23.1.2021

Huutokauppahelmet – Isdera Commendatore 112i

Isdera Commendatore 112i – RM Sotheby's

Isdera Commendatore 112i on yksittäiskappaleena valmistettu, rekisteröity ja ajokelpoinen V12-superauto Saksasta.

Isdera Commendatore 112i on ymmärrettävissä vain koko tarinan tuntemalla. On palattava vuoteen 1971, jolloin nuori Eberhard Schulz ajeli itse valmistamallaan urheiluautolla (Erator GTE) Porschen ja Mercedes-Benzin ovelle kysymään töitä suunnitteluosastolta. Schulzilla ei todellisuudessa ollut juurikaan työhön vaadittavaa pätevyyttä, mutta Porschella ymmärrettiin parkkipaikalla seisovan Eratorin kelpaavan osoitukseksi sekä kyvyistä että intohimosta. 

Isdera Commendatore 112i – RM Sotheby's

Porschella työskennellessäänkin Schulz pyhitti vapaa-aikansa kehittämällä konseptia, joka oli tarkoitettu Mercedes-Benz 300SL -mallin korvaajaksi. Porschelta Eberhard Schulz siirtyi B&B GmbH & Co Auto KG:n palvelukseen ja tuolla työskennellessään hän sai viimeisteltyä jo kehittämänsä konseptin. 

Siitä valmistettiin yksi prototyyppi nimellä CW311, joka esiteltiin Frankfurtin automessuilla vuonna 1978. Konseptin takana ollut B&B lisäsi autoon vielä Mercedes-Benzin keulamerkin varmistaakseen huomion, jolle Mercedes-Benz antoikin jälkikäteen hyväksyntänsä.

Vuonna 1982 Schulz jätti taakseen B&B:n haasteet ja perusti oman yrityksensä tarjoamaan automaailmaan piensarjatuotantoa, suunnittelua ja insinööripalveluja. Saksalaiseen tapaan tuon nimeksi annettiin lyhenne Isdera sanoista Ingenieurbüro fur Styling, Design und Racing.

Schulzin syvänä haaveena oli aina saada aikaan CW311 katulaillisena valmiina autona. Ensimmäinen askel tähän suuntaan oli Isdera Spyder, joka itse asiassa julkaistiin alunperin vuonna 1983 nimellä Imperator 108i. Mercedes-Benzin 5,0-litraisen M117 V8-moottorin liikuttama lokinsiipiovilla varustettu Isdera oli vertailukelpoinen muihin aikakauden eksoottisiin urheiluautoihin, vaikka sen sisätilat olikin koottu lähinnä muiden autojen osista. Vuosien 1983 ja 1991 välillä valmistettiin vain 20 yksilöä.

Isdera Commendatore 112i – RM Sotheby's

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1993 Isdera Commendatore 112i – RM Sotheby’s

Schulz ei kuitenkaan jäänyt lepäämään laakereilleen aikana, jolloin haluttiin aina vain enemmän, tehokkaampaa, nopeampaa ja dramaattisempaa. Schulz kehitti Imperatorin seuraajan, joka oli askel eteenpäin kaikilla osa-alueilla. Vuonna 1993 esitelty auto oli nimetty kunnioittamaan itse Enzo Ferraria: Isdera Commendatore 112i. 

Isdera Commendatore 112i – RM Sotheby's

Konehuoneesta löytyi yli 400-hevosvoimainen neliventtiilitekniikalla varustettu Mercedeksen M120 V12-moottori. Mercedes-Benz ei kuitenkaan kehittänyt manuaalivaihteistoa tuon moottorin pariksi, joten Isladera päätyi käyttämään RUFin valinnaisena tarjoamaa kuusipykäläistä vaihteistoa halutun 340 kilometrin tuntinopeuden saavuttamiseksi.

Auton ripustus muistutti Porschen 928-mallia, mutta Isladera, BBS ja Bilstein kehittivät jousitukseen yhdessä automaattitoiminnon auton madaltamiseksi korkeissa nopeuksissa. Ilmanvastuksen minimoiminen oli muutenkin asialistalla ja tätä hiottiin perinteiset peilit korvanneella periskoopilla ja vain tätä autoa varten kehitetyllä pyyhkijäratkaisulla. Schulz halusi autolla ajettavan Le Mansin 24 tunnin ajossa.

Isdera Commendatore 112i – RM Sotheby's

Valitettavasti lama iski kovasti vuonna 1993 juuri Japaniin, josta suurin osa auton rahoituksesta oli peräisin. Tämä tarkoitti haaveiden haihtumista ja yrityksen ajautumista maksuvaikeuksiin. Sveitsiläinen yhteenliittymä kuitenkin pelasti projektin ja se esiteltiin kuusi vuotta myöhemmin Frankfurtin autonäyttelyssä pienin muutoksin nimellä “the Silver Arrow” – Isdera esiintyi myös vuoden 1997 videopelissä Need for Speed II.

Vuonna 2016 Isdera onnistui ostamaan auton takaisin itselleen ja tuolloin se palautettiin alkuperäiseen asuunsa. Juuri tässä kunnossa tämä ainoa Isdera Commendatore 112i tulee nyt myyntiin.

Isdera Commendatore 112i – RM Sotheby's

Maalipintana on Porsche Arctic Silver, sisätiloista löytyy sekä Recaron sinistä että mustaa väriä ja alkuperäinen periskooppipeili on tallella. Autolla on ajettu vain 10 500 kilometriä ja se on rekisteröity Saksaan. Kyseessä on siis täysin ajokuntoinen ja -kelpoinen auto. Mukana toimitetaan myös aitoustodistus.

Yksittäiskappaleena tämän täytyy olla erityisen mielenkiintoinen. Se näyttäytyy jossain määrin samalla sivulla kuin samalla moottorilla varustettu Pagani Zonda, mutta täysin ainutlaatuisena. Isdera ei välttämättä vielä edes ole siinä arvossa, jossa se tullaan tulevina vuosina näkemään.

Teksti: Henri Posa Kuvat: Rémi Dargegen / RM Sotheby’s Lähde: RM Sotheby’s

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat