6.10.2023

Goodyearin tutkimus: 80 % pohjoismaisista autoilijoista pelkää jossain määrin talviajoa – psykologilta vinkkejä varmempaan talviautoiluun

Talvi yllättää autoilijat - se on nyt oikein kyselytutkimuksella tieteellisesti todistettu. Rengasvalmistaja Goodyearin järjestämässä webinaarissa saatiin mielenkiintoisia tutkimustuloksia suomalaisten, ruotsalaisten ja norjalaisten näkemyksistä talviajoon. Psykologin vinkit asiaan ovat puhdasta maalaisjärkeä.

Pohjoismaissa ajetaan leveyspiiristä riippuen 25:stä 50:een prosenttia vuodesta erityisolosuhteissa. Pakettiin kuuluu paljon veden eri olomuotoja vaihdellen nestemäisestä loskan kautta peilijäähän sekä toki pimeää jopa päiväsaikaan. Goodyearin Suomessa, Norjassa ja Ruotsissa teettämän kyselytutkimuksen mukaan autoilijat pitävät tätä kaikkea yleisesti epämukavana, oli tämä sitten yllätys tai ei.

Tutkimuksen tuloksista todellakin selviää, että jopa kahdeksan kymmenestä eli 80 prosenttia pohjoismaisista autoilijoista pitää talvella ajamista vähintäänkin epämiellyttävänä. Mitä siis kannattaisi autoilijoiden tehdä, jotta talvi ei heitä samalla tavalla yllättäisi?

pakettiauton nastarenkaat

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maalaisjärjellä selviää pitkälle

Webinaarissa puhunut ruotsalainen psykologi David Waskuri kertoi ihmismielen asiantuntijan näkökulmasta muutamia hyviä vinkkejä siihen, miten haitallista epävarmuutta auton ratissa talviolosuhteissa voisi kitkeä. Suurin osa vinkeistä on tarkoitettu alleviivaamaan juuri niitä elintärkeitä asioita, joita muun muassa sellaiset tahot kuin Autoliitto, Liikenneturva ja Poliisi pitävät parhaansa mukaan esillä.

Arvatenkin tärkeä asia on riittävän turvavälin pitäminen. Ajoon tuo kummasti varmuutta, kun tietää, että liukkaalla tienpinnalla on riittävästi aikaa reagoida edessä tapahtuvaan, mahdollisesti yllättävään liikennetilanteeseen. Turvavälin merkitystä ei voi kyllin korostaa varsinkaan pimeällä ja liukkaalla.

Talviajoa on myös ihan sallittua harjoitella. Vaikka taustalla olisi useita tai jopa useita kymmeniä talvia auton ratissa, ensimmäisillä liukkailla voi niin halutessaan käydä esimerkiksi tyhjällä parkkipaikalla testaamassa jarruja, kaasunvastetta ja ohjausta, ja ottaa näin tuntumaa pitkästä aikaa liukkaaseen.

Yksi avainsanoista on niin ikään vireystilasta huolehtiminen. Lakikin sanoo, ettei väsyneenä saa ajaa, ja mikäli tien päällä väsy alkaa iskeä, on ainoa vaihtoehto pysähtyä sopivaan paikkaan lepäämään. Unen ei tarvitse olla pitkä. Itse asiassa jo parinkymmenen minuutin nukahtaminen voi auttaa taittamaan loppumatkan turvallisesti. Varteenotettava vaihtoehto on toki myös kuskinvaihto, mikäli ajoneuvosta löytyy kuljettajan lisäksi muita ajokortillisia ja -kuntoisia.

Turvaväli

Lisäksi hankalassa kelissä ja/tai ajotilanteessa voi psykologin mukaan auttaa pieni keskittymishetki ja hengitysharjoitus eli vähän niin kuin mielen "reboot". Pysähtyminen liikenteessä tietysti vaatii turvallisen paikan.

Renkailla on merkitystä

Renkaan kulutuspinta - ja vain pikkuinen osa siitä kerrallaan - on ainoa osa autosta, joka koskettaa tien pintaa. Jos rengas ei pidä, kuljettajan taidoista tai hienoimmistakaan ajoavustimista ei juuri ole hyötyä. Ei siis ole yllätys, että talvirenkaan laadulla on väliä, ja että pohjoismaiset autoilijat pitävät hyviä renkaita tärkeinä. Jos alla pyöriviin renkaisiin ei voi kelistä riippumatta luottaa, häviää luottamus koko tekemiseen, mikä on kyllä aivan kauhea tilanne. Se on vähän kuin kävelisi pilkkopimeässä kohti portaita tietämättä mistä portaat alkavat.

Talvirenkaat kehittyvät jatkuvasti, ja siksi on olemassa rengasvertailuja, jotka osoittavat niiden plussat ja miinukset kuluttajille, yleensä ääritilanteissa. Moottorin tämänvuotisessa talvirengasvertailussa teemana oli iänikuinen kuuma peruna, kitkat vai nastat. Sen tuloksiin pääsee tutustumaan Moottorin numerosta 9/2023.

Lähde: Goodyear Kuvat: Moottorin arkisto Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat