22.4.2020 Liikenne Hurja ponnistus – kuinka saada Boeing 737 -MAX -matkustajakoneet ilmaan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä On arvailujen varassa, riittävätkö lentosimulaattorit – edessä on tuhansien lentäjien uudelleenkoulutus. Ilmailuviranomaiset määräsivät upouudet Boeing 737 MAX-matkustajakoneet globaalisti lentokieltoon, kun niille sattui kaksi tuhoisaa ja samankaltaista onnettomuutta muutaman kuukauden välein. Lion Air -yhtiön MAX-turmassa menehtyi 189 ihmistä lokakuun lopulla 2018. Toinen turma tapahtui seuraavan vuoden maaliskuussa 2019 Ethiopian Airlines -yhtiön MAX-koneelle. Tässä turmassa kuoli 157 ihmistä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli vuoden lentokieltoYhdysvaltalaisen lentokonevalmistaja Boeingin 737 MAX -matkustajakoneet ovat olleet lentokiellossa jo yli vuoden. Lentoalan asiantuntijatkaan eivät osaa ennustaa tarkalleen, milloin lentokielto päättyy, mutta se on varmaa, että ongelmakoneien ilmaan saaminen on erittäin mittava urakka.On perustellusti arvioitu, että Boeingin 737 MAX -koneiden lentokielto jatkuu todennäköisesti vuoden 2020 loppupuolelle saakka.Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n tyyppihyväksyntä on yleensä riittänyt muissakin maissa Yhdysvalloissa valmistetuille lentokoneille. Nyt muiden isojen ilmailumaiden viranomaiset, kuten Euroopan EASA ja Kiinan CAAC, tuntevat perusteltua epäluuloa FAA:ta kohtaan ja haluavat tehdä omat, itsenäiset arvionsa Boeing 737 MAX-koneen lentokelpoisuudesta ja lentomiehistöjen tyyppikoulutustarpeista.Lentokielto purettava globaalistiLentokielto pitää siis purkaa samanaikaisesti koko maailmassa. Kun maailmanlaajuinen tyyppihyväksyntä on viimein saavutettu, lentoyhtiöiden ja Boeingin varastossa olevien koneiden saaminen ilmaan on valtava urakka. Pitkään seisonnassa olleet koneet tarvitsevat huoltoa ja tarkistuksia sekä uudelleensertifioinnissa vaadittujen muutostöiden tekemisen ennen kuin koneet ovat lentokelpoisia.Tietokoneohjelmien muutostarpeen lisäksi MAX-koneiden sähköjohtonipuissa on havaittu mahdollinen oikosulun vaara, mikä voi osaltaan vaikuttaa koneen hallittavuuteen.Edessä mittava koulutusurakkaMAX-lisäkoulutus ja siihen kuuluvat simulaattorilennot vaativat aikaa: Kun lasketaan yhden koneen tarvitsevan viisi miehistöä, on täydennyskoulutettava jopa 4 200 kapteenia ja perämiestä ennen kuin lentoyhtiöille jo toimitetut 387 MAX -konetta voidaan ottaa käyttöön.MAX-simulaattoreita on maailmassa kaikkiaan vain 36 kappaletta ja vain pari kappaletta lisää on tulossa vuoden 2020 aikana. Vertailun vuoksi mainittakoon, että edeltävän konetyypin (Boeing 737 NG) simulaattoreita on 80.Sitten Boeing voi luovuttaa sen varastossa olleet, valmiit 420 konetta ja vähitellen voi käynnistää MAX-koneiden valmistuksen uudelleen. Jo pelkästään täydentävä koulutus kaikille MAX-lentäjille on vaativa urakka niin lentoyhtiöille kuin koulutusyrityksillekin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää: Boeingin kiusallinen vuosipäivä – 737 MAX -koneet jo vuoden maahan pakotettuina Ilmailuviranomaiset jyrähtivät Boeingille – taustalla kaksi tuhoisaa onnettomuutta Boeingin ongelmien taustat: 737 MAX -matkustajakone kehitettiin hätäisesti Boeingin kahden ison lentoturman jälkipyykkiä pestään kauan Boeingin kohukoneiden lentokielto jatkuu Teksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: The Seattle Times, The New York Times, Flight International, Airlinerworld, JATR-raportti, www.lentoposti.fi, www.boeing.com Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 1.7.2025 Testit Video: Autoliitto testasi – näin vaikeaa on pelastautua uppoavasta autosta 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 27.6.2025 Testit Veto päälle – vertailussa polkupyörien peräkärryt 25.6.2025 Uutinen Nuoret kaahasivat järjetöntä nopeutta – jäivät helposti kiinni somen vuoksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?