19.12.2021 Matkailu Japanin hienoin automuseo tekee kunniaa autolle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Japanin merkittävin automuseo löytyy Nagoyasta, kun ollaan matkalla Tokiosta Osakaan. Toyota omistaa sen, mutta museo on kaikkea muuta kuin pelkkä Toyota-museo. Nagoya sijaitsee Toyotan sydänmailla ja on Japanin kolmanneksi suurin kaupunki. Sinne pääsee kätevästi ja nopeasti luotijunalla sekä Tokiosta että Osakasta. Kaupunki itsessään ei tarjoa hirveästi nähtävyyksiä mutta on kuitenkin pysähdyksen arvoinen siellä sijaitsevan automuseon takia. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKunniaa autoilleNagoyan laitamilla Nagakute Cityssä sijaitseva Toyotan automuseo on komea rakennus, jossa autot ovat esillä avarasti. Silmä lepää japanilaisessa rauhallisessa arkkitehtuurissa niin museon ulkopuolella kuin sisälläkin. Isoista ikkunoista tulee runsaasti valoa sisälle. Aulassa tehdään kunniaa Toyotan ensimmäiselle tuotantomallille – AA:lle, joka rakentui Chevroletin ja Fordin pohjalle, ja jonka muotoilussa oli suoria vaikutteita Chrysler DeSoto Airflowsta. Mutta kun AA on ohitettu, eteen avautuu ihka oikea automuseo, jossa on esillä lähes koko autoilun historia sekä alkuperäisten autojen että muutamien replikoiden muodossa. Nähtävillä ovat tunnetuimmat Bugattit, ranskalaisten kulta-ajan muotoilun helmet, italialaiset kaunottaret, USA:n massatuotannon alkuajan tuotteet ja 50- sekä 60-lukujen lennokkaat jenkkilaivat, saksalaiset pioneerit ja sportit, englantilaista luksusta, ruotsalaisen autoteollisuuden jalokivet sekä kilpailevien japanilaismerkkien merkittävimmät tuotteet… siis oikeastaan kaikki, mitä erinomaiselta automuseolta odottaa. Totta kai Toyota on esillä kaikista merkittävimmin, mutta se ei vähennä museon lumoa. Autoja on museossa yhteensä noin 150, ja noin puolet niistä on japanilaisia. AikamatkaAutot ovat esillä japanilaisella täsmällisyydellä rakennetussa aikajanassa, ja etenkin kierros japanilaisten autojen ympärillä on museon kiehtovinta tarjontaa, a) koska se kertoo tarinan Japanin autoteollisuuden kehityksestä ja b) koska esillä on sellaisia autoja, joita ei tule vastaan eurooppalaisissa museoissa. Näyttelytilojen avaruus tekee autojen ympärillä käyskentelystä miellyttävän kokemuksen. Uteliaat pääsevät myös riittävän lähelle autoja. Jako aikajanoille tekee autojen tarkastelusta helpon kokemuksen. Pioneerit, 20-luvun nousukausi, toiseen maailmansodan jälkeinen uusi teollinen vallankumous, 60-luku ja muotoilun esiinmarssi... Kokonaisuudet on helppo hahmottaa, ja samoin on helppo nähdä erilaisten autojen vaikutus muihin automalleihin. Erityisesti 60- ja 70-luvun japanilaiset autot ovat mielenkiintoisia, koska tuo ajanjakso merkkaa japanilaisten autojen viennin aloitusta muualle maailmaan. Ihasteltavina ovat mm. Toyota 2000GT, Honda S600, Datsun Zetat, Mitsubishi Galant GTO ja Nissan Skyline 2000 GT-B. Luonnollisesti myös Carinat, Corollat ja Celicat ovat näyttävästi esillä. Matka museossa kestää aina nykyaikaan asti, joten lopussa ihastellaan Toyotan saavutuksia hybriditekniikan saralla. Prius on etenkin isosti esillä lopussa.Auto kulttiesineenäVarsinaisten autojen lisäksi museossa on esillä autoiluun liittyvää esineistöä, joiden avulla maalataan kuva auton merkityksessä kulttuurille. Näytillä on niin pienoismalleja, julisteita, keulamerkkejä kuin myös autojen brändituotteita.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: ToyotaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Matkailu Helsinki – maailman kestävin matkakohde 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 12.1.2025 Matkailu Mozart ja Salzburg: suu makeaksi ja sävellä samalla oma ooppera 9.1.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Andy Warholin töitä rahan eteen 8.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: hiekkanietoksissa varovasti edeten 5.1.2025 Matkailu Ajat muuttuvat, ihminen vähemmän: terrorin talo Budapestissa on hyvä muistutus siitä 5.1.2025 Matkailu Tunisian helmi – sinivalkoinen helmi Sidi Bou Said 3.1.2025 Klassikko Freyn Mazda-museo on kiertomäntäkirkko Münchenin lähellä 3.1.2025 Matkailu Päivän kuva: neulansilmästä tirkistelyä nykyaikana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti