11.10.2025

Huutokauppahelmet: Ayrton Sennan entinen Mercedes-Benz 190E 2.3-16

Kuva RM Sotheby's

Mercedes-Benz 190:n vauhtimalli, Cosworthin tietotaidolla toteutettu 190E 2.3-16 muistetaan sen kytköksistä DTM-vakioautosarjaan. Eräs kuuluisimmista tämän automallin omistajista oli kuitenkin brasilialainen formulakuljettaja Ayrton Senna. Tämä nimenomainen Sennan aikoinaan omistama Cosworth-Mersu tulee syksyllä huutokaupattavaksi.

Lotuksella, McLarenilla ja Williamsilla kilpaillut Ayrton Senna ei saanut Mercedestä työsuhdeautoksi, toisin kuin aikaisemmassa Huutokauppahelmet-artikkelissa esitellyllä Ferrarilla ajanut Niki Lauda. Lauda kuitenkin liittyy tähän Mersun tarinaan oleellisesti. Toukokuussa 1984 avattiin Nürburgringin uudistunut GP-rata, eli ”Vihreän helvetin”, Nordschleifen täyttä mittaa pienempi viisikilometrinen osuus. GP-Strecken avajaisia juhlistettiin mestareiden mittelöllä, johon Niki Lauda järjesti tuolloisia formulalegendoja ajamaan kisaa uusilla 190E 2.3-16-malleilla.

Starttiviivalla oli sellaisia nimiä, kuten Stirling Moss, Carlos Reutemann, James Hunt, John Surtees ja Jack Brabham – kaikkiaan 20 huippukuljettajaa vuosien varrelta, joista yhdeksän tuolloin elossa olleista 14 F1-maailmanmestareista. Laudan lisäksi Mersun rattiin istahtivat myös Alain Prost, Keke Rosberg sekä verrattain uusi tulokas Senna, jolla oli takanaan vasta neljä F1-osakilpailua. Ilmeisesti Emerson Fittipaldin oli ollut tarkoitus osallistua, mutta viime hetkellä perunut Fittipaldi korvattiin maanmies Sennalla. Kyseessä oli nuorelle Ayrtonille todellinen näytön paikka.

Kuva: Maurizio Gugelmin

Itse kisa meni niinkin hienosti, että Senna otti kisan ensimmäisen kierroksen ensimmäisessä mutkassa johtoaseman ja voitti koko skaban. Lauda tuli kilpailussa toiseksi, eli hänkin otti matsin tosissaan.

Taidonnäyte jäi formulamaailman silmäätekevien mieleen, ja Senna itse tykästyi Mersun ajettavuuteen niin kovin, että hänelle itselleen järjestyi aikanaan samanlainen auto. Hopeisen 190E:n avaimet ojennettiin Sennalle tehtaalla lokakuussa 1985, ja hän ajoi auton asunnolleen Englantiin toisen brasilialaiskuljettajan, Maurizio Gugelminin kanssa. Gugelmin nappasi autosta kuvan Sennan pihatiellä. Lontoon lähellä Surreyssä asunut Senna luonnollisesti tilasi auton oikeanpuoleisella ohjauksella.

Mersun mittariin kertyi Sennan parivuotisena omistusaikana 24000 mailia, eli vajaat 40 tuhatta kilometriä. Autosta ilmeisesti luovuttiin siksi, että edessä oli muutto Monacoon McLarenin leipiin. Autoa nyt myyvä taho hankki sen vuonna 1996, ja laivasikin sen mukanaan Australiaan kymmenkunta vuotta myöhemmin. Niki Lauda signeerasi Mercedeksen konehuoneen Australian F1-osakilpailun yhteydessä vuonna 2016.

Kaikki nämä vuodet Mersua on pidetty ja huollettu hyvin, mutta ei säästelty. Mittarissa on nyt 154000 mailia, eli miltei 250000 kilometriä. Auton F1-historia pitää huolen siitä, että kyseessä tullee todennäköisesti olemaan erittäin arvokas yksilö jopa 2.3-16 -malliksi: RM Sotheby’s arvioi vasaran kopsahtavan marraskuisessa huutokaupassa noin 220-250 tuhannen punnan kohdalla, mikä tarkoittaa euroissa jopa 290 tuhatta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat