2.11.2024 Lentokoneet Icelandair eläköitti harvinaiseksi jääneen ”Lentävän Lyijykynän” – konetyypillä enää kolme pääasiallista operaattoria jäljellä maailmassa Teksti Benjamin Helander Kuva Benjamin Helander Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Enää alle 50 omalaatuisen näköistä Boeing 757-300:a halkoo maailman taivaita islantilaisen Icelandairin siirtyessä seuraavan sukupolven konetyyppeihin. Lentokoneillakin on lempinimensä. Kaikilla maailman lentokonetyypeillä on varmasti jokin lempinimi, vähintään jokin lentoyhtiön sisäpiirin käyttämä. Joillain konetyypeillä lempinimi on niin vahva, että se syrjäyttää koneen varsinaisen tyyppinimen käytännössä kaikessa arkikielessä. Yleensä tällainen sitkeä lempinimi on enemmänkin liikanimi. Esimerkiksi ruotsalaiset tekivät 1940-luvulla varhaisen suihkuhävittäjänsä Saab J-29:n, joka tunnetaan yleisesti Flygande Tunnanina eli "lentävänä tynnyrinä". Nimenomaan ulkomuotonsa perusteella lempinimen sai myös vuosikymmeniä myöhemmin Boeing 757:n pidennetty versio, 757-300 eli todellinen "Flying Pencil", "Lentävä Lyijykynä".Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyBoeing 757 on edelleen vedossaBoeing 757 on suomalaisillekin tuttu konetyyppi, sillä myös Finnair operoi tätä Boeingin suurikokoista kaksimoottorista kapearunkokonetta aikoinaan vuosina 1997 - 2014 yhteensä seitsemän kappaleen voimin, lähinnä lomalentotarkoituksessa. Finnairilla 757:n lempinimi oli muuten "Bojo". Niin ikään suomalaisella, kymmenisen vuotta toimineella lomalentoyhtiö Air Finlandilla oli käytössään yhteensä viisi Boeing 757:ää vuosina 2007 - 2012. Maailmalla tämä vuonna 1982 ensilentonsa lentänyt konetyyppi on ollut suosittu niin lyhyemmillä kuin jopa mannertenvälisillä reiteillä. Esimerkiksi USA:ssa Boeing 757:ää on ollut käytössä satoja kappaleita, ja niillä on lennetty niin pidemmillä kotimaanreiteillä kuin vaikkapa itärannikolta läntiseen Eurooppaan suuntautuvilla reiteillä.Ylivoimaisesti eniten valmistettu variantti, 757-200, Icelandairin värityksessä.757 on maailmalla edelleen käytössä vaikka sen tuotannon loppumisesta on jo 20 vuotta. Eniten konetyyppiä on matkustajakäytössä amerikkalaisilla Deltalla ja Unitedilla. Suurin osa olemassaolevasta 757-kannasta on kuitenkin nykyisin rahtikäytössä, muiden muassa DHL:llä, FedExillä ja UPS:llä. Helsinki-Vantaalla Boeing 757 on nykyisin satunnaisempi, muttei suinkaan tavaton vieras. Lentävä Lyijykynä jäi harvinaisuudeksiYlivoimaisesti suurin osa hieman yli tuhannesta parinkymmenen vuoden aikana rakennetusta Boeing 757:stä edusti alatyyppiä 757-200, tarkoittaen 47 metrin runkopituutta, siis hitusen pidempää runkoa kuin Airbus A321:ssä.Useista kaupallisista matkustajakoneista on olemassa eri runkopituuksia eri tarpeisiin, ja niin myös Boeing heräsi mahdollisuuteen tarjota 757:ää muilla kuin yhdellä runkopituudella. 757-200:ta lyhyemmän 757-100:n Boeing hylkäsi jo ennen tuotannon alkua, ja suurin osa tuotantotaipaleesta kului tällä yhdellä variantilla. Vasta 1990-luvun puolivälin jälkeen Boeing rohkeni kokeilemaan uutta 757-varianttia, ja tällä kertaa runkoa venytettiin pidemmäksi. Venytys oli siipien etu- ja takapuolelle yhteensä reilut 7,1 metriä eli 757-300:n rungosta tuli 54,5-metrinen. Version runko on siis yhtä pitkä kuin laajarunkoisessa Boeing 787-8 Dreamlinerissa, mutta koska 757:ssä runko on reilusti Dreamlineria kapeampi, ja siinä on vain yksi käytävä, näyttää 757-300 silmiinpistävän pitkulaiselta.Koska koneen rungossa on yhteensä 12 ovea ja hätäuloskäyntiä, se sai tyyppihyväksynnän käytännössä laajarunkomaisille 295 matkustajalle. Matkustajapaikkoja 757-300:ssa on siis parhaimmillaan 50 enemmän kuin 757-200:ssa, ja rahtiakin mahtuu jopa puolet enemmän. Rungon pituus koneen muihin osiin nähden ja matkustamon erikoiset mittasuhteet pakottivat Boeingin tekemään 757-300:een muutakin erilaista kuin lisää ovia. Esimerkiksi koneen takarungossa on pieni sisäänvedettävä jalas, joka tarraa kiitotiehen mikäli pitkä pyrstö uhkaa ottaa nousussa tai laskussa osumaa. Lisäksi Boeing suunnitteli tyypin avausasiakkaan kanssa omanlaisensa tavan suorittaa boarding, sillä muuten se olisi vienyt jopa kahdeksan arvokasta minuuttia kauemmin kuin 757-200:ssa, käytössä kun on vain yksi käytävä.Boeing 757-300 lensi ensilentonsa vuonna 1998, ja ensimmäinen asiakas, saksalainen Condor, sai konetyypin käyttöönsä vuoden 1999 puolella. Tuossa kohtaa 757-ohjelma oli jo selvästi ehtoopuolella, ja lopulta 757-300:lle löytyi kysyntää vaivaisen 55 kappaleen verran. Icelandairilla 757 tekee tilaa uudelle kalustolleBoeing 757:n tämänhetkinen tilanne tulikin jo purettua, mutta nimenomaan 757-300:n tilanne on hieman erilainen. Nyt kun Icelandair siirsi omat 757-300:nsa lokakuun lopussa eläkkeelle, Lentävää Lyijykynää operoi ainakin laivastonomaisesti enää kolme lentoyhtiötä maailmassa. Niistä ainoa eurooppalainen on konetyypin avausasiakas, saksalainen lomalentoyhtiö Condor. Kaksi muuta ovat amerikkalaiset United Airlines sekä Delta Air Lines, joista jälkimmäinen peri konetyypin itseensä sulautetulta Northwest Airlinesilta.Icelandairin 757-300:t vierailivat harvoin Helsinki-Vantaalla. Kuluneena kesänä kumpikin yksilö hoiti kuitenkin pari vuoroa myös tänne. Useimmiten islantilaisyhtiö käytti tätä suurikapasiteettista konettaan reiteillään Kööpenhaminaan, Lontooseen ja New Yorkiin. Icelandairilla oli käytössään kaksi 757-300:a, TF-FIX sekä TF-ISX. Niistä ensimmäinen oli tullut Icelandairin laivastoon uutena vuonna 2002. Jälkimmäinen oli puolestaan ostettu israelilaiselta Arkia Israeli Airlinesilta vuonna 2018. Se piti yllään näyttäviä Islannin lipun värejä saarivaltion 100-vuotisen itsenäisyyden kunniaksi. 757-300:n jälkeen Icelandairille jää vielä kymmenkunta 757-200:ta, jotka aiemmin muodostivat koko yhtiön laivaston selkärangan.757 tekee jatkuvasti Icelandairilla tilaa modernimmalle, polttoainetaloudellisemmalle kalustolle. Yhtiöllä on jo käytössään yli 20 kappaletta Boeing 737 MAX:ia. Lisäksi islantilaisyhtiö on tilannut Airbus A321neo -sarjaa, joista ensimmäisen sen on määrä vastaanottaa jo marraskuun 2024 aikana. Pitkän kantaman Airbus A321neo XLR -uutuusversioon Icelandairin on tarkoitus päästä käsiksi vuodesta 2029 alkaen. Lähteet: Icelandair, DJ's Aviation, Simple Flying, PlanespottersMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.4.2025 Lentokoneet Finnair panostaa ensi vuonna pohjoiseen – uusi reitti Norjan Altaan ja lisäpanostuksia ympäri Pohjolaa 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 7.4.2025 Lentokoneet SAS vahvistaa Etelä-Suomen ”maakuntakenttien” lentoyhteyksiä uudella reitillään Kööpenhaminasta Turkuun 6.4.2025 Lentokoneet Suomen Ilmavoimienkin yhteyskoneena toimiva Pilatus PC-12 päivitettiin maailman kehittyneimmällä ohjaamojärjestelmällä 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 28.3.2025 Lentokoneet Helsinki-Vantaan kiitotie 2 sulkeutuu pian yli neljäksi kuukaudeksi remontin takia – vaikutuksia meluun ja liikenteeseen 24.3.2025 Lentokoneet Seitsemällä pompulla kenguruiden maasta Lontooseen – Qantasin alkuperäisestä Kangaroo Routesta tehdään loistelias toisinto 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 18.4.2025 Koeajo Maistiainen: Fiat Grande Panda – perinteitä kunnioittamatta 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan