8.5.2025

Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa

Kuva Jeep

Stellantiksen STLA-katumaasturiperhe laajeni entistä suuremmaksi kasvaneella Jeep Compassilla, jota perinteet velvoittavat olemaan perheen maastokelpoisin.

Jeep on edustanut jo pidemmän aikaa kompaktimmissa maasturiluokissa kansainvälisen yhteistyön ansiosta. Yksi saavutettavimmista Jeepeistä on ollut Compass, joka on ollut varsin kansainvälinen tuote. Erityisen kansainvälinen sekamelska oli vuonna 2006 lanseerattu ensimmäinen sukupolvi, jonka Jeep valmisti Yhdysvalloissa Mitsubishi-yhteisalustalle, ja jossa nähtiin Chryslerin, Mitsubishin ja Hyundain yhteisiä bensiinimoottoreita sekä Mercedes-Benzin ja Volkswagenin dieselmoottoreita.

Toisen sukupolven aikaan Jeep oli jo Chryslerin mukana siirtynyt osaksi silloista Fiat Chrysler Automobilesia, ja Compass tehtiin vielä kompaktimman Renegaden tapaan vahvasti Fiatin perustalle ja se valmistettiin Fiatin tehtaalla Italian Melfissä.

Kolmannen sukupolven kohdalla spaghettiwestern jatkuu vähintään siltä osin, että Compassin valmistus jatkuu Melfissä, mutta tällä kertaa piirustuksia on saatu Ranskasta asti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Sisarusparven etenemiskykyisin

Uusi Jeep Compass on siis odotetusti osa Stellantiksen alati kasvavaa STLA Medium -perhettä, ja jo neljännen brändin maasturimalli tälle uudelle sähkö- ja polttomoottoriautoja varten kehitetylle pohjarakenteelle. Ennen Jeepiä Peugeot, Opel ja Citroën ovat ehtineet oman näkemyksensä asiasta meille esitellä. Citroënin näkemys, uusi C5 Aircross, nähtiin vasta viikko sitten.

Jeep on tietysti brändi, jolla on oma vahva polkunsa autonvalmistajana. Se on maastoautobrändi henkeen ja vereen, ja sillä on takuuvarmoja tunnusmerkkejä, joista vanhimmat voidaan jäljittää aina alkuperäiseen toisen maailmansodan Willys Jeepiin.

Olisi kerrassaan tavatonta, jos näistä tunnuspiirteistä lähdettäisiin lipsumaan, vaikka ikään kuin katumaasturipohjalla ollaankin. Siksi myös kolmannen polven Jeep Compassissa nähdään voimakasta muotoilua, vahvasti artikuloituja pyöränkaaria, vähän tuoreempana tavaramerkkinä X-muotoisia takavaloja ja aivan fundamentaalisena piirteenä seitsenlovinen maski. Samalla Compassin muotoilussa on pitänyt kiinnittää entistä tarkempaa huomiota aerodynamiikkaan, onhan malli nyt ensi kertaa tulossa saataville täyssähköisenä. Jeepin mukaan uuden Compassin ilmanvastuskerroin on "alle" 0,30.

Ottaakseen kiinni uudet Stellantis-sisarensa, Compass on kasvanut ulkomitoiltaan, ja esimerkiksi kokonaispituus on kasvanut edeltäjään nähden 15,5 senttimetrillä 4,55 metriin. Tämä on puolestaan kasvattanut sisä- ja tavaratiloja, peräkonttia muun muassa 45 litralla, asettuen 550 litraan. Lisäksi erilaisia säilytystiloja on kabiiniin saatu mahdutettua 36 litran edestä.

Kojelauta on varsin selvää nyky-Jeepiä, ja konsernin yhteiset piirteet näkyvät ilmeessä ainakin näin pressikuvien perusteella jokseenkin vähän. Kojelautaa suorastaan halkoo suuri 16-tuumainen tietoviihdenäyttö, joka on samaan aikaan leveä mutta matala. Kuljettajalla on puolestaan edessään 10-tuumainen digimittaristo. Digitaalisuus on siis nykyaikaisesti korkealla tasolla, mutta myös fyysisiä painikkeita on jätetty kokonaisuuteen. Keskikonsolista paistaa muun muassa vakiovarusteisen Selec-Terrain-ajotilavalikon punainen valitsin.

Selec-Terrain pohjustakoon nyt sitä tosiseikkaa, että Jeep haluaa uuden Compassin olevan Jeep myös maasto-ominaisuuksien näkökulmasta. Katumaastureiden aikakaudella tämän laajan genren tarjonnassa tavataan painottaa sanaa katu, ja siksi Jeepin kaltaisella maastoautobrändillä on loistava tilaisuus erottua massasta vakuuttamalla ostajat puolelleen oikeilla luvuilla.

Compass voi vakuuttaa ostajat puolelleen peräti 47 senttimetrin kahluusyvyydellään, 20 senttimetrin maavarallaan sekä 27 asteen lähestymis-, 16 asteen ylitys- ja 31 asteen jättökulmallaan. Tavallisesti tällaisista asioista edes puhutaan vain "oikeiden" maastoautojen esittelyissä.

Compass on toki saatavilla myös etuvetoisena, mutta onhan jopa Land Rover mennyt tekemään etuvetoisia maastoautoja. Compassin nelivetoversiot tuovat ekstrana paitsi kaksi vetävää pyörää lisää, myös alamäkihidastimen vakiovarusteena. Alennusvaihdekin astuu jossain kohtaa kuvaan, usko tai älä.

Sokerina pohjalla 375 hevosvoiman sähkönelari

Upouuden Compassin voimalinjojen läpikäynti palauttaa mieliin auton juuret Stellantis-yhteistyömallina, vaikka paletissa on yksi kirkas poikkeus tähän yhdenmukaisuuteen.

Mallisto tulee alkamaan 145 hevosvoiman "Hybrid"-versiolla, joka on vielä hieman mystinen, sillä se ei ole ainakaan täysin sama kuin konsernisisarten 136-hevosvoimainen kolmipyttyinen kevyehkö hybridi. Plug-in Hybrid sen sijaan tulee olemaan tuttu 195-hevosvoimainen.

Tuttuja ovat myös etuvetoiset, 213 hevosvoiman täyssähköversiot joko 73- tai 97 kilowattitunnin akustolla. Jälkimmäisen voimin auton kerrotaan yltävän 650 kilometrin WLTP-toimintamatkaan.

Keulimaan Jeep lähtee puolestaan huippuversiolla, 375 hevosvoiman täyssähkönelivedolla. Siinä on reippaasti tehoja kerännyt taka-akselin sähkömoottori, jossa on mainittu 14:1 alennusvaihteisto, joka puolestaan lyhimmällä välityksellään tuottaa takapyörille jopa 3 100 newtonmetrin momentin. Jeepin mukaan tämä mahdollistaa 20 prosentin nousun vaikka etuakselilla ei olisi lainkaan pitoa. Lisäksi monien muidenkin hankalien paikkojen pitäisi neliveto-Compassilta sujua.

Uuden Jeep Compassin lisätietojen saapumista ja ennakkomyynnin aloitusta saadaan vielä tovi odottaa, sillä sen on määrä tapahtua alkusyksystä. Tuotanto puolestaan alkaa vuoden viimeisellä neljänneksellä First Edition -erikoisen myötä.

Lähde: Jeep

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat