11.9.2019

Hyundai i30 N Project C – 50 kilogrammaa vähemmän on hiukan enemmän

Hyundai i30 N Project C

Kevennetty ja terävämpi Hyundai i30 N Project C on valmistajaltaan osoitus siitä, että urheilullinen N-mallisto ei lepää laakereillaan.

Hyundai i30 N Project C on 600 kappaleen erikoiserä tutusta i30 N Performance Packista. Pystyperäinen Project C luottaa numeroissa hyväksi havaittuun, sillä 2,0-litraisen bensiinimoottorin 275 hevosvoimaa ja 378 newtonmetriä on säilytetty ennallaan.

Hyundai i30 N Project C

Eroa on kuitenkin tehty muualla. Hyundain mukaan auto on 50 004 grammaa perusmallia kevyempi, eli laihdutuskuurissa on viilattu 50 kilogrammaa massaa. Pudotuksesta suurin osa tulee peräti 22 kilogrammaa keventyneistä OZ Racingin taotuista vanteista, joka jousittamattomana massana saattaa vaikuttaa Project C:n ajettavuuteen selvästi. Samassa urakassa jousitusta on jäykistetty ja iskunvaimennus on kalibroitu uudelleen. Alustaan on tehty myös muita muutoksia ja maavaraa on laskettu 6 mm i30 N Performance Packiin verrattuna.

Hyundai i30 N Project C

Painoa on pudotettu myös hiilikuitukomposiitista valmistetulla konepeitolla, joka viilaa kokonaispainosta yli 7 kilogrammaa. Materiaali näkyy myös keulasplitterissä, takadiffuusorissa sekä sivuhelmojen levikkeissä. Lopputuloksena on Hyundain mukaan 8,8 mm laskenut painopiste.

Hyundai i30 N Project C

Kuljettajan työpisteellä suurin ero on etuistuinten vaihtuminen Sabeltin kuppimaisiin penkkeihin, jotka tukevat selkeästi paremmin. Etuistuimet ovat myös merkittävä osa kevennyskuuria, sillä istuimet ovat yhteensä 15 kilogrammaa perusversioita kevyemmät. Hyundai i30 N:n tuttu ohjauspyörä on saanut Alcantara-verhoilun ja ajotilojen painikkeet ovat saaneet turvavöiden tavoin oranssin tehostevärin. Vaihdekeppi on saanut uuden männästä inspiroituneen muotoilun ja sen liikeradat ovat selvästi lyhyemmät ja terävämmät.

Hyundai i30 N Project C

Erikoiserällä on tietysti hintansa, eikä meillä noin 60 000 euron luokkaan hujahtavaa Project C:tä nähdä maahantuontiohjelmassa. Hyundailla on kuitenkin pohdittu mahdollisuutta tuoda osa päivitysosista tarjolle i30 N:n omistajille, eikä N-mallistokaan ole huhujen mukaan vielä valmis.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat