22.5.2021 Matkailu Icelandair palaa kesällä Euroopan taivaalle – Helsinkiin lennetään Boeing 737 MAX:illa Boeing 757:n valmistus lopetettiin jo 19 vuotta sitten. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Islannin kansallinen lentoyhtiö Icelandair on kärsinyt pandemian tuomista matkustusrajoituksista varsin paljon. Ensi kesänä yhtiön varauskirjat ovat kuitenkin jälleen täyttymässä, kun se lentää päivitetyllä laivastollaan 32:een kohteeseen. Islanti on tunnetusti harvaan asuttu saari, joka sijaitsee kaukana valtamerellä, erillään muista sivilisaatioista. Näistä tosiasioista oli maalle hyötyä, kun koronavirus alkoi leviämään maailmalla. Kääntöpuolena maan turismi ja sitä kautta kansallisen lentoyhtiön toiminta rampautuivat. Icelandairin matkustajamäärät putosivat viime vuonna noin 90 prosentilla tavanomaisesta. Tulevana kesänä Icelandair aikoo vastaavasti hyödyntää Islannin asemaa ja mainetta terveysturvallisena matkakohteena. Maassa on laajoja asumattomia alueita, joissa kuitenkin on paljon mielenkiintoista nähtävää ja koettavaa.Tulevana kesänä yhtiön reittiverkosto kattaa 32 kohdetta, mikä on ”vain” noin 30 prosenttia vähemmän kuin kesällä 2019. Kohteista 22 sijaitsee Euroopassa, loput kymmenen taas Pohjois-Amerikan puolella. Uutena päämääränä luetteloon tulee Teneriffa, joka lienee tarkoitettu lähtökohtaisesti islantilaisturisteille. Muissa kohdeluettelon kaupungeissa Icelandairin koneita on nähty säännöllisesti aikaisemminkin. Niihin kuuluu myös Helsinki, johon tullaan yhtiön varaussivuston mukaan lentämään Boeing 737 MAX-koneilla 8. kesäkuuta alkaen. Näin ollen Icelandairista olisi tämänhetkisen tiedon mukaan tulossa ensimmäinen lentokiellon jälkeen MAX:in Helsinki-Vantaalle tuova operaattori.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLaivasto uudistuu hitaasti mutta varmastiIcelandair on jo hyvin pitkään luottanut hieman omalaatuiseen Boeing 757-pohjaiseen laivastoon. Konetyyppi soveltuu erinomaisesti yhtiön liiketoimintamalliin, jossa lennetään ensin päivällä Manner-Euroopasta Islantiin, ja sitten myöhemmin Islannista Pohjois-Amerikkaan. 757:n noin 6 300 kilometrin kantama riittää erinomaisesti Islannista Yhdysvaltojen sisäosiin. Toisaalta yhtiö ei tarvitse lennoillaan laajarunkokoneen matkustajakapasiteettia, joten 757-200:n tarjoamat 184 istuinpaikkaa riittävät tarkoitukseensa hyvin. Näin myöskään laajarunkokoneiden kalliimmat käyttökustannukset eivät ole haittaamassa.Kuvan 757-200 TF-FIS on jo myyty rahtikäyttöön.Icelandairilla on tällä hetkellä käytössään 19 kappaletta 757-200:sia, kaksi vanhinta niistä – jo yli 30-vuotiaita – on muutettu rahtikoneiksi. Niiden lisäksi yhtiön väreissä on kaksi pidempää 757-300-konetta sekä neljä 767-300-laajarunkokonetta. Kaikkia mainittuja konetyyppejä yhdistää tärkeimpänä asiana se, että niitä voi lentää samalla tyyppikoulutuksella, samalla tavalla kuin eri Airbus-koneperheitä.757-katraan keski-ikä on noin 25 vuotta, joten suosikkikonetyypin korvaaminen on väistämättä edessä. Tyypin tuotanto päättyi vuonna 2004, joten laivaston uusimiseen täytyi alkaa katsomaan muita konetyyppejä. Icelandair päätyi käytännössä kahdesta vaihtoehdosta luottovalmistajaansa Boeingiin, ja sen tuoreimpaan kapearunkoperheeseen, 737 MAX:iin, jonka kantama ja kapasiteetti sopivat melko hyvin 757:n korvaamiseen laivastossa. Kyseisen konetyypin lyhyestä, mutta sangen vaiherikkaasta historiasta voi lukea useista aikaisemmista artikkeleistamme. Pähkinänkuoressa tyypin tarinan synkin vaihe oli kahdesta tuhoisasta onnettomuudesta johtunut 20-kuukautinen lentokielto, joka päättyi Amerikoiden ja Euroopan osalta vasta puolisen vuotta sitten.Ja TF-ISL on puolestaan romutettu.Icelandair sai ensimmäiset kuusi MAX:iaan jo ennen lentokieltoa, ja sen aikana ehti valmistua varastoon muutama lisää. Yhtiö oli tilannut koneita 16 kappaletta, mutta pudotti erinäisistä syistä tilauksensa viime vuonna 12:een yksilöön. 737 MAX:ista on tarjolla neljää eri kokoversiota, joista islantilaisoperaattori on valinnut yleisimmät MAX 8- ja -9-versiot. Molempia versioita on nähty viime viikkoina liikenteessä Icelandairin väreissä, suuntautuen esimerkiksi Kööpenhaminaan ja Tukholmaan.Toisesta päästä eli 757-kalustosta on vastaavasti karsittu koneita eri tavoin. Viime vuonna yhtiö päätti yhteensä seitsemän koneyksilön poistamisesta vahvuudestaan. Niistä kolme myytiin muutettavaksi matkustajakoneesta rahtikoneeksi, ja neljä puolestaan Yhdysvaltoihin romu-/varaosakoneiksi. Laivastoon jää vielä parikymmentä 757:ää, joista uusimmat tulevat säilymään laivastossa vielä useamman vuoden ajan MAX:ien rinnalla.Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähde: celandair, CH-aviation, Planespotters.net Lue lisää Kaikki artikkelit 11.7.2025 Matkailu Suomen suurin ulkoilmagalleria – Kotkan veistospromenadi on ainutlaatuinen myös talvella 10.7.2025 Matkailu Matkalla Itäisen Suomenlahden saarilla – elämyksiä sään ehdoilla 7.7.2025 Matkailu Matkailuilmiö: Pintaa pitkin -matkailu kasvussa 6.7.2025 Matkailu Tšekkoslovakian suurin ghetto ja keskitysleiri saa miettimään ihmisten epäinhimillisyyttä 1.7.2025 Matkailu Ahvenanmaan elämykset: viiniä, fine diningia ja glamping-unelmia saaristossa 30.6.2025 Matkailu Lähes 30 Rolls-Royce -autoa pian esillä Fiskarsissa – mukana useita harvinaisuuksia 29.6.2025 Matkailu Kivisen tien Karoq ja tehtävä Balkanilla: etsi Euroopan upeimmat maisemat 29.6.2025 Matkailu Sähköautotehtaat nousseet turistikohteiksi Kiinassa – tuhannet jonottavat kierroksille 26.6.2025 Matkailu 60 vuotta täyttävä Kolmården on paljon muutakin kuin eläinpuisto Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen