8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa Teksti Benjamin Helander Kuva Jeep Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Stellantiksen STLA-katumaasturiperhe laajeni entistä suuremmaksi kasvaneella Jeep Compassilla, jota perinteet velvoittavat olemaan perheen maastokelpoisin. Jeep on edustanut jo pidemmän aikaa kompaktimmissa maasturiluokissa kansainvälisen yhteistyön ansiosta. Yksi saavutettavimmista Jeepeistä on ollut Compass, joka on ollut varsin kansainvälinen tuote. Erityisen kansainvälinen sekamelska oli vuonna 2006 lanseerattu ensimmäinen sukupolvi, jonka Jeep valmisti Yhdysvalloissa Mitsubishi-yhteisalustalle, ja jossa nähtiin Chryslerin, Mitsubishin ja Hyundain yhteisiä bensiinimoottoreita sekä Mercedes-Benzin ja Volkswagenin dieselmoottoreita. Toisen sukupolven aikaan Jeep oli jo Chryslerin mukana siirtynyt osaksi silloista Fiat Chrysler Automobilesia, ja Compass tehtiin vielä kompaktimman Renegaden tapaan vahvasti Fiatin perustalle ja se valmistettiin Fiatin tehtaalla Italian Melfissä.Kolmannen sukupolven kohdalla spaghettiwestern jatkuu vähintään siltä osin, että Compassin valmistus jatkuu Melfissä, mutta tällä kertaa piirustuksia on saatu Ranskasta asti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySisarusparven etenemiskykyisinUusi Jeep Compass on siis odotetusti osa Stellantiksen alati kasvavaa STLA Medium -perhettä, ja jo neljännen brändin maasturimalli tälle uudelle sähkö- ja polttomoottoriautoja varten kehitetylle pohjarakenteelle. Ennen Jeepiä Peugeot, Opel ja Citroën ovat ehtineet oman näkemyksensä asiasta meille esitellä. Citroënin näkemys, uusi C5 Aircross, nähtiin vasta viikko sitten. Jeep on tietysti brändi, jolla on oma vahva polkunsa autonvalmistajana. Se on maastoautobrändi henkeen ja vereen, ja sillä on takuuvarmoja tunnusmerkkejä, joista vanhimmat voidaan jäljittää aina alkuperäiseen toisen maailmansodan Willys Jeepiin.Olisi kerrassaan tavatonta, jos näistä tunnuspiirteistä lähdettäisiin lipsumaan, vaikka ikään kuin katumaasturipohjalla ollaankin. Siksi myös kolmannen polven Jeep Compassissa nähdään voimakasta muotoilua, vahvasti artikuloituja pyöränkaaria, vähän tuoreempana tavaramerkkinä X-muotoisia takavaloja ja aivan fundamentaalisena piirteenä seitsenlovinen maski. Samalla Compassin muotoilussa on pitänyt kiinnittää entistä tarkempaa huomiota aerodynamiikkaan, onhan malli nyt ensi kertaa tulossa saataville täyssähköisenä. Jeepin mukaan uuden Compassin ilmanvastuskerroin on "alle" 0,30. Ottaakseen kiinni uudet Stellantis-sisarensa, Compass on kasvanut ulkomitoiltaan, ja esimerkiksi kokonaispituus on kasvanut edeltäjään nähden 15,5 senttimetrillä 4,55 metriin. Tämä on puolestaan kasvattanut sisä- ja tavaratiloja, peräkonttia muun muassa 45 litralla, asettuen 550 litraan. Lisäksi erilaisia säilytystiloja on kabiiniin saatu mahdutettua 36 litran edestä.Kojelauta on varsin selvää nyky-Jeepiä, ja konsernin yhteiset piirteet näkyvät ilmeessä ainakin näin pressikuvien perusteella jokseenkin vähän. Kojelautaa suorastaan halkoo suuri 16-tuumainen tietoviihdenäyttö, joka on samaan aikaan leveä mutta matala. Kuljettajalla on puolestaan edessään 10-tuumainen digimittaristo. Digitaalisuus on siis nykyaikaisesti korkealla tasolla, mutta myös fyysisiä painikkeita on jätetty kokonaisuuteen. Keskikonsolista paistaa muun muassa vakiovarusteisen Selec-Terrain-ajotilavalikon punainen valitsin. Selec-Terrain pohjustakoon nyt sitä tosiseikkaa, että Jeep haluaa uuden Compassin olevan Jeep myös maasto-ominaisuuksien näkökulmasta. Katumaastureiden aikakaudella tämän laajan genren tarjonnassa tavataan painottaa sanaa katu, ja siksi Jeepin kaltaisella maastoautobrändillä on loistava tilaisuus erottua massasta vakuuttamalla ostajat puolelleen oikeilla luvuilla.Compass voi vakuuttaa ostajat puolelleen peräti 47 senttimetrin kahluusyvyydellään, 20 senttimetrin maavarallaan sekä 27 asteen lähestymis-, 16 asteen ylitys- ja 31 asteen jättökulmallaan. Tavallisesti tällaisista asioista edes puhutaan vain "oikeiden" maastoautojen esittelyissä. Compass on toki saatavilla myös etuvetoisena, mutta onhan jopa Land Rover mennyt tekemään etuvetoisia maastoautoja. Compassin nelivetoversiot tuovat ekstrana paitsi kaksi vetävää pyörää lisää, myös alamäkihidastimen vakiovarusteena. Alennusvaihdekin astuu jossain kohtaa kuvaan, usko tai älä. Sokerina pohjalla 375 hevosvoiman sähkönelariUpouuden Compassin voimalinjojen läpikäynti palauttaa mieliin auton juuret Stellantis-yhteistyömallina, vaikka paletissa on yksi kirkas poikkeus tähän yhdenmukaisuuteen. Mallisto tulee alkamaan 145 hevosvoiman "Hybrid"-versiolla, joka on vielä hieman mystinen, sillä se ei ole ainakaan täysin sama kuin konsernisisarten 136-hevosvoimainen kolmipyttyinen kevyehkö hybridi. Plug-in Hybrid sen sijaan tulee olemaan tuttu 195-hevosvoimainen. Tuttuja ovat myös etuvetoiset, 213 hevosvoiman täyssähköversiot joko 73- tai 97 kilowattitunnin akustolla. Jälkimmäisen voimin auton kerrotaan yltävän 650 kilometrin WLTP-toimintamatkaan.Keulimaan Jeep lähtee puolestaan huippuversiolla, 375 hevosvoiman täyssähkönelivedolla. Siinä on reippaasti tehoja kerännyt taka-akselin sähkömoottori, jossa on mainittu 14:1 alennusvaihteisto, joka puolestaan lyhimmällä välityksellään tuottaa takapyörille jopa 3 100 newtonmetrin momentin. Jeepin mukaan tämä mahdollistaa 20 prosentin nousun vaikka etuakselilla ei olisi lainkaan pitoa. Lisäksi monien muidenkin hankalien paikkojen pitäisi neliveto-Compassilta sujua.Uuden Jeep Compassin lisätietojen saapumista ja ennakkomyynnin aloitusta saadaan vielä tovi odottaa, sillä sen on määrä tapahtua alkusyksystä. Tuotanto puolestaan alkaa vuoden viimeisellä neljänneksellä First Edition -erikoisen myötä. Lähde: Jeep Lue lisää Kaikki artikkelit 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä 15.9.2024 Esittely Kun kaikki on jossain muualla – Gibraltarin erikoisajoneuvot 3.11.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Grand Cherokee 4xe – edelleen samalla hyvällä vanhalla fiiliksellä 9.10.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: uniikki minikokoinen Willys Jeep 15.9.2023 Ajoneuvot Tässä on Euroopan uudistettu Jeep Wrangler – samalla ovenavauksella Gladiator ratsastaa meiltä auringonlaskuun 2.9.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Wrangler 4xe Rubicon – Maastojyrä päätyi piuhan jatkeeksi 20.8.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Avenger – Kaupunkikujien pikkukovis 2.7.2023 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet: Jeep Comanche – Cherokeen pickup-versio 29.5.2023 Ajoneuvot Koeajo: Jeep Grand Cherokee 4xe – laiskanlinnalla maastoon Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 6.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harrasteparkin sadat vaihtuvat klassikot kruunaavat autonäyttelyn 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: muistatko nämä takalasien iskulauseet? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 30.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Ferrari teki kaikkien aikojen pienimmän tuotantoautoon asennetun V12-moottorin 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa