18.10.2025

Huutokauppahelmet: Yhden omistajan Volvo 240 GL ’92

Kuva Huutokaupat.com / Varhotec

Harjavallassa huutokaupattava Volvo 240 GL on ollut samalla omistajalla yli 30 vuotta. Nyt on aika ripustaa Volvo-lippis naulaan ja ojentaa avaimet uudelle kuljettajalle.

Mikä mahtaa olla viimeinen aito, oikea Volvo? Tähän kysymykseen on melkein niin monta vastausta, kuin Volvon valmistamia automallejakin, mutta asiaa on hyvä pohtia nyt viimeisen V90-farmarin rullattua tuotantolinjalta. Joillekin merkkipaalu oli diesel-Volvojen valmistuksen päättyminen, tai lopullinen siirtyminen takavetomallistosta etuvetoiseen ja sen nelivetoversioihin.

Volvo valmisti takavetomalleja myös 200-sarjan tuotannon päätyttyä toukokuussa 1993, mutta 200-mallien seuraaja, 850 oli etuvetoinen. Toisaalta myös aiempaa 700-sarjaa voidaan pitää 200-sarjan seuraajana, ja 1960-lukuiseen suunnitteluun pohjautunut 240 pysyi tuotannossa näitä malleja pidempään, 700-sarja kun korvattiin 900-sarjalla vuodesta 1990 alkaen. Poikittaismoottorista ja aluksi vain etuvetoista 850:ta oli myyty vuodesta 1991, ja "vanhan liiton" 200-sarjaa suosineet saivat ostaa kevyesti faceliftattuja 240-malleja vielä parin vuoden ajan. Tällainen auto on myös juttumme Volvo 240 GL, joka on rekisteröity kesällä 1992.

Punainen Volvo on viety heti uutena ruostesuojaukseen ja huutokauppailmoituksen kuvat pohjasta ovat komeaa katseltavaa, sillä massausta on vuosien varrella pidetty yllä. Auto tarjoaa erinomaisen lähtökohdan museoinnille, ja vaadittava minimi-ikä museokilville on täyttynyt jo ajat sitten. Kangaspenkit ja kattoverhoilu ovat ehjät, ja pieni ulkopinnan kuluma siellä ja täällä on vielä helposti siistittävissä. Värivahaakin sopii kokeilla.

Volvon uutena ostanut ja nyt siitä luopuva taho on pitänyt sitä erinomaisen hyvin, ja mittarissa on tällä hetkellä noin 172400 kilometriä: maltillinen ajosuorite jaettuna 33 vuodelle. Loppupään 240:iin kuuluvilla mustilla listoilla ja maskilla varusteltu auto on ruiskukoneinen sekä viisivaihteinen ja ABS-jarrutkin siitä löytyvät. Alla ovat tyyliin hyvin sopivat ristikkäispuolaiset Scorpius-alkuperäisvanteet. Mukana seuraa Volvo-kirjallisuutta sekä alussa mainittu sininen lippis.

Volvo näyttää aiheuttaneen päänvaivaa omistajalleen vain yhdessä kohtaa: hanskalokeron lukko on jossain vaiheessa antautunut ja viimeisen aukirämähtämisen jälkeen lokerolle on asennettu uusi salpa suoraan kojelautaan. Liimajälkien perusteella myös teippipatenttia on koetettu. Museotarkastusta varten tämä tullee korjata huomaamattomaksi ja uusi alkuperäinen lukko lähtee hankintalistalle. Ruuvinreiän saa todennäköisesti häivytettyä olemattomiin, tai sitten siihen on soviteltava ajanmukainen teline autopuhelimelle tai ulkolämpömittarille, kun reikä on kerran jo tehty.

Huutokauppa päättyy sunnuntaina 26.10.2025 ja tätä kirjoittaessa jokunen huuto on jo heitetty 6500 euron pohjahinnan päälle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat