24.1.2025 Lentokoneet JAL vaihtoi Boeing 787:ään hainnahasta inspiroituneen maalipinnan ja uskoo säästävänsä sillä 119 tonnia polttoainetta per vuosi Teksti Benjamin Helander Kuva Moottorin arkisto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Shark skin -pinnoitteet ovat yksi uusi keino vähentää lentokoneiden ilmanvastusta. Boeing 787 Dreamliner on yksi suurimmista mestariteoksista mitä ilmailumaailma on tähän mennessä nähnyt, eivätkä amerikkalaisvalmistajan nykyiset haasteet sitä tosiasiaa missään nimessä poista. Tässä uusimman sukupolven laajarunkokoneessa hyödytään monista polttoainetaloutta parantavista ja sitä kautta päästöjä vähentävistä ratkaisuista, joista ehkäpä huomattavin ovat voimakkaasti taipuvat siivet, jotka hakeutuvat aerodynaamisimpaan muotoonsa koneen lentäessä. Nyt yksi koneen pääkäyttäjistä, japanilainen Japan Airlines kokeilee erästä huomaamattomampaa kikkaa ilmanvastuksen pienentämiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHainnahkaa maalattunaYlläoleva otsikko voi kuulostaa joltain hyvin, hyvin eksoottiselta kalaruokalajilta, mutta tässä tapauksessa kyse on maalipinnasta, jonka JAL on yhteistyössä japanilaisyritysten JAXA:n ja O-Wellin patentoimana koneen pintaan vetänyt. Kyseinen pinnoite vedetään koneen olemassaolevan maalipinnan päälle, ja se luo pintaan epätasaisuutta. Tämä epätasaisuus on kuitenkin täydellisesti hallittua epätasaisuutta. Hain nahasta inspiroituneena pintaan tulee pienen pieniä ripoja, jotka kulkevat ilmavirran suuntaisesti, vähentäen näin ilmanvastusta, aivan kuten ne pienentävät haikalalla veden vastusta. Vastaavia shark skin -menetelmiä on ollut käytössä muutamilla muillakin lentoyhtiöillä, tunnetuimpana Lufthansa Groupilla, mutta japanilaisyhtiöiden menetelmän etuna on se, että sen toteutuksessa ei tarvita teippejä tai vastaavia. Näin shark skin -pinnasta uskotaan tulevan kevyempi ja kestävämpi. Tällä menetelmällä JAL on laskenut saavuttavansa 0,24 prosentin pienennyksen Boeing 787 Dreamlinerin ilmanvastuksessa. Se ei kuulosta järin paljolta, mutta kun kuvaan otetaan mukaan huima mittakaava, polttoainesäästöjen on laskettu olevan vuosittain peräti 119 tonnia. Laskelmat perustuvat Tokio - Frankfurt -reitin polttoaineenkulutusarvoihin. JAL lentää Tokiosta myös Helsinkiin Dreamlinerilla. JAL toteutti kokeilun ensimmäisenä 787-9 -yksilöönsä rekisteritunnuksella JA868J. Lähteet: Japan Airlines, Simple Flying Lue lisää Kaikki artikkelit 3.5.2025 Lentokoneet Boeing 787 Dreamliner saavutti merkittävän virstanpylvään – kuljettanut miljardi matkustajaa nopeammin kuin yksikään toinen laajarunkokone 1.5.2025 Lentokoneet Wet lease on päivän sana Suomen lentoliikenteessä – syinä mm. työtaistelut ja Pratt & Whitney -moottoreiden ongelmat 28.4.2025 Lentokoneet Superjumbo Airbus A380:n ensilennosta tuli kuluneeksi tasan 20 vuotta – uusi A380-operaattori aloittamassa yli kolme vuotta tuotannon päättymisen jälkeen 13.4.2025 Lentokoneet Finnair panostaa ensi vuonna pohjoiseen – uusi reitti Norjan Altaan ja lisäpanostuksia ympäri Pohjolaa 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 7.4.2025 Lentokoneet SAS vahvistaa Etelä-Suomen ”maakuntakenttien” lentoyhteyksiä uudella reitillään Kööpenhaminasta Turkuun 6.4.2025 Lentokoneet Suomen Ilmavoimienkin yhteyskoneena toimiva Pilatus PC-12 päivitettiin maailman kehittyneimmällä ohjaamojärjestelmällä 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 28.3.2025 Lentokoneet Helsinki-Vantaan kiitotie 2 sulkeutuu pian yli neljäksi kuukaudeksi remontin takia – vaikutuksia meluun ja liikenteeseen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa