11.5.2023

Hyundai i20 lisää B-segmentin viehätysvoimaa päivityksillään tyyliin ja teknologiaan

Aggressiivisemmalta näyttävä pikku-Hyundai odottaa vielä N-mallin liittymistä seuraan.

Tuntuu, että joka kerta kun kysymyksessä on uusi, päivitetty tai katoamassa oleva B-segmentin auto, tätä luokkaa tekee mieli jollain tavalla rohkaisevasti kehaista. Nämä englantilaisittain "supermineiksi" kutsuttavat autot ovat ajettavuudeltaan kokoistaan suurempia, ja vaikka niiden suurimmat uhkatekijät ovat paradoksaalisesti kiristyvät päästörajat, ovat nämä todellisuudessa verrattain erittäin puhtaita autoja.

Laskeva trendi vaivaa myös Hyundai i20:ta, jota korealaisvalmistaja on valmistanut Euroopassa vuodesta 2020 lähtien. Suhteellisen aikaisessa vaiheessa saatava facelift terästää i20:ta ulkonäöllisesti ja tuo muun muassa vakioturvavarusteet jälleen standardien tasolle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pienillä muutoksilla paljon aikaan

Hyundai on terästänyt i20:n keulaa uudella puskurilla ja hieman uudelleenajatelluilla led-valoilla. Päivitettyä ilmettä voisi luonnehtia aiempaa aggressiivisemmaksi.

Takapuskuriin on myös saatu reilusti uutta kulmaa, ja yhdessä uudistettujen, Z-kuvioisten takavalojen kanssa perän ilmeestä on saatu merkin viimeisimmän muodin mukainen.

Oheisissa pressikuvissa näkyy myös yksi i20:n kolmesta uudesta väristä, Lucid Lime Metallic. Tätä heijastelemaan on sisätiloihin saatavilla nyt myös Lucid Lime -sisätilapaketti, joka toistaa riemunvihreää värimaailmaa verhoilussa ja somisteissa. Ulkonäköön vaikuttavat vielä lisäksi parit uudet 16- ja 17-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Voimalinjapuolelle muutokset eivät ehkä odotetustikin ulotu, vaan keulalla jatkaa litrainen ahdettu kolmisylinterinen kahdella eri tehoversiolla ja käsivaihteisena tai 7-pykäläisellä kaksoiskytkinautomaattivaihteistolla.

Näihin liittyen odotamme tietysti myös vastaavalla tavalla päivitettävää i20 N:ää, jonka on vahvistettu tulevan.

Vakiovarusteiden luettelo kasvaa

Hyundai on siis päivittänyt myös i20:n herkkutarjotinta. Vakiona on luokan kasvavien standardien mukaisesti varusteita, joista ei kymmenen vuotta sitten olisi B-segmentissä voinut puhua villeimmissäkään visioissa.

EU:n GSR2 -turvallisuusasetusten nyt määräämät aktiiviset turvavarusteet käsittävät kaistallapitoavustimen sekä etutörmäykseneston, joka tunnistaa jalankulkijoiden lisäksi pyöräilijöitä ja muuta hidasta liikennettä.

Kojelauta on puolestaan saanut vakiona 4,1-tuumaisen LCD-mittariston, ja edelleen optiona 10,25-tuumaisen vaihtoehdon. Jälkimmäisen kokoinen on saatavilla myös keskinäytöksi. Langattomat over-the-air -päivitykset, 4G-yhteys sekä USB-C-portit keskikonsolissa ovat puolestaan nyt vakiovarusteiden luettelossa.

Lähde ja kuvat: Hyundai Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat