21.9.2019 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Porsche 924 Carrera GTS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Neljännesmiljoonan hintainen etumoottorilla varustettu Porsche 924 Carrera GTS lopettanee vitsit Audi-Porschesta – tai sitten se toimii vain lisäkannustimena. Tulevana viikonloppuna 28.9. on mahdollisuus lisätä Porsche 924 Carrera GTS omaan klassikkoautokokoelmaan vahvasti Porschen ympärillä pyörivässä Taj Mah Garaj -huutokaupassa. Toisaalta kokoelman omistaminen ei ole vaatimus ostajalle, mutta paksut taskut lienevät. Tämän viikon Huutokauppahelmen alustava hinta-arvio on nimittäin 250 000 - 350 000 dollaria. Porschen johto päätti 1980-luvun alkupuolella, että paras tapa rakentaa kiinnostusta Porsche 924 -mallin ympärille oli moottoriurheilu. Kyseinen 924 edusti Porschen hinnaston edullisinta päätä, mutta siitä oli olemassa ripeämpi versio kertovalla lisämerkinnällä ”Turbo”. Tämä otettiin pohjaksi, kun lähdettiin rakentamaan täysiveristä nelosryhmän (Group 4) kilpa-autoa lisänimellä Carrera GT. Alun perin kansainvälinen autourheiluliitto FIA vaati 500 tuotantoauton valmistuserän, mutta tätä kevennettiin lukemaan 400. Mainittu Carrera GT oli lähtökohtaansa noin 150 kilogrammaa kevyempi ja huipputeho kasvoi 40 hevosvoimaa lukemaan 210. Koria oli levitetty merkittävästi raideleveyden kasvattamiseksi. Samalla autoon oli mahdollista asentaa eteen 7- ja taakse 8-tuumaa leveät Fuchs-takovanteet samassa suhteessa leveämmin renkain. Tuon tuotantomäärän valmistuttua Porsche jatkoi kehitystä tavalliseen tapaansa aina seuraavalle portaalle asti. Koska kyseessä oli edellisen kehitysversio, vaati FIA vain 50 tuotantoauton valmistusmäärän. Valmistunut Porsche Carrera GTS toimi osin vain keinona saada FIA:n hyväksyntä jatkokehitelmä 924 GTP:lle, joka osallistuikin kolmena kappaleena vuoden 1981 Le Mansin 24 tunnin ajoon. Kolmikko tuli vuorokauden jälkeen maaliin asti varsin kunnioitettavilla sijoituksilla (yleiskilpailun 6., 12. ja 13.). Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 1981 Porsche 924 Carrera GTS Clubsport – RM Sotheby’s Porsche 924 Carrera GTS on helposti tunnistettavissa sen neliskulmaisista luukkulamput korvanneista ajovaloista, jotka erottavat sen jopa 924 Carrera GT:stä. Takapäähän on asennettu muovinen GTS -mallimerkintä. Näyttävää ulkonäköä mielenkiintoisempaa lienee tekniikka, joka on johtanut näihin muutoksiin. Moottori pohjautuu edelleen samoihin lähtökohtiin, mutta 1.0 bar ahtopainetta auttaa saavuttamaan 245 hevosvoiman huipputehon, joka on tarjolla kierrosluvulla 6 250. Huippuvääntö 335 newtonmetriä on tarjolla moottorin saavuttaessa 3000 kierrosta minuutissa. Getragin valmistama G31/03 käsivaihteisto on viisivaihteinen ja sen kanssa samassa kotelossa oleva tasauspyörästö on varustettu 40% luistonrajoittimella. Tuo paketti pidetään sopivassa lämpötilassa erillisellä jäähdyttimellä. Kiihtyvyys paikaltaan 60 mailin tuntinopeuteen kestää 6,5 sekuntia, eli sadan kilometrin tuntinopeuteen jonkun sekunnin murto-osan, tai jopa kymmenyksen, kauemmin. Nykyään mitättömiltä vaikuttavat lukevat olivat 80-luvun alussa arvostettavia, joskin 924 ja 944 -mallien paras terä oli kuitenkin ajettavuuden puolella. Porsche 924 Carrera GTS keveni entisestään ja paino saatiin tässä Clubsport mallissa 1060 kilogramman lukemiin. Ontot metallikehikoilla varustetut lasikuituovet, polykarbonaatti-ikkunoin auttoivat asiaa. Lisäksi takanäkyvyys varmistettiin lasin sijaan polykarbonaatin läpi ja vaikka tuulilasi oli lasia niin sekin oli aikaisempaa ohuempi. Reilulla ilmanottoaukolla varustettu konepeltikin oli valmistettu lasikuidusta ja perinteinen metallinen keulamerkki korvattiin tarralla. Bilsteinin valmistamat coiloverit lyötiin joka nurkkaan ja taka-akselin teräksiset pitkittäiset tukivarret korvattiin kevytmetallista valetuilla osilla. Jäähdytetyt ja rei’itetyt jarrulevyt löytyivät Porsche 911 Turbon (930) varaosahyllystä. Sisältä löytyy Matterin valmistamat kevytmetalliset turvakaaret ja pari Porsche 935 -tyylin kuppi-istuinta Autoflugin nelipistevöin. Pieneen tilaan kutistuva varapyörä oli asennettu poistettujen takaistuimien tilalle, jotta saatiin lisätilaa 120-litraiselle polttoainetankille. Porsche tarjosi ostajille mahdollisuuden myös sammutusjärjestelmään kilpakäytön varalta. Kyseessä oli aikanaan hyvin kallis auto, sillä se maksoi lähes neljä kertaa tavallisen 924 -mallin verran. Tänä päivänä tuo suhde on toisaalta vielä huomattavasti hurjempi. Suorituskyvyn ja rajoitetun saatavuuden seurauksena nämä vietiin käsistä ja eräs ostajista oli tehtaan kuuluisa kilpa-kuljettaja Derek Bell, joka onkin kehunut autoa erääksi suosikeistaan. Kaikki 50 valmistettua yksilöä myytiin, mutta seassa oli pieni joukko Clubsport-optiolla varustettuja autoja. Niiden osalta moottorin tilavuus oli nostettu hieman kahden litran yli sylinterien porausta kasvattamalla. Yhdessä suuremman välijäähdyttimen ja hennon ahtopaineiden noston avulla teho kasvoi 275 hevosvoimaan. Kyseessä taisi olla aikanaan Porschen nopein tuotantoauto yli 250 km/h huippunopeudellaan. Tämä vuonna 1981 valmistunut yksilö toimitettiin uutena Denverin Porsche-Audi -myymälän kautta ensimmäiselle omistajalleen. Ensimmäinen omistaja olisi tahtonut ajaa autolla kadulla, mutta paikallinen maahantuoja neuvoi toisin. Autolta puuttui Yhdysvaltojen tieliikenteeseen rekisteröintiä varten tarvittavat hyväksynnät. Kyseinen Porsche 924 Carrera GTS seisoi pääosin ensimmäisen omistajan tallissa aina vuoteen 2005, jolloin se myytiin eteenpäin. Auto on huollettu viimeksi maaliskuussa 2019 ja on nyt huutokaupattavana toiselta omistajalta olemattomalla 47 kilometrin mittarilukemalla. Ehkä ikävimpänä tekijänä kyseisen auton moottorin ja vaihteiston numerot eivät vastaa Porschen tietokantaa, vaikka historia onkin kattavasti tiedossa. Teksti: Henri Posa, Kuvat: RM Sotheby’s/Darin Schnabel, Lähde: RM Sotheby´s Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku