12.3.2023

Hyundai i10 päivittyi – yksi viimeisiä A-segmentin sotureita

Euroopan A-segmentti supistuu kuin mikäkin maailmanlopun edellä, mutta ainakin Hyundai tuntuu olevan edelleen varsin sitoutunut omaansa.

Hyundain Euroopassa myytävistä malleista pienin, i10, on käynyt läpi kasvojenkohotuksen noin 3,5 vuoden malli-iässä. Uudistukseen kuuluvat tyylillisten seikkojen lisäksi parannukset varusteluun. I10 on pieneksi kaupunkiautoksi hyvin, ja nyt vielä paremmin varusteltu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pikkuinen katsoo ylöspäin

Kolmisylinteristen, 1,0- ja 1,2-litraisten moottoreiden voi odottaa pysyvän ennallaan, sillä Hyundai ei mainitse niistä tiedotteessaan mitään. Sen sijaan varustelu ja sisätilan ilme kohenevat.

I10:ssä on jatkossa vakiona 4,2-tuumainen digitaalimittaristo sekä 8-tuumainen kosketusnäyttö. Järjestelmä ottaa vastaan OTA-päivityksiä ja mahdollistaa Android Auto- sekä Apple Carplay -liitännät. USB-liitännät ovat vakiona edessä ja takana. Jalkatiloihin on niin ikään lisätty sininen tunnelmavalaistus. Moisia ominaisuuksia ei olisi joitain vuosia sitten voinut kuvitellakaan Hyundai i10:n kokoluokassa. Pikkuautot tuppaavat olemaan nykyään kokoistaan isompia.

Jaksaa olla pirteä

Yleiseurooppalainen autoluokitus lähtee A:sta, ja tämän segmentin edustajat ovat pienimpiä henkilöautoiksi luokiteltavia autoja. Vaikka A-segmenttiläiset ovat kokonsa vuoksi keskimäärin varsin vähäpäästöisiä, tekee byrokratia niiden valmistamisesta aina vain kannattamattomampaa, mikä on tietenkin absoluuttisia päästöjä ja ihan vaikkapa kaupunkien tilankäyttöä ajatellen täysin nurinkurista.

Facelift on koskettanut hienoisesti auton keulaa. Näkyvin muutos on tullut huomiovaloihin, jotka aiemman pyöreän sijaan noudattavat nyt uutta neliosaista kukintokuviota. Myös maskien ritilät ovat aavistuksen verran erilaiset. Huipulla jatkaa N-line, joka poikkeaa muista malleista ulkonäöllisesti sporttisempaan suuntaan, ja pitää sisällään tehokkaimman, 100 hevosvoiman moottorin. N-line yhdistää myös kaksi uutta ulkoväriä mustaan kattoon.

Vaikka ympäriltä hyvin monet vaihtoehdot ovat kuihtuneet pois tai vähintään muuttuneet hankintahinnaltaan kalliiksi täyssähköautoiksi, jaksaa Hyundai pitää oman A-segmenttiläisensä pirteänä. Niin tekee muuten myös Kia, jonka Picanton sisarmalli i10 on. Molemmat ovat polttomoottorisia, ja sitä kautta edullisimpia uusia autoja, mitä Suomen markkinoilla tällä hetkellä on. Se ei kuitenkaan tarkoita, etteikö niissä olisi luonnetta.

Uudistunut Hyundai i10 etenee tuotantoon Turkissa huhtikuun aikana. Hinnat julkistetaan tuonnempana.

Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat