15.9.2023

Tässä on Euroopan uudistettu Jeep Wrangler – samalla ovenavauksella Gladiator ratsastaa meiltä auringonlaskuun

Jeep Wrangler on meikäläisillä markkinoilla jatkossakin aina lataushybridi, joka ottaa nyt mallia Pohjois-Amerikassa myytävän mallin hiljattain saamasta elinkaaripäivityksestä. Dieselkäyttöinen avolavaversio Gladiator ei puolestaan eurooppalaisille kelvannut, joten se vedetään markkinoilta pois.

Jeep Wrangler kuuluu kaikkien maastoautojen perustajaisiin, jonka kuvan voisi veistää minkä tahansa vuoren seinään Defenderin, Land Cruiserin ja G-sarjan kanssa. Tätä perinnettä kunnioittaen Jeep julkisti viime keväänä kotimarkkinoillaan päivitetyn Wranglerin, joka toi mukanaan kevyen mutta tunnistettavan faceliftin sekä muutamia muita parannuksia sinne sun tänne.

Jeep Wrangleria kelpaakin nyt juhlistaa, sillä alle kaksi viikkoa sitten Jeep kertoi valmistaneensa kaikkien aikojen viidennnen miljoonannen (5 000 000.) Wranglerin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikki lähtee maskista

Seitsenlovinen maski on tietysti Jeepin tavaramerkki (virallisesti rekisteröity sellainen) läpi historian ja kautta koko malliston, mutta Wranglerissa sillä on pyöreiden lamppujen kera aivan erityinen asemansa. Wranglerin uudistuksessa maskiin on menty kajoamaan, ja jos voi todeta, jopa melko isolla kädellä.

Kuten muistamme, sisällä Wranglerin uudistettu kojelauta käsittää paitsi pehmeistä materiaaleista valmistetun paneelin, myös uuden kosketusnäytön, joka on 12,3-tuumaisena aiempaa suurempi. Uconnect 5 perustuu Androidiin ja ottaa muun muassa vastaan ovet-the-air -päivityksiä ja on myös järjestelmänä viisi kertaa aiempaa nopeampi.

Silkkana turvaominaisuutena Wrangler saa nyt ensi kertaa kummalekin istuinriville turvatyynyjen turvaverhot vakiovarusteeksi. Lisäksi antenni on siirretty tuulilasin pielestä pois ja se on nyt integroituna tuulilasiin. Onpahan yksi haavoittuva kohde vähemmän, ja auton kokonaisilme puhtaampi.

Auton alle tarjotaan laajemmat joustoliikkeet tai suuremmat renkaat mahdollistavaa notkeaa Dana 44 HD Full Float -taka-akselia, ja eteen 3 600 kiloa sietävää Warnin vinssiä.

4Xe on jatkossa kaikkialla Euroopassa lataushybridi, joskin joissain eteläisen Euroopan maissa Alfa Romeo -sukuinen 2,0-litrainen turbobensiini on edelleen vähän aikaa saatavilla. Lataushybridiversiossa 2,0-litraisen bensiinimoottorin ja sähkömoottorien yhteisteho on kuitenkin peräti 380 hevosvoimaa, jonka pitäisi vastata useimpien tarpeisiin. Latauspistokkeen lassoaman Wranglerin tuoreen Moottori-koeajon voit lukea tästä linkistä.

Gladiator seuraa perässä - vaan ei enää Euroopassa

Seuraavassa kuvasarjassa esiintyy päivitetty Jeep Gladiator. Wrangleriin perustuva omalaatuinen pickup -malli saa käytännössä samat päivitykset kuin sisarensakin. Kotipuolessaan Gladiatoria ryydittää 285 hevosvoiman 3,6-litrainen Pentastar-bensiini-V6, joka on pickupin ainoa malliversio Jeepin luovuttua Euroopassa tarjotusta 3,0-litraisesta dieselistä. Gladiatorissa painotetaan jatkossa Wranglerin tavoin aiempaakin enemmän raskaita maastojuttuja, mikä näkyy renkaissa, akselistossa, jousituksissa ja jopa alennusvaihteiston säädöissä.

Sen sijaan jotkin Euroopan maat saavat osakseen Gladiatorin rajoitetun erän FarOut -erikoismallin, joka toimii final editionina. Gladiatorin Overland-malliversiota mukaillen kattavasti varustellun FarOutin erottaa helpoiten hopeanharmaasta ulkoväristään, jota komppaavat kiiltomustat yksityiskohdat sekä tietenkin auton omasta FarOut Edition -logosta.

Lähde ja kuvat: Jeep Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat