12.3.2023 Ajoneuvot Hyundai i10 päivittyi – yksi viimeisiä A-segmentin sotureita Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Euroopan A-segmentti supistuu kuin mikäkin maailmanlopun edellä, mutta ainakin Hyundai tuntuu olevan edelleen varsin sitoutunut omaansa. Hyundain Euroopassa myytävistä malleista pienin, i10, on käynyt läpi kasvojenkohotuksen noin 3,5 vuoden malli-iässä. Uudistukseen kuuluvat tyylillisten seikkojen lisäksi parannukset varusteluun. I10 on pieneksi kaupunkiautoksi hyvin, ja nyt vielä paremmin varusteltu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pikkuinen katsoo ylöspäin Kolmisylinteristen, 1,0- ja 1,2-litraisten moottoreiden voi odottaa pysyvän ennallaan, sillä Hyundai ei mainitse niistä tiedotteessaan mitään. Sen sijaan varustelu ja sisätilan ilme kohenevat. I10:ssä on jatkossa vakiona 4,2-tuumainen digitaalimittaristo sekä 8-tuumainen kosketusnäyttö. Järjestelmä ottaa vastaan OTA-päivityksiä ja mahdollistaa Android Auto- sekä Apple Carplay -liitännät. USB-liitännät ovat vakiona edessä ja takana. Jalkatiloihin on niin ikään lisätty sininen tunnelmavalaistus. Moisia ominaisuuksia ei olisi joitain vuosia sitten voinut kuvitellakaan Hyundai i10:n kokoluokassa. Pikkuautot tuppaavat olemaan nykyään kokoistaan isompia. Jaksaa olla pirteä Yleiseurooppalainen autoluokitus lähtee A:sta, ja tämän segmentin edustajat ovat pienimpiä henkilöautoiksi luokiteltavia autoja. Vaikka A-segmenttiläiset ovat kokonsa vuoksi keskimäärin varsin vähäpäästöisiä, tekee byrokratia niiden valmistamisesta aina vain kannattamattomampaa, mikä on tietenkin absoluuttisia päästöjä ja ihan vaikkapa kaupunkien tilankäyttöä ajatellen täysin nurinkurista. Facelift on koskettanut hienoisesti auton keulaa. Näkyvin muutos on tullut huomiovaloihin, jotka aiemman pyöreän sijaan noudattavat nyt uutta neliosaista kukintokuviota. Myös maskien ritilät ovat aavistuksen verran erilaiset. Huipulla jatkaa N-line, joka poikkeaa muista malleista ulkonäöllisesti sporttisempaan suuntaan, ja pitää sisällään tehokkaimman, 100 hevosvoiman moottorin. N-line yhdistää myös kaksi uutta ulkoväriä mustaan kattoon. Vaikka ympäriltä hyvin monet vaihtoehdot ovat kuihtuneet pois tai vähintään muuttuneet hankintahinnaltaan kalliiksi täyssähköautoiksi, jaksaa Hyundai pitää oman A-segmenttiläisensä pirteänä. Niin tekee muuten myös Kia, jonka Picanton sisarmalli i10 on. Molemmat ovat polttomoottorisia, ja sitä kautta edullisimpia uusia autoja, mitä Suomen markkinoilla tällä hetkellä on. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö niissä olisi luonnetta. Uudistunut Hyundai i10 etenee tuotantoon Turkissa huhtikuun aikana. Hinnat julkistetaan tuonnempana. Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 7.11.2025 Ajoneuvot Mazda päivitti logonsa virallisesti digiaikaan, mutta autoissa sitä tullaan näkemään lähinnä vain keulapäässä 7.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz ja Nissan sulkevat yhteisen tehtaansa Meksikossa – viimeinen GLB-Mercedes on määrä valmistaa siellä ensi vuoden toukokuussa 6.11.2025 SEMA Show 2025 SEMA Show 2025: Nissanin tarjonnassa on muun muassa Patroleita tuhanteen hevosvoimaan asti 4.11.2025 Uutinen Jokin näistä on Vuoden Auto Suomessa 2026 – lue lähes jokaisen ehdokkaan koeajot ilmaiseksi! 4.11.2025 Uutinen Vasta Suomeen saapunut Volvo tuoreeltaan päivityksen tarpeessa – EX90 saa merkittäviä muutoksia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 9.11.2025 Ajatuksia autoista Näin Bugatti Veyronin, joka auttoi ymmärtämään miksi superautoja kannattaa valmistaa vaikka tappiollisesti – Ajatuksia autoista 9.11.2025 Matkailu 11.11. 1918 aseet hiljenivät jättäen jälkeensä yli miljoona tuntemattoman sotilaan leposijaa 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 3.11.2025 Kuluttajat Ohjelmistopäivitys käynnisti Opel-sähköautossa ongelmavyyhdin – myyjä, korjaamo ja maahantuoja kieltäytyivät kuittaamasta yli 3 500 euron laskua 6.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Suomi ei ole vielä valmis sähköautoille - vai onko liiankin? 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 3.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: hädin tuskin sisäänajettu Ferrari Purosangue on tämän hetken kallein Nettiautossa listattu auto 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 13.10.2025 Kuluttajat Matille myytiin auto laittomilla renkailla – automyyjä on myöntänyt asian, mutta ei suostu korvaamaan 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista