IPR Moton Yamaha XSR 900 on kaunis kuin karkki – MP25-messujen hienoin prätkä?

Kuva Tuomas Rajala

Ratamoottoripyöräilytalli IPR Moto Racingin Yamaha XSR 900 on yksi messujen onnistuneimpia customoituja prätkiä.

Moottoripyörien rakentelu on Suomessa hyvällä tolalla, sillä MP-messujen yhteydessä järjestettävässä Petrol Circus -näyttelyssä on tänäkin vuonna näytillä useampia sata moottoripyörää. Rakennella osataan toki näyttelyn ulkopuolellakin, ja siitä on todisteena Yamahan messuosastolta löytyvä upea XSR 900.

Pyörän kantaisänä toimii Yamaha XSR 900, joka julkaistiin MT-09-mallin pohjalle vuonna 2016. Kolmesylinterinen ja 890-kuutioinen moottori on todettu venyvän monenlaiseen pyörämalliin, mutta erityisen hyvin se toimii juuri retrohenkisessä paketissa.

IPR Motolle perusmallin XSR 900 ei kelvannut sellaisenaan. Pyörän muutoslista on kattava, mutta periaatteessa monelle saavutettavissa. Pyörässä on paljon custom-osia, joista suuri osa löytyy Yamahan lisävarustekatalogista. Mm. jarru- ja kytkinkahvat, jalkatappisetit, Akrapovic-putkisto, ja Yamaha R1:stä peräisin olevat GYTR-clip-onit.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Custom-osaa Yamaha-muoteista

Mukana on myös paljon custom-osia, mutta pohjana ovat toimineet Yamahan tehdasvalmisteiset lisävarusteet. Etu- ja takakate on tehty Yamaha-muottien mukaan, mutta customina hiilikuidusta. Sama pätee myös etulokariin. Lopputulos on kieltämättä varsin maukas.

Uusiksi on laitettu myös jarruletkut, penkin verhoilu, vilkut, ketjut, peilit ja kilpiteline. Ne on valikoitu huolella sopimaan pyörän ulkoasuun. Kokonaisuus on maalattu uniikisti.

Ehkä kaikkein vaikuttavin yksityiskohta ovat Kineon pinnavanteet. Kineo on italialainen valmistaja, jonka pinnavanteita nähdään muun muassa MV Agustan erikoisemmissa malleissa, kuten Blutale Dragster RR:ssä.

Vanteet voi customoida oman makunsa mukaan. Kehien, pinnojen ja keskiöiden värin voi valita haluamakseen. IPR Moton Yamaha XSR 900:ssa mustan ja kullan yhdistelmä toimii hienosti ja nostaa pyörän ulkonäön uudelle tasolle.

IPR Moton Yamaha osoittaa sen, että moottoripyörästä voi saada näyttävän kokonaisuuden, vaikka kaikkia osia ei osaisikaan tehdä alusta käsin itse. Luovuutta käyttämällä ja oikeita palasia yhdistelemällä lopputulos voi olla näinkin herkullinen.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat