24.1.2025

JAL vaihtoi Boeing 787:ään hainnahasta inspiroituneen maalipinnan ja uskoo säästävänsä sillä 119 tonnia polttoainetta per vuosi

Kuva Moottorin arkisto
JAL Dreamliner

Shark skin -pinnoitteet ovat yksi uusi keino vähentää lentokoneiden ilmanvastusta.

Boeing 787 Dreamliner on yksi suurimmista mestariteoksista mitä ilmailumaailma on tähän mennessä nähnyt, eivätkä amerikkalaisvalmistajan nykyiset haasteet sitä tosiasiaa missään nimessä poista.

Tässä uusimman sukupolven laajarunkokoneessa hyödytään monista polttoainetaloutta parantavista ja sitä kautta päästöjä vähentävistä ratkaisuista, joista ehkäpä huomattavin ovat voimakkaasti taipuvat siivet, jotka hakeutuvat aerodynaamisimpaan muotoonsa koneen lentäessä.

Nyt yksi koneen pääkäyttäjistä, japanilainen Japan Airlines kokeilee erästä huomaamattomampaa kikkaa ilmanvastuksen pienentämiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hainnahkaa maalattuna

Ylläoleva otsikko voi kuulostaa joltain hyvin, hyvin eksoottiselta kalaruokalajilta, mutta tässä tapauksessa kyse on maalipinnasta, jonka JAL on yhteistyössä japanilaisyritysten JAXA:n ja O-Wellin patentoimana koneen pintaan vetänyt.

Biopolttoaine lentokone

Kyseinen pinnoite vedetään koneen olemassaolevan maalipinnan päälle, ja se luo pintaan epätasaisuutta. Tämä epätasaisuus on kuitenkin täydellisesti hallittua epätasaisuutta. Hain nahasta inspiroituneena pintaan tulee pienen pieniä ripoja, jotka kulkevat ilmavirran suuntaisesti, vähentäen näin ilmanvastusta, aivan kuten ne pienentävät haikalalla veden vastusta.

Vastaavia shark skin -menetelmiä on ollut käytössä muutamilla muillakin lentoyhtiöillä, tunnetuimpana Lufthansa Groupilla, mutta japanilaisyhtiöiden menetelmän etuna on se, että sen toteutuksessa ei tarvita teippejä tai vastaavia. Näin shark skin -pinnasta uskotaan tulevan kevyempi ja kestävämpi.

Tällä menetelmällä JAL on laskenut saavuttavansa 0,24 prosentin pienennyksen Boeing 787 Dreamlinerin ilmanvastuksessa. Se ei kuulosta järin paljolta, mutta kun kuvaan otetaan mukaan huima mittakaava, polttoainesäästöjen on laskettu olevan vuosittain peräti 119 tonnia. Laskelmat perustuvat Tokio - Frankfurt -reitin polttoaineenkulutusarvoihin. JAL lentää Tokiosta myös Helsinkiin Dreamlinerilla.

JAL toteutti kokeilun ensimmäisenä 787-9 -yksilöönsä rekisteritunnuksella JA868J.

Lähteet: Japan Airlines, Simple Flying

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat