22.5.2021 Matkailu Icelandair palaa kesällä Euroopan taivaalle – Helsinkiin lennetään Boeing 737 MAX:illa Boeing 757:n valmistus lopetettiin jo 19 vuotta sitten. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Islannin kansallinen lentoyhtiö Icelandair on kärsinyt pandemian tuomista matkustusrajoituksista varsin paljon. Ensi kesänä yhtiön varauskirjat ovat kuitenkin jälleen täyttymässä, kun se lentää päivitetyllä laivastollaan 32:een kohteeseen. Islanti on tunnetusti harvaan asuttu saari, joka sijaitsee kaukana valtamerellä, erillään muista sivilisaatioista. Näistä tosiasioista oli maalle hyötyä, kun koronavirus alkoi leviämään maailmalla. Kääntöpuolena maan turismi ja sitä kautta kansallisen lentoyhtiön toiminta rampautuivat. Icelandairin matkustajamäärät putosivat viime vuonna noin 90 prosentilla tavanomaisesta. Tulevana kesänä Icelandair aikoo vastaavasti hyödyntää Islannin asemaa ja mainetta terveysturvallisena matkakohteena. Maassa on laajoja asumattomia alueita, joissa kuitenkin on paljon mielenkiintoista nähtävää ja koettavaa. Tulevana kesänä yhtiön reittiverkosto kattaa 32 kohdetta, mikä on ”vain” noin 30 prosenttia vähemmän kuin kesällä 2019. Kohteista 22 sijaitsee Euroopassa, loput kymmenen taas Pohjois-Amerikan puolella. Uutena päämääränä luetteloon tulee Teneriffa, joka lienee tarkoitettu lähtökohtaisesti islantilaisturisteille. Muissa kohdeluettelon kaupungeissa Icelandairin koneita on nähty säännöllisesti aikaisemminkin. Niihin kuuluu myös Helsinki, johon tullaan yhtiön varaussivuston mukaan lentämään Boeing 737 MAX-koneilla 8. kesäkuuta alkaen. Näin ollen Icelandairista olisi tämänhetkisen tiedon mukaan tulossa ensimmäinen lentokiellon jälkeen MAX:in Helsinki-Vantaalle tuova operaattori. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laivasto uudistuu hitaasti mutta varmasti Icelandair on jo hyvin pitkään luottanut hieman omalaatuiseen Boeing 757-pohjaiseen laivastoon. Konetyyppi soveltuu erinomaisesti yhtiön liiketoimintamalliin, jossa lennetään ensin päivällä Manner-Euroopasta Islantiin, ja sitten myöhemmin Islannista Pohjois-Amerikkaan. 757:n noin 6 300 kilometrin kantama riittää erinomaisesti Islannista Yhdysvaltojen sisäosiin. Toisaalta yhtiö ei tarvitse lennoillaan laajarunkokoneen matkustajakapasiteettia, joten 757-200:n tarjoamat 184 istuinpaikkaa riittävät tarkoitukseensa hyvin. Näin myöskään laajarunkokoneiden kalliimmat käyttökustannukset eivät ole haittaamassa. Kuvan 757-200 TF-FIS on jo myyty rahtikäyttöön. Icelandairilla on tällä hetkellä käytössään 19 kappaletta 757-200:sia, kaksi vanhinta niistä – jo yli 30-vuotiaita – on muutettu rahtikoneiksi. Niiden lisäksi yhtiön väreissä on kaksi pidempää 757-300-konetta sekä neljä 767-300-laajarunkokonetta. Kaikkia mainittuja konetyyppejä yhdistää tärkeimpänä asiana se, että niitä voi lentää samalla tyyppikoulutuksella, samalla tavalla kuin eri Airbus-koneperheitä. 757-katraan keski-ikä on noin 25 vuotta, joten suosikkikonetyypin korvaaminen on väistämättä edessä. Tyypin tuotanto päättyi vuonna 2004, joten laivaston uusimiseen täytyi alkaa katsomaan muita konetyyppejä. Icelandair päätyi käytännössä kahdesta vaihtoehdosta luottovalmistajaansa Boeingiin, ja sen tuoreimpaan kapearunkoperheeseen, 737 MAX:iin, jonka kantama ja kapasiteetti sopivat melko hyvin 757:n korvaamiseen laivastossa. Kyseisen konetyypin lyhyestä, mutta sangen vaiherikkaasta historiasta voi lukea useista aikaisemmista artikkeleistamme. Pähkinänkuoressa tyypin tarinan synkin vaihe oli kahdesta tuhoisasta onnettomuudesta johtunut 20-kuukautinen lentokielto, joka päättyi Amerikoiden ja Euroopan osalta vasta puolisen vuotta sitten. Ja TF-ISL on puolestaan romutettu. Icelandair sai ensimmäiset kuusi MAX:iaan jo ennen lentokieltoa, ja sen aikana ehti valmistua varastoon muutama lisää. Yhtiö oli tilannut koneita 16 kappaletta, mutta pudotti erinäisistä syistä tilauksensa viime vuonna 12:een yksilöön. 737 MAX:ista on tarjolla neljää eri kokoversiota, joista islantilaisoperaattori on valinnut yleisimmät MAX 8- ja -9-versiot. Molempia versioita on nähty viime viikkoina liikenteessä Icelandairin väreissä, suuntautuen esimerkiksi Kööpenhaminaan ja Tukholmaan. Toisesta päästä eli 757-kalustosta on vastaavasti karsittu koneita eri tavoin. Viime vuonna yhtiö päätti yhteensä seitsemän koneyksilön poistamisesta vahvuudestaan. Niistä kolme myytiin muutettavaksi matkustajakoneesta rahtikoneeksi, ja neljä puolestaan Yhdysvaltoihin romu-/varaosakoneiksi. Laivastoon jää vielä parikymmentä 757:ää, joista uusimmat tulevat säilymään laivastossa vielä useamman vuoden ajan MAX:ien rinnalla. Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähde: celandair, CH-aviation, Planespotters.net Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Matkailu Onko kaupunkimatkailun aika vähitellen ohi? 25.7.2024 Ulkomaanmatkailu Berliini on teknomusiikin pääkaupunki, ja sen klubeissa voi kokea jotain ennennäkemätöntä 24.7.2024 Matkailu Nousu Normandian huimiin ja sotahistoriallisiin maisemiin 22.7.2024 Matkailu Pihtiputaan Keihäsmuseo – lajinsa ainoan museon tulevaisuus on hämärän peitossa 21.7.2024 Ulkomaanmatkailu Speyerin tekniikan museo – maalla, merellä ja aika lailla ilmassa sekä sen yläpuolellakin 20.7.2024 Matkailu Päivän kuva(t): Banksyn laaja kattaus Tallinnassa 20.7.2024 Päivän kuva Päivän kuva: kolmatta viikkoa satoja karavaanareita Kiuruvedellä – viimeisimpänä tapahtumana Iskelmäviikko 19.7.2024 Matkailu Tekoäly käy haastamaan matkaoppaita 16.7.2024 Matkailu Matkavinkki Tallinna: visuaalista herkkua Fotografiskassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan