22.4.2020 Liikenne Hurja ponnistus – kuinka saada Boeing 737 -MAX -matkustajakoneet ilmaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä On arvailujen varassa, riittävätkö lentosimulaattorit – edessä on tuhansien lentäjien uudelleenkoulutus. Ilmailuviranomaiset määräsivät upouudet Boeing 737 MAX-matkustajakoneet globaalisti lentokieltoon, kun niille sattui kaksi tuhoisaa ja samankaltaista onnettomuutta muutaman kuukauden välein. Lion Air -yhtiön MAX-turmassa menehtyi 189 ihmistä lokakuun lopulla 2018. Toinen turma tapahtui seuraavan vuoden maaliskuussa 2019 Ethiopian Airlines -yhtiön MAX-koneelle. Tässä turmassa kuoli 157 ihmistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli vuoden lentokieltoYhdysvaltalaisen lentokonevalmistaja Boeingin 737 MAX -matkustajakoneet ovat olleet lentokiellossa jo yli vuoden. Lentoalan asiantuntijatkaan eivät osaa ennustaa tarkalleen, milloin lentokielto päättyy, mutta se on varmaa, että ongelmakoneien ilmaan saaminen on erittäin mittava urakka.On perustellusti arvioitu, että Boeingin 737 MAX -koneiden lentokielto jatkuu todennäköisesti vuoden 2020 loppupuolelle saakka.Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n tyyppihyväksyntä on yleensä riittänyt muissakin maissa Yhdysvalloissa valmistetuille lentokoneille. Nyt muiden isojen ilmailumaiden viranomaiset, kuten Euroopan EASA ja Kiinan CAAC, tuntevat perusteltua epäluuloa FAA:ta kohtaan ja haluavat tehdä omat, itsenäiset arvionsa Boeing 737 MAX-koneen lentokelpoisuudesta ja lentomiehistöjen tyyppikoulutustarpeista.Lentokielto purettava globaalistiLentokielto pitää siis purkaa samanaikaisesti koko maailmassa. Kun maailmanlaajuinen tyyppihyväksyntä on viimein saavutettu, lentoyhtiöiden ja Boeingin varastossa olevien koneiden saaminen ilmaan on valtava urakka. Pitkään seisonnassa olleet koneet tarvitsevat huoltoa ja tarkistuksia sekä uudelleensertifioinnissa vaadittujen muutostöiden tekemisen ennen kuin koneet ovat lentokelpoisia.Tietokoneohjelmien muutostarpeen lisäksi MAX-koneiden sähköjohtonipuissa on havaittu mahdollinen oikosulun vaara, mikä voi osaltaan vaikuttaa koneen hallittavuuteen.Edessä mittava koulutusurakkaMAX-lisäkoulutus ja siihen kuuluvat simulaattorilennot vaativat aikaa: Kun lasketaan yhden koneen tarvitsevan viisi miehistöä, on täydennyskoulutettava jopa 4 200 kapteenia ja perämiestä ennen kuin lentoyhtiöille jo toimitetut 387 MAX -konetta voidaan ottaa käyttöön.MAX-simulaattoreita on maailmassa kaikkiaan vain 36 kappaletta ja vain pari kappaletta lisää on tulossa vuoden 2020 aikana. Vertailun vuoksi mainittakoon, että edeltävän konetyypin (Boeing 737 NG) simulaattoreita on 80.Sitten Boeing voi luovuttaa sen varastossa olleet, valmiit 420 konetta ja vähitellen voi käynnistää MAX-koneiden valmistuksen uudelleen. Jo pelkästään täydentävä koulutus kaikille MAX-lentäjille on vaativa urakka niin lentoyhtiöille kuin koulutusyrityksillekin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Boeingin kiusallinen vuosipäivä – 737 MAX -koneet jo vuoden maahan pakotettuina Ilmailuviranomaiset jyrähtivät Boeingille – taustalla kaksi tuhoisaa onnettomuutta Boeingin ongelmien taustat: 737 MAX -matkustajakone kehitettiin hätäisesti Boeingin kahden ison lentoturman jälkipyykkiä pestään kauan Boeingin kohukoneiden lentokielto jatkuu Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: The Seattle Times, The New York Times, Flight International, Airlinerworld, JATR-raportti, www.lentoposti.fi, www.boeing.com Lue lisää Kaikki artikkelit 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 20.4.2025 Uutinen Tärkein turvattuna: mitä turvaistuimen valitsemisessa tulee ottaa huomioon ja entä jos niitä tarvitaankin kolme? 18.4.2025 Uutinen Sähköiset Audi A6 ja Mini Cooper törmäyskokeissa – Euro NCAP 17.4.2025 Uutinen Onko puhelintehdas Nissanin uusi kaveri – ja voiko sähköautoja valmistaa kuka vain? 16.4.2025 Uutinen Renault Scenic saa kaksisuuntauksen latauksen ja osaan malleista yhden polkimen ajon – hinnat pysyneet ennallaan 16.4.2025 Uutinen Lasten turvaistuin: Isofix-kiinnikkeillä vai ilman, ja kuinka nopeasti turvaistuin vanhenee? 14.4.2025 Euro NCAP Audi, Cupra ja Polestar muiden kanssa viiden tähden tahdissa – Euro NCAP huhtikuu 2025 14.4.2025 Uutinen Autoliitolta tärkeä vinkki pääsiäisliikenteeseen: ”Jos jonossa lähtee pomppimaan nopeuttaakseen omaa matkaa…” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 22.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: jokunen oivallus villistä lännestä eli siis tuning-osastolta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 21.4.2025 American Car Show American Car Show 2025: autoilun tähänastinen historia kolmena Cadillacina - 1-sylinterinen, 16-sylinterinen ja 0-sylinterinen 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous