12.3.2023 Ajoneuvot Hyundai i10 päivittyi – yksi viimeisiä A-segmentin sotureita Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Euroopan A-segmentti supistuu kuin mikäkin maailmanlopun edellä, mutta ainakin Hyundai tuntuu olevan edelleen varsin sitoutunut omaansa. Hyundain Euroopassa myytävistä malleista pienin, i10, on käynyt läpi kasvojenkohotuksen noin 3,5 vuoden malli-iässä. Uudistukseen kuuluvat tyylillisten seikkojen lisäksi parannukset varusteluun. I10 on pieneksi kaupunkiautoksi hyvin, ja nyt vielä paremmin varusteltu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Pikkuinen katsoo ylöspäin Kolmisylinteristen, 1,0- ja 1,2-litraisten moottoreiden voi odottaa pysyvän ennallaan, sillä Hyundai ei mainitse niistä tiedotteessaan mitään. Sen sijaan varustelu ja sisätilan ilme kohenevat. I10:ssä on jatkossa vakiona 4,2-tuumainen digitaalimittaristo sekä 8-tuumainen kosketusnäyttö. Järjestelmä ottaa vastaan OTA-päivityksiä ja mahdollistaa Android Auto- sekä Apple Carplay -liitännät. USB-liitännät ovat vakiona edessä ja takana. Jalkatiloihin on niin ikään lisätty sininen tunnelmavalaistus. Moisia ominaisuuksia ei olisi joitain vuosia sitten voinut kuvitellakaan Hyundai i10:n kokoluokassa. Pikkuautot tuppaavat olemaan nykyään kokoistaan isompia. Jaksaa olla pirteä Yleiseurooppalainen autoluokitus lähtee A:sta, ja tämän segmentin edustajat ovat pienimpiä henkilöautoiksi luokiteltavia autoja. Vaikka A-segmenttiläiset ovat kokonsa vuoksi keskimäärin varsin vähäpäästöisiä, tekee byrokratia niiden valmistamisesta aina vain kannattamattomampaa, mikä on tietenkin absoluuttisia päästöjä ja ihan vaikkapa kaupunkien tilankäyttöä ajatellen täysin nurinkurista. Facelift on koskettanut hienoisesti auton keulaa. Näkyvin muutos on tullut huomiovaloihin, jotka aiemman pyöreän sijaan noudattavat nyt uutta neliosaista kukintokuviota. Myös maskien ritilät ovat aavistuksen verran erilaiset. Huipulla jatkaa N-line, joka poikkeaa muista malleista ulkonäöllisesti sporttisempaan suuntaan, ja pitää sisällään tehokkaimman, 100 hevosvoiman moottorin. N-line yhdistää myös kaksi uutta ulkoväriä mustaan kattoon. Vaikka ympäriltä hyvin monet vaihtoehdot ovat kuihtuneet pois tai vähintään muuttuneet hankintahinnaltaan kalliiksi täyssähköautoiksi, jaksaa Hyundai pitää oman A-segmenttiläisensä pirteänä. Niin tekee muuten myös Kia, jonka Picanton sisarmalli i10 on. Molemmat ovat polttomoottorisia, ja sitä kautta edullisimpia uusia autoja, mitä Suomen markkinoilla tällä hetkellä on. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö niissä olisi luonnetta. Uudistunut Hyundai i10 etenee tuotantoon Turkissa huhtikuun aikana. Hinnat julkistetaan tuonnempana. Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit pahasti jäljessä viime vuodesta 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt