmoitti olevansa valmis harkitsemaan kiinalaisia matkustajakoneita – amerikkalaiset lähettivät heti vakavan varoituksen 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan – tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 3.5.2025 Lentokoneet Boeing 787 Dreamliner saavutti merkittävän virstanpylvään – kuljettanut miljardi matkustajaa nopeammin kuin yksikään toinen laajarunkokone 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä – syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta – uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”