21.11.2019

Honda CB4X -konsepti – Sportti, matkapyörä ja crossover samoissa kuorissa

Honda CB4X

Vaikka CB4X-konseptimalli yhdistää ennakkoluulottomasti kolme eri segmenttiä, löytyy markkinoilta jo samanhenkisiä pyöriä sarjatuotannossa. Siitä huolimatta Hondan luomus on mielenkiintoinen ja voisi sopia hyvin myös suomalaiselle motoristille.

CB4X-konseptimalli yhdistää sport-, touring- ja crossover-segmentit yhdessä ja samassa pyörässä. Kyseessä on Hondan Rooman muotoilukeskuksen luomus, jonka suunnittelusta vastaa Valerio Aiello yhdessä Hondan nuorten suunnittelijoiden kanssa. Kyseessä on jo viides peräkkäinen vuosi, kun Honda esittelee Milanon kansainvälisessä moottoripyöränäyttelyssä tulevaisuuden designiä konseptimallin muodossa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Jokapäiväistä hauskaa

Honda CB4X

Suunnitteluryhmän teemana CB4X:n suunnittelussa oli ”hauskaa seitsemän päivää viikossa”. Rima oli asetettu korkealle, kun haluttiin yhden pyörän soveltuvan yhtä hyvin päivittäiskäyttöön urbaanissa ympäristössä kuin myös hauskaan viikonloppuajeluun mutkateillä tai pidemmilläkin matkoilla. Dynaamiset linjat tuovat joiltakin osin mieleen Ducati Multistradan ja MV Agusta Turismo Velocen. Eikä ihme, sillä mainitut pyörät yhdistävät samalla tavalla kolme eri pyöräsegmenttiä.

Moottorina on klassinen rivinelonen, joka ulkonäön ja pakosarjan perusteella vaikuttaa vahvasti CBR650:n moottorilta. Eturengas on katupyörämäisesti 17-tuumainen, millä on haettu hyvää ohjaustuntumaa ja herkkää kääntyvyyttä. Takahaarukka puolestaan on yksipuoleinen aivan kuten Honda CB1000R-nakussa. Mallimerkinnän X-kirjain taas on tuttu Hondan crossover-malleista.

Mahdollisessa sarjatuotantomallissa tutummat alihankkijat

Tuulilasi on säädettävä. Etukatteen alle upotetut led-ajovalot sekä drl-päiväajovalot poikkeavat selkeästi perinteisestä Honda-tyylistä. Sirot käsisuojat tuovat adventuremaista ulkonäköä, ja samaan suuntaan vie korkealle sijoitettu ohjaustanko. Varttikate jättää moottorin kokonaan näkyville. Alumiinista valmistettu takarunko on sporttipyörämäisen lyhyt.

Konseptimallin USD-keula tulee Öhlinsiltä. Jos malli etenee sarjatuotantoon, todennäköisempi jousitustoimittaja on Hondan kanssa läheistä yhteistyötä tekevä Showa. Samoin Brembon nelimäntäiset radiaalijarrut vaihtunevat Nissinin tuotteisiin. SC Projectin kaksiosainen äänenvaimennin tuo mieleen Ducatin ja MV Agustan muotoilun, mutta Euro5-normit täyttävä vakiovaimennin tulisi sekin olemaan sarjatuotantoversiossa perinteisempää mallia.

Teksti: Janne Huhtala, Kuvat: Honda

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat