9.10.2023

Käytetyt erikoisuudet: uniikki minikokoinen Willys Jeep

Willys Jeep on ehta sotilasajoneuvojen klassikko, mutta tässä yksilössä on jotain pientä poikkeavaa.

Willys-Overland MB ja sen sisarusmalli Ford GPW ovat olleet mukana monissa maailmanhistorian taitekohdissa. Kun kyseessä on sotilasajoneuvo, sen historian vaiheet eivät ole olleet aina niitä riemukkaimpia muistettavia.

Willysin historiaa on turha lähteä tässä yhteydessä enää kertaamaan, sillä Jeepin tarina on esitelty Moottorissa useita kertoja. Auton maine ja saavutukset olivat kuitenkin jotain aivan omaa luokkaansa, ja voidaanpa Willysiä pitää jonkinasteisena esikuvana mm. Toyota Land Cruiserille ja Nissan Patrolille.

Pieni ja siro Jeep sai väistyä armeijan käytössä viimeistään 1980-luvulla ei niin pienen ja ei niin siron Humveen tieltä. Siitäkin huolimatta alkuperäinen Jeep muistetaan yhä hyvin ja onpa Jeep saanut jopa jonkinlaisen synonyymin maastokelpoiselle ajoneuvolle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus: Willys Jeep ”mini”

Tämän viikon Käytetty erikoisuus löytyy Lahdesta, jossa kaupan olisi yksi omalaatuinen versio Willys Jeepistä. Nopealla vilkaisulla auto ei herätä sen suurempaa ihmetystä, mutta poikkeuksellisen pienikokoiset renkaat saattavat herättää ihmetystä.

Kyseinen Willys Jeep on uniikki omavalmisteinen laite, joka on selvästi aitoa esikuvaansa pienempi. Auto on valmistettu mittakaavassa 1:2, ja sen yksityiskohdat näyttävät kestävän varsin hyvin vertailun alkuperäiseen sotilasajoneuvoon. Myös tämä yksilö on varustettu eteenpäin taittuvalla tuulilasilla, vararenkaalla, jerrykannulla ja peilit sekä kahvat löytyvät juuri sieltä mistä pitääkin.

Pienestä koostaan huolimatta mini-Willysin luvataan kuljettavan jopa kahta aikuista. Se on rakennettu tukevasti käyttäen hyödykseen mm. mönkijän akseleita ja mopoauton hammastankoa.

Moottori on 8 kilowatin (11 hevosvoimaa) tehoinen ja 150-kuutioinen nelitahti, mutta myynti-ilmoitus maalailee myös mahdollisuuksia tuplata tuo iskutilavuus. Huippunopeutta laitteella on huonon mopon verran, eli 20-45 kilometriä tunnissa. Vaikka auton koko on tiivistetty puoleen, vetävien pyörien määrä on pysynyt tässäkin yksilössä asiaan kuuluvasti neljässä.

Auton omistushistoria on suoraviivainen, sillä aiempia omistajia on vain yksi. Se on valmistunut vuonna 2011 – tarina ei kerro sitä, tapahtuiko tämä tietoisesti vai sattumalta alkuperäisen Willysin 70-vuotisjuhlien kunniaksi.

Lisämukavuuksien määrä ei sotilasajoneuvoilla ole ollut yleensä suuri, eikä tämä Willys tee asiaan poikkeusta. Autosta löytyy kuitenkin vetokoukku jonkinlaisten perävaunujen vetämiseen. Auton vihreä väri on myynti-ilmoituksen mukaan peräisin puolustusvoimain häivemaalista.

Kun alkuperäistä Willys-projektia suunniteltiin, auton huoltovarmuuden varmistaminen oli suuressa roolissa. Myös tämä puoli on osattu ottaa mini-Willysissä huomioon, sillä myynti-ilmoitus kehaisee mm. Motonetin myyvän tähän hyvin varaosia.

Viimeisenä yksityiskohtana mainittakoon mini-Willysin hinta, joka on myös "alkuperäistä pienempi" - tässä tapauksessa 3790 euroa. Se on jokseenkin kohtuullinen hinta uniikista autosta, jolla saa varmasti osakseen hymyjä ja hyvää mieltä.

Teksti: Rikhard Wacker Kuvat: Tori Autot

Kommentoi artikkelia