7.7.2023 Lentokoneet Finnairin OH-LWB on maailman eniten lennetty Airbus A350 – jo kolmasosa lennoista saattaa kohta olla lennetty Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Finnair on muutoinkin hyvin edustettuna tilastossa maailman eniten lennettyjen A350-koneiden osalta, olihan se yksi ensimmäisistä tyypin käyttöönottajista. Airbus A350:n ensilennosta tuli hiljattain kuluneeksi 10 vuotta. Kaupallista ilmailua laajasti tilastoivan ch-aviationin data paljastaa mielenkiintoista tietoa Airbus A350:n käyttötunneista eri lentoyhtiöiden osalta. 14. kesäkuuta 2013 ensilentonsa lentänyt suurikokoinen laajarunkokone on nyt Airbusin lippulaivamalli, jota on tähän mennessä ehditty valmistaa kaupalliseen käyttöön yli 470 kappaletta, määrän kasvaessa jatkuvasti.Finnair oli alkujaan konetyypin ensimmäinen tilaaja, mutta halusi olla vasta kolmas vastaanottaja, jotta mahdolliset lastentaudit olisi ennen sitä selätetty. Ennen kuin OH-LWA, Finnairin ensimmäinen yksilö 7. lokakuuta 2015 luovutettiin, Qatar Airways oli ehtinyt operoida tyyppiä noin 10 kuukauden ajan ja Vietnam Airlineskin useamman kuukauden ajan. Finnair vastaanotti toisen yksilönsä joulukuussa 2015, ja tämä nimenomainen kone on kerryttänyt tähän mennessä kaikista eniten lentotunteja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy30 000 tuntia rikkiOH-LWB luovutettiin Finnairille Airbusin tehtaalta Ranskan Toulousesta 14. joulukuuta 2015. Siinä missä OH-LWA lensi ensimmäiset viikkonsa lyhyiden matkojen FAMI-lentoja, asetettiin OH-LWB heti kaukoliikenteen palvelukseen, tuolloin vielä tukevasti Aasian-strategian hengessä.Lentokoneen "kilometrejä" voidaan laskea oikeastaan kahdella eri tavalla. Yksi tapa on laskea suoraan lentotunteja. Toisaalta voidaan laskea myös lentoja, eli ajanjaksoja siitä hetkestä kun moottorit käynnistetään lähtökentällä siihen hetkeen kun ne sammutetaan määräkentällä.OH-LWB on helppo erottaa laivastosisaristaan oneworld -allianssimaalauksensa kautta.OH-LWB:n kohdalla lentotunnit raksuttavat nopeammin kuin lennot, sillä koneella lennetään tavallisesti pitkiä lentoja. A350:tä käytetään Finnairilla Lontoon Heathrow'n reitillä 1 -2 kertaa päivässä, Amsterdamin reitillä satunnaisesti ja Frankfurtin reitillä vielä satunnaisemmin. Muutoin koneet lentävät kaukolentoja, joista monet ovat Venäjän ilmatilan sulun johdosta aiempaakin pidempiä ja lentotunteja kertyy eri tahtiin kuin lentoja.OH-LWB:n kello raksuttaa tällä hetkellä vähän 30 000 lentotunnin tuolla puolen, samalla kun lentoja kone on kerryttänyt reilut 3 600 kappaletta.Vain muutama kone yltää suuruusluokkaanFinnairin OH-LWB on maailman eniten "ajettu" A350, vaikka Qatar Airwaysilla on sitä vuodenkin verran vanhempia koneyksilöitä. Tässä kohtaa kuvaan astuu Airbusin ja Qatar Airwaysin niin kutsuttu maalikiista, jota Moottorikin seurasi aikanaan tiiviisti, mutta joka sai dramaattisuudestaan huolimatta onnellisen lopun. Kaikesta huolimatta maalikiistan seurauksena jopa reilut parikymmentä Qatar Airwaysin vanhimman pään A350:tä oli qatarilaisyhtiön omaehtoisessa lentokiellossa, eivätkä ne näin kerryttäneet lentotunteja.Yksi aivan eniten lennetyistä A350-yksilöistä kuuluu Singapore Airlinesille, joka on ottanut konetyypistä paljon irti sitä varten räätälöidyllä ULR- eli Ultra Long Range -versiolla. Singapore Airlinesin 9V-SMA ei ole ULR, mutta yhtiön ensimmäinen ja eniten lentotunteja kerännyt A350-yksilö hieman alle 30 000 lentotunnillaan ja noin 4 700 lennollaan. Kaikkiaan Singapore Airlinesin A350-laivasto on maailman toiseksi eniten lennetty, heti Finnairin jälkeen.Finnairin viisi ensimmäistä A350-yksilöä, OH-LWA:sta -E:hen, ovat lentäneet yhteensä lähes 150 000 tuntia ja reilut 17 500 lentoa. Ne kaikki mahtuvat maailman kymmenen käytetyimmän Airbus A350:n joukkoon.Mahdollisesti jopa kolmasosa lennoista takanaKuten todettua, matkustajalentokoneen käyttöä ja sitä kautta käyttöikää on suhteellisen monimutkaista laskea. Kuitenkin esimerkiksi OH-LWB:n edeltäjäsukupolvea edustanut nelimoottorinen Airbus A340 OH-LQA siirtyi täysin palvelleena romuttamolle reilun 99 000 tunnin kohdalla. Sen rungolle oli laskettu käyttöiäksi 100 000 tuntia.Suunnitellut lennot tuskin tulevat OH-LWB:n ja kumppaneiden kohdalla täyteen lähellekään tuntien tahdissa, mutta sekä lennot että tunnit vastaavat noin 25 vuoden käyttöikää. Näiden perusteella laskettuna OH-LWB:llä saattaa siis mahdollisesti olla jopa kolmasosa kaikista lennoista pian lennetty.Lähteet: ch-aviation, Simple Flying, PlanespottersMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin – tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 31.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Airbus rakensi jo 500. koneensa USA:ssa – eurooppalainen lentokonevalmistaja ei ole enää lainkaan tae valmistuksesta Euroopassa 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 18.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Norse Atlantic teki historiaa ensimmäisellä suoralla lennolla Norjasta Australiaan – toistaiseksi Manner-Euroopan ja Australian välillä on vain kaksi vakituista, suoraa reittiä 13.8.2024 Uutinen EU-määräykset muuttuvat syyskuun alussa – näin ne vaikuttavat turvatarkastuksiin lentokentillä 10.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair juhlistaa yhä tärkeämmän Lontoon-reittinsä 70-vuotista taivalta lisäämällä päivittäisiä lentojaan sinne peräti puolella 3.8.2024 Lentokoneet Farnborough’n ilmailunäyttelyn lentokonetilaukset – mitä vaikutuksia niillä voi olla Suomeen ja kumpi voitti? 27.7.2024 Lentokoneet Embraerin E2-sarjan matkustajakoneet osaavat pian ensimmäisenä maailmassa tehdä lentoonlähdön automaattisesti Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 16.9.2024 Uutinen Asiakas halusi päättää leasing-sopimuksen 12 kuukauden jälkeen – myyjän mukaan se oli mahdollista vasta 48 kuukauden kohdalla 15.9.2024 Koeajo Koeajo: Renault Symbioz –perhekokoinen pikkucrossover 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu? 9.9.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz S 65 AMG - 4 ovea, 12 sylinteriä ja 1 000 newtonmetriä 18 vuoden takaa 9.9.2024 Traktorit Finnmetko 2024: Traktorinkin voi tuunata – tältä näyttää uudelleen rakennettu Valmetin ”Piikkilangankiristäjä” 15.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: viimeinenkin perinteinen eurooppalaislentoyhtiö harkitsee luopuvansa ilmaisista aterioista lyhyillä ja keskipitkillä lennoilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 27.8.2024 Renkaat Laitonta pitoa – Moottori löysi lukuisia kiellettyjä nastarenkaita 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 12.9.2024 Uutinen Totuus hulppeasta, yli miljoonan arvoisesta Dubain rekisterikilvestä paljastui – oliko rekisterikilpi sittenkin tekaistu?