22.5.2021 Matkailu Icelandair palaa kesällä Euroopan taivaalle – Helsinkiin lennetään Boeing 737 MAX:illa Boeing 757:n valmistus lopetettiin jo 19 vuotta sitten. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Islannin kansallinen lentoyhtiö Icelandair on kärsinyt pandemian tuomista matkustusrajoituksista varsin paljon. Ensi kesänä yhtiön varauskirjat ovat kuitenkin jälleen täyttymässä, kun se lentää päivitetyllä laivastollaan 32:een kohteeseen. Islanti on tunnetusti harvaan asuttu saari, joka sijaitsee kaukana valtamerellä, erillään muista sivilisaatioista. Näistä tosiasioista oli maalle hyötyä, kun koronavirus alkoi leviämään maailmalla. Kääntöpuolena maan turismi ja sitä kautta kansallisen lentoyhtiön toiminta rampautuivat. Icelandairin matkustajamäärät putosivat viime vuonna noin 90 prosentilla tavanomaisesta. Tulevana kesänä Icelandair aikoo vastaavasti hyödyntää Islannin asemaa ja mainetta terveysturvallisena matkakohteena. Maassa on laajoja asumattomia alueita, joissa kuitenkin on paljon mielenkiintoista nähtävää ja koettavaa. Tulevana kesänä yhtiön reittiverkosto kattaa 32 kohdetta, mikä on ”vain” noin 30 prosenttia vähemmän kuin kesällä 2019. Kohteista 22 sijaitsee Euroopassa, loput kymmenen taas Pohjois-Amerikan puolella. Uutena päämääränä luetteloon tulee Teneriffa, joka lienee tarkoitettu lähtökohtaisesti islantilaisturisteille. Muissa kohdeluettelon kaupungeissa Icelandairin koneita on nähty säännöllisesti aikaisemminkin. Niihin kuuluu myös Helsinki, johon tullaan yhtiön varaussivuston mukaan lentämään Boeing 737 MAX-koneilla 8. kesäkuuta alkaen. Näin ollen Icelandairista olisi tämänhetkisen tiedon mukaan tulossa ensimmäinen lentokiellon jälkeen MAX:in Helsinki-Vantaalle tuova operaattori. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Laivasto uudistuu hitaasti mutta varmasti Icelandair on jo hyvin pitkään luottanut hieman omalaatuiseen Boeing 757-pohjaiseen laivastoon. Konetyyppi soveltuu erinomaisesti yhtiön liiketoimintamalliin, jossa lennetään ensin päivällä Manner-Euroopasta Islantiin, ja sitten myöhemmin Islannista Pohjois-Amerikkaan. 757:n noin 6 300 kilometrin kantama riittää erinomaisesti Islannista Yhdysvaltojen sisäosiin. Toisaalta yhtiö ei tarvitse lennoillaan laajarunkokoneen matkustajakapasiteettia, joten 757-200:n tarjoamat 184 istuinpaikkaa riittävät tarkoitukseensa hyvin. Näin myöskään laajarunkokoneiden kalliimmat käyttökustannukset eivät ole haittaamassa. Kuvan 757-200 TF-FIS on jo myyty rahtikäyttöön. Icelandairilla on tällä hetkellä käytössään 19 kappaletta 757-200:sia, kaksi vanhinta niistä – jo yli 30-vuotiaita – on muutettu rahtikoneiksi. Niiden lisäksi yhtiön väreissä on kaksi pidempää 757-300-konetta sekä neljä 767-300-laajarunkokonetta. Kaikkia mainittuja konetyyppejä yhdistää tärkeimpänä asiana se, että niitä voi lentää samalla tyyppikoulutuksella, samalla tavalla kuin eri Airbus-koneperheitä. 757-katraan keski-ikä on noin 25 vuotta, joten suosikkikonetyypin korvaaminen on väistämättä edessä. Tyypin tuotanto päättyi vuonna 2004, joten laivaston uusimiseen täytyi alkaa katsomaan muita konetyyppejä. Icelandair päätyi käytännössä kahdesta vaihtoehdosta luottovalmistajaansa Boeingiin, ja sen tuoreimpaan kapearunkoperheeseen, 737 MAX:iin, jonka kantama ja kapasiteetti sopivat melko hyvin 757:n korvaamiseen laivastossa. Kyseisen konetyypin lyhyestä, mutta sangen vaiherikkaasta historiasta voi lukea useista aikaisemmista artikkeleistamme. Pähkinänkuoressa tyypin tarinan synkin vaihe oli kahdesta tuhoisasta onnettomuudesta johtunut 20-kuukautinen lentokielto, joka päättyi Amerikoiden ja Euroopan osalta vasta puolisen vuotta sitten. Ja TF-ISL on puolestaan romutettu. Icelandair sai ensimmäiset kuusi MAX:iaan jo ennen lentokieltoa, ja sen aikana ehti valmistua varastoon muutama lisää. Yhtiö oli tilannut koneita 16 kappaletta, mutta pudotti erinäisistä syistä tilauksensa viime vuonna 12:een yksilöön. 737 MAX:ista on tarjolla neljää eri kokoversiota, joista islantilaisoperaattori on valinnut yleisimmät MAX 8- ja -9-versiot. Molempia versioita on nähty viime viikkoina liikenteessä Icelandairin väreissä, suuntautuen esimerkiksi Kööpenhaminaan ja Tukholmaan. Toisesta päästä eli 757-kalustosta on vastaavasti karsittu koneita eri tavoin. Viime vuonna yhtiö päätti yhteensä seitsemän koneyksilön poistamisesta vahvuudestaan. Niistä kolme myytiin muutettavaksi matkustajakoneesta rahtikoneeksi, ja neljä puolestaan Yhdysvaltoihin romu-/varaosakoneiksi. Laivastoon jää vielä parikymmentä 757:ää, joista uusimmat tulevat säilymään laivastossa vielä useamman vuoden ajan MAX:ien rinnalla. Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähde: celandair, CH-aviation, Planespotters.net Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Matkailu Oletko aina halunnut ajaa Viron kilvissä olevalla Porschella Afrikan halki? 30.4.2024 Matkailu Elämysmatka: MotoGP Portimão – Viihdettä kaikille aisteille 28.4.2024 Matkailu Cité des Sciences Pariisissa: Euroopan suurin tiedekeskus herättelee innostusta tieteisiin 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 21.4.2024 Matkailu Atomium Brysselissä: hyppäys atomiajan unelmiin 15.4.2024 Matkailu Finnairilta lisää viikkovuoroja Japaniin – uutuutena Norjan Kirkkoniemi 14.4.2024 Matkailu Erikoiset päiväunet: Château Champ de Bataille – kurkistus Aurinkokuninkaan aikoihin 9.4.2024 Matkailu Automatkailija Euroopassa – vältä jopa 25 000 euron sakot 7.4.2024 Matkailu Erikoiset unet: Hotel do Mar Portugalin Sesimbrassa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt