22.4.2020 Liikenne Hurja ponnistus – kuinka saada Boeing 737 -MAX -matkustajakoneet ilmaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä On arvailujen varassa, riittävätkö lentosimulaattorit – edessä on tuhansien lentäjien uudelleenkoulutus. Ilmailuviranomaiset määräsivät upouudet Boeing 737 MAX-matkustajakoneet globaalisti lentokieltoon, kun niille sattui kaksi tuhoisaa ja samankaltaista onnettomuutta muutaman kuukauden välein. Lion Air -yhtiön MAX-turmassa menehtyi 189 ihmistä lokakuun lopulla 2018. Toinen turma tapahtui seuraavan vuoden maaliskuussa 2019 Ethiopian Airlines -yhtiön MAX-koneelle. Tässä turmassa kuoli 157 ihmistä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yli vuoden lentokielto Yhdysvaltalaisen lentokonevalmistaja Boeingin 737 MAX -matkustajakoneet ovat olleet lentokiellossa jo yli vuoden. Lentoalan asiantuntijatkaan eivät osaa ennustaa tarkalleen, milloin lentokielto päättyy, mutta se on varmaa, että ongelmakoneien ilmaan saaminen on erittäin mittava urakka. On perustellusti arvioitu, että Boeingin 737 MAX -koneiden lentokielto jatkuu todennäköisesti vuoden 2020 loppupuolelle saakka. Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n tyyppihyväksyntä on yleensä riittänyt muissakin maissa Yhdysvalloissa valmistetuille lentokoneille. Nyt muiden isojen ilmailumaiden viranomaiset, kuten Euroopan EASA ja Kiinan CAAC, tuntevat perusteltua epäluuloa FAA:ta kohtaan ja haluavat tehdä omat, itsenäiset arvionsa Boeing 737 MAX-koneen lentokelpoisuudesta ja lentomiehistöjen tyyppikoulutustarpeista. Lentokielto purettava globaalisti Lentokielto pitää siis purkaa samanaikaisesti koko maailmassa. Kun maailmanlaajuinen tyyppihyväksyntä on viimein saavutettu, lentoyhtiöiden ja Boeingin varastossa olevien koneiden saaminen ilmaan on valtava urakka. Pitkään seisonnassa olleet koneet tarvitsevat huoltoa ja tarkistuksia sekä uudelleensertifioinnissa vaadittujen muutostöiden tekemisen ennen kuin koneet ovat lentokelpoisia. Tietokoneohjelmien muutostarpeen lisäksi MAX-koneiden sähköjohtonipuissa on havaittu mahdollinen oikosulun vaara, mikä voi osaltaan vaikuttaa koneen hallittavuuteen. Edessä mittava koulutusurakka MAX-lisäkoulutus ja siihen kuuluvat simulaattorilennot vaativat aikaa: Kun lasketaan yhden koneen tarvitsevan viisi miehistöä, on täydennyskoulutettava jopa 4 200 kapteenia ja perämiestä ennen kuin lentoyhtiöille jo toimitetut 387 MAX -konetta voidaan ottaa käyttöön. MAX-simulaattoreita on maailmassa kaikkiaan vain 36 kappaletta ja vain pari kappaletta lisää on tulossa vuoden 2020 aikana. Vertailun vuoksi mainittakoon, että edeltävän konetyypin (Boeing 737 NG) simulaattoreita on 80. Sitten Boeing voi luovuttaa sen varastossa olleet, valmiit 420 konetta ja vähitellen voi käynnistää MAX-koneiden valmistuksen uudelleen. Jo pelkästään täydentävä koulutus kaikille MAX-lentäjille on vaativa urakka niin lentoyhtiöille kuin koulutusyrityksillekin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Boeingin kiusallinen vuosipäivä – 737 MAX -koneet jo vuoden maahan pakotettuina Ilmailuviranomaiset jyrähtivät Boeingille – taustalla kaksi tuhoisaa onnettomuutta Boeingin ongelmien taustat: 737 MAX -matkustajakone kehitettiin hätäisesti Boeingin kahden ison lentoturman jälkipyykkiä pestään kauan Boeingin kohukoneiden lentokielto jatkuu Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: The Seattle Times, The New York Times, Flight International, Airlinerworld, JATR-raportti, www.lentoposti.fi, www.boeing.com Lue lisää Kaikki artikkelit 18.5.2024 Yleinen ”Liikenteessä on aina kyse myös ihmisten käyttäytymisestä” 17.5.2024 Liikenne Tuhannet sähköiset liikkumisvälineet ovat vakuuttamattomina käyttökiellossa 16.5.2024 Liikenne Sähköpotkulaudoilla viiletetään holtittomasti jalkakäytävillä 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi – luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 7.5.2024 Liikenne Kesäkuu tuo vakuutuspakon yli 25 kg painaville tai yli 25 km/h -kulkeville moottorikulkineille 6.5.2024 Uutinen Automyyjä myi Land Roverin ruostesuojattuna – auton alustassa ruostetta ja takapalkki olikin läpimätä 4.5.2024 Liikenne Turun seudun Föli-bussiliikenne voitokas 4.5.2024 Liikenne Liikennevakutuuksen historia – satavuotiasta suojaa 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 18.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: miten käy lataushybridin ajoakulle, jos se ajetaan tyhjäksi eikä sitä ole mahdollista ladata ajon jälkeen? 18.5.2024 Moottoripyörät Koeajo: Indian Scout - enemmän on enemmän 17.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric on tarjolla entistä edullisempaan hintaan 18.5.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – BMW M3 CS on ajamisen iloa tiivistemuodossa 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 15.5.2024 Uutinen Diesel, AdBlue ja päästömanipulointi - luvassa jopa tuhansien eurojen lasku 13.5.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Land Cruiser 3.0 D4D - ”sole poka mikhän kilometrimäärä” 16.5.2024 Matkailu Kuningastiikeri lähti Panssarimuseolta kohti uusia seikkailuja - tilalle Suomen sotahistoriaa huokuva Opel Blitz -kuorma-auto 14.5.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 ja kun mikään nimi ei kelpaa lukijoille 12.5.2024 Koeajo Koeajo: Dacia Duster – herää kysymys, mitä ihmettä muut tekevät? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe