10.1.2024 Lentokoneet Ilmailu: Air New Zealand turvallisin, Finnair kärkijoukoissa – vältä näitä venäläisyhtiöitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kattava, tuore ja arvostettu tutkimus paljastaa erot kaupallisten lentoyhtiöiden turvallisuudessa. Vältettäviä lentoyhtiöitä on 29, hännillä kuusi venäläisyhtiötä. Uusiseelantilainen Air New Zealand nousi ykköseksi arvostetun www.airlineratings.com -sivuston tutkimuksessa, joka erottelee lentoyhtiöiden jyvät akanoista turvallisuuden näkökulmasta. Tuoreessa tutkimuksessa ilmailuasiantuntijoiden ja journalistien kokoama verkkosivusto on vertaillut 385 lentoyhtiön turvallisuutta useasta eri näkökulmasta.Vertailutaulukkoon listatuista 359 lentoyhtiöistä lähes 46 prosenttia (164 yhtiötä) on saanut turvallisuudesta hyvän, täyden seitsemän tähden arvosanan.Air New Zealand nousi parhaaksi ohittaen viime vuoden ykkösen, Qantas-yhtiön. Lisäksi mainitaan 23 muuta turvallisinta lentoyhtiötä, mukana Finnair. Lisäksi listataan erikseen 20 turvallisinta halpalentoyhtiötä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuonoimmatkin yhtiöt listataanVertailu listaa myös huonoimmat, vähiten tähtiä saaneet lentoyhtiöt, mutta ne pitää poimia laajasta 359 yhtiön listauksesta klikkaamalla kohtaa Safety Rating, jolloin saa listan, jossa alussa parhaimmat seitsemän tähteä ansainneet yhtiöt ja lopussa huonoimmat nolla tähteä saaneet.Poiminta osoitti, että heikon turvallisuuden yhtiöitä on 29. Kolmen tähden yhtiötä on yhdeksän, kahden tähden yhtiöitä kuusi ja yhden tähden yhtiöitä kahdeksan. Lisäksi kuusi venäläistä lentoyhtiötä jäivät kokonaan ilman tähtiä. Näitä huonoimpien listalla olevia lentoyhtiöitä lentomatkustajan kannattaa välttää.Finnair kahdeksas25 turvallisinta lentoyhtiötä lentoyhtiötä paremmuusjärjestyksessä: Air New Zealand, Qantas, Virgin Australia, Etihad Airways, Qatar Airways, Emirates, All Nippon Airways, Finnair, Cathay Pacific Airways, Alaska Airlines, SAS, Korean Air, Singapore Airlines, EVA Air, British Airways, Turkish Airlines, TAP Air Portugal, Lufthansa/Swiss Group, KLM, Japan Airlines, Hawaiian Airlines, American Airlines, Air France, Air Canada Group ja United Airlines.Nämä 25 parasta erottuvat muista. Parhaiden yhtiöiden keskinäiset erot turvallisuudessa ovat hyvin pienet. 25 parasta yhtiötä erottuvat erinomaisella toiminnallaan ja ottamalla käyttöön uudenaikaisinta tekniikkaa, kuten esimerkiksi moderneja Airbus A350- ja Boeing 787-lentokoneita.Qantasille ei ole sattunut ainuttakaan kuolonuhreja vaatinutta onnettomuutta suihkukoneiden aikakautena. Qantasilla on puhtaat paperit suihkukoneliikenteessä, mutta Qantas ei ole yksin. Myös muilla kokeneilla lentoyhtiöillä kuten Hawaiian Airlines ja Finnair on puhtaat paperit suihkukoneliikenteessä.Uusimman raportin parhaalle, Air New Zealandille, on sattunut vakavia onnettomuuksia kauan sitten, vuonna 1966 yksi onnettomuus ja vuonna 1979 kaksi onnettomuutta sekä XL Airwaysille leasing-vuokratun koneen palautustarkastuksen yhteydessä tapahtunut onnettomuus vuonna 2008. Airlineratings noteeraa nykyään onnettomuudet vain viimeisen viiden vuoden ajalta.Turvallisuuslistaus on suomalaisittain varsin mairitteleva, sillä Finnair on jälleen kärkijoukossa – kuten kaikissa aikaisemmissakin www.airlineratings.com -vertailuissa. Myös saksalaisessa Jacdec-selvityksessä Finnair on menestynyt. Finnairin turvallisuustilasto on vakuuttava: ei kuolemaan johtaneita onnettomuuksia 60 vuoteen.Kuten Moottori on kertonut, viimeisin turma tapahtui Finnairin edeltäjän, Aero Oy:n, DC-3-mäntämoottoripotkurikoneelle Maarianhaminassa marraskuussa vuonna 1963.20 turvallisinta halpalentoyhtiötä paremmuusaakkosjärjestyksessä: Jetstar, easyJet, Ryanair, Wizz Air, Norwegian, Frontier, Vueling, Vietjet, Southwest, Volaris, flydubai, AirAsia Group **, Cebu Pacific, Sun Country, Spirit, Westjet, JetBlue, Air Arabia, Indigo ja Eurowings.(** AirAsia, AirAsia X, AirAsia Thailand, AirAsia Philippines and AirAsia India) Vältä näitä yhtiöitä – venäläiskoneet eivät täytä määräyksiä Listalla on 29 turvallisuudeltaan heikkoa lentoyhtiötä, jotka ovat saaneet turvallisuusluokituksessa vain nolla, yksi, kaksi tai kolme tähteä. Näitä yhtiöitä kannattaa välttää! Venäläiset lentoyhtiöt on asetettu länsimaissa lentokieltoon. Pakotteet ovat heikentäneet venäläisten yhtiöiden lentokoneiden varaosien saatavuutta eivätkä koneet täytä lentokelpoisuusmääräyksiä. joten ne päätyivät EU:n mustalle lentokieltolistalle. EU:n alueella on toimintakiellossa 22 Venäjällä lentoimintaluvan saanutta lentoyhtiötä, joista airlineratings-listauksessa on mainittu kuusi lentoyhtiötä. Toimintakiellon piirissä ovat muun muassa Aeroflot, UT Air, Rossiya, Ural Airlines, Nordavia ja Pobeda. Näille kuudelle yhtiöille Airlineratings antaa turvallisuusluokituksessa nolla tähteä! Huonoja yhden tähden yhtiöitä on turvallisuusluokituksessa kahdeksan, aakkosjärjestyksessä: Air Algerie (Algeria), Airblue (Pakistan), Blue Wing (Suriname), Iran Aseman Airlines (Iran), Nepal Airlines (Nepal), Pakistan International Airlines PIA (Pakistan), Scat (Kazakstan) ja Sriwijaya Air (Indonesia). Kuusi kahden tähden yhtiötä aakkosjärjestyksessä: Afriqiyah Airways (Libya), Conviasa (Venezuela), Ethiopian Airlines (Etiopia), Iran Air and Iran Air Tour (Iran). Lion Air (Indonesia) ja Pegasus (Turkki). Yhdeksän kolmen tähden yhtiötä aakkosjärjestyksessä: Asiana Airlines (Etelä-Korea), Air India Express (Intia), Airlines PNG (Papua-Uusi Guinea), China Eastern (Kiina), Cubana (Kuuba), Egyptair (Egypti), Lao Airlines (Laos), Malaysia Airlines (Malesia) ja US Bangla Airlines (Bangladesh). Huonoimpien yhtiöiden listalla on useita EU:n kieltolistalla olevia lentoyhtiöitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKattavat arvostelukriteeritKaupallisten lentoyhtiöiden vertailusivusto Airlineratings.com on perustettu Australiassa kesäkuussa 2013 ja turvallisuusvertailu julkistettiin nyt 11. kerran. Vertailun kriteerejä uudistettiin vuonna 2014 yhteistyössä Kansainvälisen siviili-ilmailujärjestön ICAO:n kanssa (the International Civil Aviation Organization) Kanadassa vuonna 2014.Palvelu on listannut 385 lentoyhtiötä seitsemän tähteä sisältävällä luokitusjärjestelmällään, joista uusimmassa vertailutaulukossa on 359 yhtiötä. Turvallisuuden lisäksi Airlineratings julkaisee myös palvelutasomittauksia ja koronapandemian aikana julkaisi myös erillisiä covid-19 -listauksia. Palvelua ovat käyttäneet jo miljoonat lentomatkustajat 195 maasta.Turvallisuuslistauksessa otetaan huomioon lukuisia eri tekijöitä, muun muassa onnettomuudet ja vakavat vaaratilanteet viime vuosina, lentoyhtiön turvallisuuskulttuuria mittaavat auditoinnit, asiantuntijoiden arvionnit yhtiön koulutuksesta, yhtiöiden aloitteellisuus turvallisuusasioissa, lentokonelaivaston ikä sekä Covid -19 Compliance eli määräysten mukaisten turvallisuustoimenpiteiden noudattaminen koronaviruksen leviämistä vastaan.Neljä tärkeätä kriteeriäLentoyhtiöllä on mahdollisuus saada www.airlineRatings.com -sivuston turvallisuusluokituksessa enintään seitsemän tähteä. Huonoin kokonaisarvosana on nolla tähteä.Arvostelukriteerit: Kuolemaan johtaneet onnettomuudet viimeisen viiden vuoden ajalta, ilman onnettomuuksia antaa kolme tähteä. Lentäjien toiminnasta aiheutuneet vakavat vaaratilanteet viimeisen viiden vuoden ajalta, ilman vakavia vaaratilanteita antaa kaksi tähteä.Auditoinnit: Auditoinneista saa yhden tähden.Lentoyhtiön operatiivista toimintaa tarkastellaan perusteellisella IOSA-auditoinnilla: Kansainvälisen ilmakuljetusliiton IATA:n (International Air Transport Association) IOSA-auditoinnissa (IATA Operational Safety Audit) on yli 1 000 tarkistettavaa asiaa. IOSA-auditoinnin voi teettää, vaikka lentoyhtiö ei olisikaan IATA:n jäsen. Jos yhtiö on lentänyt yli 20 vuotta ilman kuolemaan johtaneita lentoturmia, yhtiö voi saada tähden ilman IOSA-auditointiakin, esimerkiksi Norwegian.Toinen tärkeä auditointi on lentoyhtiön kotimaan ICAO/USOAP-auditointi, jossa on kahdeksan turvallisuusparametriä. ICAO (International Civil Aviation Organisation) on Kansainvälinen siviili-ilmailujärjestö, joka auditoi maat USOAP-ohjelman mukaan (Universal Safety Oversight Audit Programme). ICAO kiinnittää huomiota maan ilmailua tukevaan infrastruktuuriin ja organisaatioihin.Täyttääkö yhtiön kotimaa ICAO:n auditoinnin kahdeksan turvallisuusparametriä? Ne ovat lainsäädäntö, organisaatio, lisensiointi, operaatiot, lentokelpoisuus, onnettomuustutkinta, lennonvarmistuspalvelut (lennonjohto) ja lentoasemat.ICAOn USOAP-auditointi on lentoyhtiön kotimaan lentotoiminnan laatumittari, jossa kiinnitetään erityistä huomiota turvallisuuteen, esimerkkinä mainittakoon vaikkapa vaatimukset lennonvarmistuspalveluista, lentokoneiden huoltotoiminnan raportointijärjestelmästä tai turvallisuustutkinnasta onnettomuuden tai vakavan vaaratilanteen jälkeen.Kolmanneksi tarkastetaan Yhdysvaltain ilmailuviranomaisen FAA:n hyväksyntä (Federal Aviation Administration) eli IASA-auditointi. The International Aviation Safety Assessment (IASA). Lopuksi varmistetaan, että lentoyhtiö on EU:n hyväksymä (Ei EU:n lentokieltolistalla).Lisäksi tuloksissa otetaan huomioon lentokonekaluston ikä, yhtiön aloitteellisuus turvallisuusasioissa ja uusien turvallisuusinnovaatioiden käyttöönotto, asiantuntijoiden arvioinnit yhtiön koulutuksesta sekä Covid-19 -Compliance -määräystenmukaisuus. Näistä voi saada yhden lisätähden.Ilman onnettomuuksia antaa kolme tähteä, ilman vakavia vaaratilanteita kaksi tähteä. Hyväksytyistä auditoinneista saa yhden tähden, lisäksi muista edellä mainituista kriteereistä voi saada yhden tähden. Ajan saatossa kriteerejä on muutettu siten, että onnettomuuksien ja vaaratilanteiden painotus viimeisen viiden vuoden ajalta on kasvanut ja auditointien merkitys on vähentynyt. Mikä tekee lentoyhtiöstä turvallisen? – Kaikkein turvallisimmat lentoyhtiö erottuvat edukseen edelläkävijöinä muun muassa ottamalla käyttöön uusimmat turvallisuusinnovaatiot sekä uusimmat lentokonemallit (esim. Boeing 787 Dreamliner ja Airbus A350), airlineratings.com -verkkosivuston päätoimittaja Geoffrey Thomas taustoittaa vertailua. – Vaikka lentokoneiden toimintavarmuus on yleisesti ottaen erittäin hyvä, kaikkien yhtiöiden lentokoneille tapahtuu vuosien saatossa tuhansien lentotuntien aikana erilaisia läheltä piti -tilanteita (lieviä tai vakavia vaaratilanteita), jotka eivät johdu lainkaan lentäjistä, vaan ovat yleensä lennon aikana ilmenneitä erilaisia teknisiä vikoja, yleensä pikkuvikoja mutta joskus myös isoja, vakavia vikoja. Juuri se, miten taitavasti ja turvallisesti lentäjät hallitsevat nämä vikatilanteet, erottaa hyvän lentoyhtiön turvattomasta, Thomas toteaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMenneisyys ei ole tae tulevaisuudestaLentoyhtiön turvallisuuskulttuuri, henkilöstön asianmukainen koulutus ja ammattitaito sekä lentokonekaluston laatu ja huolto ovat keskeisiä asioita turvallisuudessa. Turvallisuuteen vaikuttavat monet muutkin tekijät. Esimerkiksi lentoyhtiön johdon asenne lentoturvallisuuden kehittämiseen ja ylläpitoon, lentoyhtiön raportointikulttuurin avoimuus, ulkoistettujen toimintojen laatu ja niiden valvonta (esimerkiksi huollot ja korjaukset), viranomaisvalvonnan ja lennonvarmistuksen taso, lentoasemien toiminnan taso ja infrastruktuuri, maapalvelut ja ympäristö, turvatarkastusten perusteellisuus, sää, maasto, reittirakenne ja monet muut tekijät, esimerkiksi rikollisuus ja sen torjunnan tehokkuus.Ilmailuturvallisuus ei ole pysyvä tila, eikä menneisyys ole tae turvallisuudesta. Turvallisuuden vuoksi täytyy ponnistella jatkuvasti. Turvallisuuslupaus täytyy lunastaa joka päivä ja joka lennolla uudestaan.Tarkistuslistat on käytävä huolellisesti läpi ennen jokaista lentoa. Jos miehistö on kiireinen ja väsynyt, voi jotain oleellista jäädä tarkastamatta, mikä lisää vaaratilanteen ja onnettomuuden riskiä. Myös taloudellinen paine tai aikataulupaine voi aiheuttaa turvallisuusriskin, mikäli yhtiön turvallisuuskulttuuri ei ole kunnossa.Edellä mainitusta kritiikistä huolimatta turvallisuustilastot ja -selvitykset antavat matkustajalle hyödyllistä tietoa siitä, mitä lentoyhtiöitä kannatta välttää ja mitä suosia.Käytä yhtiölistausta suunnitteluapunaKesäkuussa 2013 perustettu ja usein päivitetty www.airlineratings.com -sivusto on hyvä tarkistuslista matkaa suunnittelevalle – etenkin silloin, jos on menossa johonkin eksoottiseen kohteeseen paikallislennolla. Listalta voi tarkistaa, ovatko edes lentoyhtiön perusasiat kunnossa.Airlineratings vs. Jacdec-raporttiAirlineratings -raportin suurimpana puutteena on mielestäni se, että siinä on otettu huomioon onnettomuudet ja vakavat vaaratilanteet vain viimeisen viiden vuoden aikana. Vertailun vuoksi mainittakoon, että saksalaisen Jacdec-raportin onnettomuus- ja vaaratilannehistoriassa otetaan huomioon kuolemaan johtaneet lentoturmat, koneiden tuhoutumiset korjauskelvottomaksi (Hull Loss) sekä vakavat vaaratilanteet (läheltä-piti-tilanteet) viimeisten 30 vuoden ajalta. Kuolemaan johtaneilla turmilla on suurin painoarvo. Siten lähiaikoina ilmestyvä Jacdec-raportti täydentää Airlineratings-raportin tietoja suurimpien lentoyhtiöiden osalta.Jacdec saa kritiikkiäkin. Kansainvälinen ilmailuyhteisö ja jotkut lentoyhtiöt ovat kuitenkin kritisoineet Jacdec-selvityksen tuloslistoja, koska ne käsittävät vain hyvin rajallisen osan lentoyhtiöistä.Vaikka Jacdec-vertailun arvostelukriteerit ovat laajat, suppea 75 lentoyhtiön ranking -lista (paremmuusjärjestyslista) heikentää Jacdec-selvityksen merkitystä. Moni tärkeä ja suomalaistenkin käyttämä lentoyhtiö puuttuu vertailusta.Erilaisista painotuksista johtuen Airlineratings- ja Jacdec-raporttien tuloksissa voi olla jonkin verran eroja, tosin parhaimpien listoilla esiintyvät useasti samat yhtiöt molemmissa listauksissa, mutta eri järjestyksessä.Tässä käsitelty australialainen Airlineratings.com selvittää vertailussaan satojen lentoyhtiöiden turvallisuutta ja palvelutasoa. Lentomatkustajan kannalta Airlineratings-selvitys on kätevä työkalu lentoyhtiöiden vertailuun, koska laaja raportti käsittää peräti 359 lentoyhtiön tiedot. Klikkaamalla lentoyhtiön nimeä saa turvallisuusarvosanan lisäksi runsaasti tietoa myös lentoyhtiön historiasta, palvelutasosta, mukavuudesta, istuinvälistä, ruokailusta sekä viihdejärjestelmistä, joista yhteensä annetaan erillinen arvosana, jossa paras on seitsemän tähteä.Lentoturvallisuutta voi vertailla valitsemalla kaikki lentoyhtiöt tai klikkaamalla vain tietyt yhtiöt. Yhtiökohtaiset tuotearvioinnit löytyvät aakkosjärjestyksessä, esimerkiksi Finnair.Airlineratings-raportin valtavan laajaan aineistoon mahtuu joitakin pieniä epätäsmällisyyksiä, mutta ne ovat kokonaisuuden ja vertailun kannalta vähäpätöisiä. Kokonaisuutena Airlineratings on lentomatkustajan kannalta varsin hyödyllinen. Mikäli pitemmän ajan onnettomuushistoria kiinnostaa, kannattaa vilkaista myös Jacdec-raporttia ja Aviation-Safety.net -sivustoa.Timo TurkulaTeksti: Timo Turkula Kuvat: Moottorin arkisto Lähteet: www.airlineratings.com, www.aerointernational.de, www.aviation-safety.net, vuonna 2023 ilmestynyt Jacdec-raporttia:2:{i:0;s:6:"128148";i:1;s:6:"151724";}Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Lentokoneet Boeing 787 Dreamliner saavutti merkittävän virstanpylvään – kuljettanut miljardi matkustajaa nopeammin kuin yksikään toinen laajarunkokone 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä – syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta – uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 13.4.2025 Lentokoneet Finnair panostaa ensi vuonna pohjoiseen – uusi reitti Norjan Altaan ja lisäpanostuksia ympäri Pohjolaa 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 7.4.2025 Lentokoneet SAS vahvistaa Etelä-Suomen ”maakuntakenttien” lentoyhteyksiä uudella reitillään Kööpenhaminasta Turkuun 6.4.2025 Lentokoneet Suomen Ilmavoimienkin yhteyskoneena toimiva Pilatus PC-12 päivitettiin maailman kehittyneimmällä ohjaamojärjestelmällä 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 28.3.2025 Lentokoneet Helsinki-Vantaan kiitotie 2 sulkeutuu pian yli neljäksi kuukaudeksi remontin takia – vaikutuksia meluun ja liikenteeseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa