8.5.2021

Huutokauppahelmet – Porsche 924 Carrera GTR

1981 Porsche 924 Carrera GTR

Lähes puoli miljoonaa maksava Porsche 924 Carrera GTR pitää moottorinsa edessä ja vaihteiston takana.

Stuttgartin orin vesijäähdytteisten mallien ensimmäisen sukupolven tehokkainta päätä edusti Porsche 924 Carrera GTR – sen edelle ylsi vain Le Mansissa kilpaillut GTP. Nämä ovat kilpa-autoiksi suunniteltuja laitteita. Moottorin Huutokauppahelmet-juttusarjassa on jo esiintynyt hieman kesympi 924 Carrera GTS, joka myytiin sekin 357 000 dollarin hinnalla.

1981 Porsche 924 Carrera GTR

Vuonna 1979 Porsche alkoi kehittämään 924 Turbosta nelosryhmän (Group 4) kilpuria tulevan vuoden Le Mansin 24 tunnin ajoja varten. Suuren takalasin omaavaan koriin sullottiin kevytmetallista valmistetut turvakaaret ja lisäjäykkyyttä haettiin vielä etuiskunvaimentimien yläpäiden väliin asennetulla poikkituella. Korin muotoja luotiin kevytmetallin lisäksi myös lasikuitua ja uretaania hyödyntämällä. 

Porsche 935 sai luovuttaa akseleiden lisäksi myös levyjarrunsa. Autoa varten suunniteltiin myös suurempi välijäähdytin sekä jykevämpi tasauspyörästön lukolla varustettu jäähdytetty viisipykäläinen dog-leg-vaihteisto. Bilstein on valmistanut säädettävät iskunvaimentimet. 

1981 Porsche 924 Carrera GTR

Porsche kaivoi 2,0-litraisesta nelisylinterisestä moottorista 375 hevosvoimaa ja yli 400 newtonmetriä vääntöä tätä GTR-mallia varten. Voitelu varmistettiin kuivasumpulla. Tuolla moottorilla singottiin 930 kilogrammaa noin 300 kilometrin tuntinopeuteen. 

Etumoottorinen 924 esiintyi Le Mansissa vuonna 1980 kolmena kappaleena varsin menestyksekkäästi. Kaikki tulivat maaliin ja paras sijoittui yleiskilpailussa peräti 6. sijalle. Seuraavana vuonna samalle radalle palasi yksi GTR ja yksi GTP jälleen varsin kunnioitettavin sijoituksin – nyt Porsche valmisti 17 kappaletta GTR-versioita asiakkaille. 

Porsche 924 Carrera GTR on helposti tunnistettavissa valtavista lokasuojanlevikkeistään, jotka tekevät tilaa leveille BBS:n keskimutterilla varustetuille vanteille. Jopa tuulilasi oli valmistettu ohuemmasta lasista ja ovista löytyi vain pleksit luukuilla. Sisätilat muistuttivat enemmän tehtaan kilpureita kuin mitään katuautoja, vaikka keskikonsolista löytyykin tuttuja muotoja. 

1981 Porsche 924 Carrera GTR

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

1981 Porsche 924 Carrera GTR – RM Sotheby’s

Nämä asiakkaille myydyt mallit löysivät tiensä yksityisomistajien käsiin ja peräti 9 keräsi kunniaa Le Mansiin osallistumalla. Kaksi kulki tiettävästi Japaniin paikalliselle maahantuojalle kahdeksi vuodeksi varastoon, josta eräs paikallinen liikemies hankki molemmat. Nyt näistä Porsche 924 Carrera GTR -yksilöistä huutokaupataan toinen. 

Hänen uskotaan ajaneen autoilla muutaman kerran Suzukan ja Fujin moottoriradoilla. Muutoin se on ollut visusti suojassa ja autoa on huollettu tasaisin väliajoin paikallisella toimijalla. Ainakaan tällä huutokaupattavalla yksilöllä ei kuitenkaan ole tiedossa minkäänlaista kilpahistoriaa. 

Auton kerrotaan olevan alkuperäinen korvattuja polttoaineletkuja lukuun ottamatta. Mitään muutoksia ei ole tehty ja auton kerrotaan olevan myös kolaroimaton. 

Kyseessä on samaan aikaan upea keräilyhelmi ja laite ratapäiville. Hintaa toki uskotaan kertyvän 375 000 - 450 000 dollaria, joka on kotimaamme valuutassa hieman kevyemmältä kuulostava 311 000 - 373 000 euroa. 

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Khiem Pham/RM Sotheby’s, Lähde: RM Sotheby’s 

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat