1.3.2025 Laivat HD Hyundai Heavy Industries aikoo tuoda maailman merille ydinkäyttöisen konttilaivan Teksti Benjamin Helander Kuva HD Hyundai Heavy Industries Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ydinreaktori laivan sisällä yllättävää kyllä yksinkertaistaisi sen rakenteita, ja tekisi siitä periaatteessa päästöttömän. Eteläkorealainen HD Hyundai Heavy Industries on maailman suurin telakkayhtiö, ja sillä riittääkin hartioita kaikenlaisten ideoiden esiintuomiseen ja myös niiden toteuttamisaikeisiin. Kaikenlaisiin ideoihin todellakin mahtuu myös konttilaiva, joka kulkee oman ydinreaktorin voimalla. Idea ei ole sinänsä mikään pähkähullu, löytyyhän suurvalloilta ydinsukellusveneitä ja ydinkäyttöisiä lentotukialuksia sekä jopa valtiollisia arktisen alueen jäänmurtajia ydinreaktorilla varustettuna. Toisaalta on hyvä, että säädökset ja merkittävät kustannukset ovat pitäneet ydinreaktorit pois kauppalaivoista, vai kuinka lohdulliselta kuulostaisi ajatus katkeamispisteessä olevista, ankkuria perässään raahaavista "ydinvoimaloista" suhaamassa tuossa Suomenlahdella? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySäästää myös tilaaYdinkäyttöisyys ei ole tavallaan kaukaa haettu ajatus myöskään päästömielessä. Meriliikenne tuottaa vain kolmisen prosenttia koko maailman ihmistoiminnan aiheuttamista hiilidioksidipäästöistä, mutta pyrkimys niiden vähentämiseen on luonnollisesti kova. Akkusähköratkaisu ei ole millään nähtävissä olevalla tavalla mahdollinen esimerkiksi isoissa konttilaivoissa ainakaan pääasiallisena propulsion lähteenä, mutta mikäs siinä, jos sähköä aluksen liikuttamiseen voidaankin tuottaa vuosikausiksi pienestä nokareesta uraania. HD Hyundai Heavy Industriesilla on yhteistyökumppaneita, joiden kanssa se on kehittänyt SMR:ää, Small Modular Reactoria eli yksinkertaisesti pientä ydinreaktoria. Lopputulosta tullaan ensin testaamaan ja käyttämään maaoloissa, minkä jälkeen se pyritään asentamaan meriliikenteen käyttöön, ainakin siis konttilaivaan. HD Hyundai Heavy Industriesin havainnekuva ydinkäyttöisestä konttilaivasta. Ydinkäyttöiseen konttilaivaan tulee pieni ydinreaktori, sen laivakäyttöön sopivat suojarakenteet, joita Hyundai parhaillaan kehittää sekä toisiojärjestelmä, joka muuntaa reaktorin tuottaman lämpöenergian sähköksi. Ne vievät Hyundain mukaan huomattavasti vähemmän tilaa kuin nykyisten laivojen koneet, jotka vaativat lisäksi mittavat pakokaasujärjestelmät sekä isot polttoainevarannot. Lisätila nykyisiin laivoihin nähden voitaisiin käyttää hyötykuorman kasvattamiseen eli suomeksi sanottuna konttilaivaan mahtuisi enemmän kontteja. HD Hyundai Heavy Industriesin ensi vuosikymmenelle suunnittelema ydinkäyttöinen konttilaiva olisi kapasiteetiltaan 15 000 TEU:n alus. TEU on lyhenne sanoista Twenty-foot Equivalent Unit, ja se tarkoittaa, että aluksen kyytiin mahtuisi 15 000 standardinomaista 20 jalan merikonttia. Vertailun vuoksi tällä hetkellä maailman absoluuttisesti suurimmat konttilaivat, jotka kaikki kuuluvat MSC:n Irina-luokkaan, vetävät sisäänsä maksimissaan jopa yli 24 300 standardikonttia. Lähteet: HD Hyundai Heavy Industries, World Nuclear News Lue lisää Kaikki artikkelit 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia – katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 2.6.2025 Laivat Ranskalaisalus Dupuy de Lôme on erityisen etevä kuulemaan naapurin puheet ja metkut 30.5.2025 Laivat Tallink löysi 21 kuukautta tyhjänä seisseelle Romantikalle uuden vuokraajan Algeriasta 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin – nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 21.5.2025 Laivat Yltäkylläinen risteily Välimerellä – Espanja, Ranska, Italia ja Malta yhdellä reitillä 19.5.2025 Laivat Liittolaismaiden laivat ovat yhä tutumpi näky Helsingin satamassa – yksi niistä oli kaunis mutta tappava ranskalaisfregatti Aconit 5.5.2025 Laivat Matkaelämys: Finnstarilla 30 tuntia Itämerellä – loppumatka junilla 27.4.2025 Laivat Kausi on korkattu – ainakin näitä risteilijöitä bongarin kannattaa odottaa Helsinkiin tänä vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!