7.7.2023 Lentokoneet Finnairin OH-LWB on maailman eniten lennetty Airbus A350 – jo kolmasosa lennoista saattaa kohta olla lennetty Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Ensimmäiset 20 koneyksilöä ovat selkeimmin "esituotantoa" ja siten kaikkein painavimpia. Finnairilla niitä on kaksi, OH-LWA (MSN 018) ja kuvan OH-LWB (MSN 019). Näiden jälkeen Airbus on valmistanut pitkälle yli 600 kappaletta A350:tä. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnair on muutoinkin hyvin edustettuna tilastossa maailman eniten lennettyjen A350-koneiden osalta, olihan se yksi ensimmäisistä tyypin käyttöönottajista. Airbus A350:n ensilennosta tuli hiljattain kuluneeksi 10 vuotta. Kaupallista ilmailua laajasti tilastoivan ch-aviationin data paljastaa mielenkiintoista tietoa Airbus A350:n käyttötunneista eri lentoyhtiöiden osalta. 14. kesäkuuta 2013 ensilentonsa lentänyt suurikokoinen laajarunkokone on nyt Airbusin lippulaivamalli, jota on tähän mennessä ehditty valmistaa kaupalliseen käyttöön yli 470 kappaletta, määrän kasvaessa jatkuvasti.Finnair oli alkujaan konetyypin ensimmäinen tilaaja, mutta halusi olla vasta kolmas vastaanottaja, jotta mahdolliset lastentaudit olisi ennen sitä selätetty. Ennen kuin OH-LWA, Finnairin ensimmäinen yksilö 7. lokakuuta 2015 luovutettiin, Qatar Airways oli ehtinyt operoida tyyppiä noin 10 kuukauden ajan ja Vietnam Airlineskin useamman kuukauden ajan. Finnair vastaanotti toisen yksilönsä joulukuussa 2015, ja tämä nimenomainen kone on kerryttänyt tähän mennessä kaikista eniten lentotunteja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy30 000 tuntia rikkiOH-LWB luovutettiin Finnairille Airbusin tehtaalta Ranskan Toulousesta 14. joulukuuta 2015. Siinä missä OH-LWA lensi ensimmäiset viikkonsa lyhyiden matkojen FAMI-lentoja, asetettiin OH-LWB heti kaukoliikenteen palvelukseen, tuolloin vielä tukevasti Aasian-strategian hengessä.Lentokoneen "kilometrejä" voidaan laskea oikeastaan kahdella eri tavalla. Yksi tapa on laskea suoraan lentotunteja. Toisaalta voidaan laskea myös lentoja, eli ajanjaksoja siitä hetkestä kun moottorit käynnistetään lähtökentällä siihen hetkeen kun ne sammutetaan määräkentällä.OH-LWB on helppo erottaa laivastosisaristaan oneworld -allianssimaalauksensa kautta.OH-LWB:n kohdalla lentotunnit raksuttavat nopeammin kuin lennot, sillä koneella lennetään tavallisesti pitkiä lentoja. A350:tä käytetään Finnairilla Lontoon Heathrow'n reitillä 1 -2 kertaa päivässä, Amsterdamin reitillä satunnaisesti ja Frankfurtin reitillä vielä satunnaisemmin. Muutoin koneet lentävät kaukolentoja, joista monet ovat Venäjän ilmatilan sulun johdosta aiempaakin pidempiä ja lentotunteja kertyy eri tahtiin kuin lentoja.OH-LWB:n kello raksuttaa tällä hetkellä vähän 30 000 lentotunnin tuolla puolen, samalla kun lentoja kone on kerryttänyt reilut 3 600 kappaletta.Vain muutama kone yltää suuruusluokkaanFinnairin OH-LWB on maailman eniten "ajettu" A350, vaikka Qatar Airwaysilla on sitä vuodenkin verran vanhempia koneyksilöitä. Tässä kohtaa kuvaan astuu Airbusin ja Qatar Airwaysin niin kutsuttu maalikiista, jota Moottorikin seurasi aikanaan tiiviisti, mutta joka sai dramaattisuudestaan huolimatta onnellisen lopun. Kaikesta huolimatta maalikiistan seurauksena jopa reilut parikymmentä Qatar Airwaysin vanhimman pään A350:tä oli qatarilaisyhtiön omaehtoisessa lentokiellossa, eivätkä ne näin kerryttäneet lentotunteja.Yksi aivan eniten lennetyistä A350-yksilöistä kuuluu Singapore Airlinesille, joka on ottanut konetyypistä paljon irti sitä varten räätälöidyllä ULR- eli Ultra Long Range -versiolla. Singapore Airlinesin 9V-SMA ei ole ULR, mutta yhtiön ensimmäinen ja eniten lentotunteja kerännyt A350-yksilö hieman alle 30 000 lentotunnillaan ja noin 4 700 lennollaan. Kaikkiaan Singapore Airlinesin A350-laivasto on maailman toiseksi eniten lennetty, heti Finnairin jälkeen.Finnairin viisi ensimmäistä A350-yksilöä, OH-LWA:sta -E:hen, ovat lentäneet yhteensä lähes 150 000 tuntia ja reilut 17 500 lentoa. Ne kaikki mahtuvat maailman kymmenen käytetyimmän Airbus A350:n joukkoon.Mahdollisesti jopa kolmasosa lennoista takanaKuten todettua, matkustajalentokoneen käyttöä ja sitä kautta käyttöikää on suhteellisen monimutkaista laskea. Kuitenkin esimerkiksi OH-LWB:n edeltäjäsukupolvea edustanut nelimoottorinen Airbus A340 OH-LQA siirtyi täysin palvelleena romuttamolle reilun 99 000 tunnin kohdalla. Sen rungolle oli laskettu käyttöiäksi 100 000 tuntia.Suunnitellut lennot tuskin tulevat OH-LWB:n ja kumppaneiden kohdalla täyteen lähellekään tuntien tahdissa, mutta sekä lennot että tunnit vastaavat noin 25 vuoden käyttöikää. Näiden perusteella laskettuna OH-LWB:llä saattaa siis mahdollisesti olla jopa kolmasosa kaikista lennoista pian lennetty.Lähteet: ch-aviation, Simple Flying, PlanespottersMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.2.2025 Päivän kuva Päivän kuva: jotain Pariisin ja Milanon väliltä 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa – TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 25.1.2025 Lentokoneet Spesifiointi on varusteiden ruksimista lentokonekaupoilla – näin se näkyy Finnairin Airbus A350-laivastossa 25.1.2025 Lentokoneet Päivän kuva: miljoonien litrojen höyryshow Helsinki-Vantaalla 24.1.2025 Lentokoneet JAL vaihtoi Boeing 787:ään hainnahasta inspiroituneen maalipinnan ja uskoo säästävänsä sillä 119 tonnia polttoainetta per vuosi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.1.2025 Lentokoneet Lufthansa aloittanee liittämään Alitalian raunioille perustettua ITA Airwaysia itseensä huomisesta alkaen 6.1.2025 Lentokoneet Ja maailman täsmällisin lentoyhtiö on… Aeroméxico! – stereotypioille ei jää tällä listalla juurikaan tilaa 28.12.2024 Lentokoneet Päivän kuva: harjat, lingot ja kitkat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.2.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan – onko lataushybridin pikalataamisessa mitään järkeä? 14.2.2025 Yleinen Tiedätkö mikä on Suomen yleisin autoverotettu ajoneuvo? 14.2.2025 Kuluttajat Land Rover sylki öljyt pihalle pian kaupanteon jälkeen – myyjäliikkeen oli korvattava, vaikka auto oli vanha ja lähes 250 000 kilometriä ajettu 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 13.2.2025 Vene 25 Båt Vene 25 Båt: Arrofoil 25 Cabin - tämä ruotsalainen hydrofoilivene säästää sähkön sijasta rutkasti bensaa 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle 10.2.2025 Autoilu Bensan hinta nousussa – kuinka korkealle litrahinta voi kivuta? 8.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi A8L 6.3 W12 Security 10.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle: ”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 12.2.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Mercedes-Benz tunki 5,5-litraisen V8:n seesteisen B-sarjalaisen keulan alle ja käänsi vedon takapyörille 9.2.2025 Lentokoneet Suomalaistenkin kaukolomien pitkäaikainen työjuhta on poissa - TUI siirsi viimeisen Boeing 767:nsa aavikolle