20.12.2023

Suomen ratamoottoripyöräilyyn uusi luokka kaudelle 2024 – Yamaha R7 Cup

Yamaha R7 -moottoripyörät saavat ratamoottoripyöräilyyn oman merkkiluokan kaudelle 2024. Pohjoismaisen Nordic Finaalin kautta on mahdollisuus nousta jopa Euroopan Superfinaaliin asti.

2000-luvun alkuvuosina Suomen ratamoottoripyöräilyssä nähtiin Ducati-merkkiluokka, jonka synnyssä ja toiminnassa merkin silloinen maahantuoja oli vahvasti taustavaikuttajana. Sen jälkeen merkkiluokkina on nähty lähinnä junioriharrastajille tarkoitetut Honda CBR- ja KTM RC 390 Cupit. Nyt on tarjolla taas vähän tehokkaampien pyörien merkkiluokka, kun Yamaha Motor Europen ja IPR Moton yhteistyönä toteutetaan kaudella 2024 Suomessa ensimmäinen Yamaha R7 Cup. Uusi kilpailusarja sopii niin aloitteleville kuin hieman kokeneemmillekin ratamoottoripyöräilyn harrastajille. Pelkästään kansallisesta kilpaluokasta ei ole kyse, vaan samoilla säännöillä kisataan sekä pohjoismaisella että eurooppalaisella tasolla.

Suomessa järjestetään kauden 2024 aikana neljästä viiteen R7 Cupin kilpailua. Niiden lisäksi ajetaan pohjoismainen R7 Nordic Finaali, jossa kilpailevat Suomen, Ruotsin, Norjan ja Tanskan edustajat. Nordic Finaalin voittaja saa osallistumisoikeuden Euroopan Superfinaaliin, joka järjestetään World Superbike MM-osakilpailuviikonlopun yhteydessä. Osana Nordic Finaalin voittopalkintoa Yamaha avustaa kilpailijan Euroopan SuperFinaalin kustannuksissa. Kansallisessa R7 Cupissa alaikäraja osallistumiselle on 15 vuotta, mutta SuperFinaalin ikäraja on 18 vuotta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yhteistyökumppanina IPR Moto

Sarjan järjestää Yamaha Motor yhteistyössä IPR Moton kanssa, joka on jo vuosia toiminut kilpatiimi. IPR Moto tarjoaa osallistujille laitteiden, osien, huollon ja muun tuen. Halukkaat kuljettajat voivat osallistua sarjaan myös ns. avaimet käteen - periaatteella IPR Moton kautta, jolloin laitteen hankinta ja ylläpito hoidetaan IPR Moton toimesta.

Yamaha R7 Cup -moottoripyörä

Nimensä mukaisesti R7 Cupissa kilpaillaan Yamaha R7 -mallin pyörillä. R7 tuotantopyörä painaa ajokunnossa 188 kiloa ja suorituskyvystä vastaan kaksisylinterinen, 73-hevosvoimainen CP2-moottori, joka on R7:n lisäksi tuttu niin MT-07- kuin Ténéré 700 -malleistakin. Jousitukset ovat säädettäviä ja hidastuvuudesta huolehtii nelimäntäiset radiaalijarrusatulat tuplalevyillä. Ajettavuuden viimeistelee yhdistelmäluistokytkin, joka estää takarengasta menettämästä pitoa moottorijarrutuksissa ja pienemmälle vaihteelle vaihdettaessa. Kilpailukäyttöön R7:t varustetaan GYTR kit -sarjalla (Genuine Yamaha Technology Racing), joka sisältää erikseen määriteltävät kittiosat, maalaamattomat katteet sekä ylimääräisen vannesarjan. Pyörän hinta osineen (ei valmiiksi rakennettu) on 12 600 euroa. Pyörän voi hankkia myös valmiiksi rakennettuna, jolloin hinta on 1500 euroa korkeampi. Moottorit penkitetään ja sinetöidään IPR Moton toimesta. R7 Cup tullaan ajamaan Michelin Power Cup 2 -renkailla ja sadekelillä renkaaksi vaihtuu Michelin Power Rain.

Lähde: Yamaha Motor Europe; Kuvat: Timo Holländer ja Yamaha

Luetuimmat