7.6.2025

Huutokauppahelmet: Range Rover ”Chieftain” -restomodi

Kuva RM Sotheby's

Cliveden Housen heinäkuisessa huutokaupassa myydään mielenkiintoinen Range Rover -restomodi. Kyseessä on ylellisesti viimeistelty yhdistelmä eri vuosien Land Rover -malleja ja voimanlähdekin on vaihtunut vakio-veekasia ruudikkaampaan.

Englantilaisen, Interceptoreitakin tuunanneen Jensen International Automotive -pajan vuonna 2017 rakentama Chieftain on vuoden 2004 Land Rover Discovery 3:n rungolle muokattu, alun alkaen 1993-mallinen auto. JIA lyhensi Discoveryn runkorakennetta noin 35 sentin verran saadakseen klassikkomallin Range Roverin korin sopimaan sen päälle. Muhkeaksi muokatun korin kaarilevikkeiden sisässä on 20-tuumaiset kolmipuolaiset vanteet ja niillä matalaprofiilirenkaat. Vanteiden puolien välistä pilkottavat hillittömän kokoiset jarrut.

Ja tämä kaksi- ja puolitonninen auto tarvitsee kunnon jarruja. Tekniikkapaketti on kotoisen General Motorsilta, eli Chieftain-Rangea liikuttaa 556-hevosvoimainen, remmiahdettu 6.2 litran LSA-V8, jota on käytetty muun muassa Cadillac CTS-V:ssä, Camaro ZL1:ssä, sekä australialaisperäisessä HSV GTS:ssä sekä sen Vauxhall-merkkisessä sisarmallissa, VXR8:ssa. Vääntöä on 747 newtonmetriä ja vaihdelaatikko on kuusiportainen automaatti.

Aihioksi valikoitunut, korinsa luovuttanut Range on ollut tuotannon loppupäästä, mutta ei niin myöhäinen, että sen kojelauta olisi jo ollut ns. soft dash eli ensimmäisen korin Discoverystä peräisin oleva. Kojelautaa on kuitenkin muokattu nykyajan tarpeiden mukaan, eli siihen on upotettu iso kosketusnäytön pahka, jonka muoto on otettu tyylikkäästi auton mittaristokopasta. Uudelleenverhoiltu sisusta on nyt vaaleaa Bridge of Weir-nahkaa ja jenkkilogoista vaihteenvalitsinta ympäröivä keskikonsoli on suunniteltu uusiksi käyttökatkaisijoineen.

Ilmiasu on kuitenkin huomattavan tehdastekoiselta vaikuttava, vaikka alkuperäiset Range Roverit tuskin olivat aivan näin ylellisiä sisältä, ja koriaihion sisustasta on sellaisenaan jäljellä vain taustapeili ja vilkkuviikset. Tämä nyt myytävä auto on käytännössä vielä prototyyppiasteen yksilö, ja sitä on myös käytetty pressiautona valmistumisensa jälkeen.

Autocar-lehti analysoi Chieftainin ajettavuutta seuraavasti: ”Mutkat ovat tiessä vain seuraavaa suoraa varten, jolloin pienikin nilkan ojentaminen missä vain vauhdissa riittää pykälän tai kahden vaihtumiseen ja massiivinen vääntö lykkää sinut tietä pitkin eteenpäin moottorin murinan muuttuessa pitelemättömäksi parkumiseksi.” Autocarin testatessa Chieftainia se kulki vielä ilmajousitettuna, mutta auton vuonna 2020 hankkinut yksityisomistaja vaihdatti alustan Öhlinsin coilovereille, varmaankin jämerämpää kaarreajettavuutta tavoitellen. Tuo remontti maksoi parisenkymmentä tonnia, ja auton muutkin huoltotyöt on teetetty auton tunteneella rakentajalla, JIA:lla.

Vastaavan auton rakennuttaminen viitisen vuotta sitten on maksanut noin 250 000 puntaa, eli vuoden 2025 euroissa 375 tuhatta. Siihen verrattuna RM Sotheby’sin hinta-arvio, 80-120 tuhatta puntaa, tuntuu melkoiselta diililtä; mittarissa on muutostöiden jälkeen vasta 11 000 mailia. Huutokauppa pidetään 8. heinäkuuta 2025 eikä Chieftainille ole asetettu hintavarausta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat