2.7.2023

Käytetyt erikoisuudet: Jeep Comanche – Cherokeen pickup-versio

Jeep Comanche

Jeep on tullut tunnetuksi lähinnä maastoautoihin keskittymisestä, vaan mahtuupa automerkin historiaan myös avolava-autoja.

Vuonna 1983 markkinoille tullut Jeep Cherokeen XJ-sukupolvi oli valmistajaltaan merkittävä panostus. Se oli Jeepin ensimmäinen täysin uusi automalli sitten Jeep Wagoneer SJ:n ja vuoden 1963. Kahta vuotta myöhemmin Jeepin mallisto täydentyi Cherokeen avolavaversiolla, kun syntyi ajoneuvo nimeltä Jeep Comanche Pioneer.

Comanchen avulla Jeep tavoitteli entistä laajempia markkinoita. Yhdysvalloissa riitti perinteisesti kysyntää pick-upeille, ja samaan aikaan Jeepin omistanut American Motors Corporation, eli AMC pääsi kilpailemaan paremmin japanilaisten autovalmistajien kanssa.

Jeep Comanche

Sukulaisuussuhde Cherokeehen ei jää keneltäkään huomaamatta. Auto on etuosastaan kuin ilmetty Cherokee, mutta merkittävin ero löytyi vähemmän yllättävästi auton takaosasta, jossa vastassa oli avolava. Muuten auto jakoi oikeastaan kaiken Cherokeen kanssa – aavistuksen suppeammilla vaihtoehdoilla tosin.

Moottorivaihtoehtoja autossa oli kolme. Bensiinillä liikkuville tarjolla oli joko AMC:n oma 2,5-litrainen rivinelonen tai General Motorsin 2,8-litrainen V6. Dieselin haluavat joutuivat tyytymään yhteen vaihtoehtoon, joka oli Renaultin 2,1-litrainen nelisylinterinen moottori. Vaihteistovaihtoehtoja oli peräti kuusi, joista neljä oli manuaaleja ja kaksi automaattivaihteistoja.

Jo Jeep Comanchen syntymistä varjosti AMC:n nihkeä taloudellinen tilanne, johon avolava ei tuonut toivottua helpotusta. Vuonna 1988 American Motorsin maallinen taivallus päättyi, kun Chrysler osti AMC:n osakekannan. Kaupan American Motorsista tuli Chryslerin Jeep-Eagle -divisioona.

Kyseinen kauppa koitui osaltaan myös Jeep Comanchen kohtaloksi. Chrysler oli sitä mieltä, että Jeep-brändin tulisi keskittyä konsernissa valmistamaan vain maastoautoja, joten Comanche joutui roikkumaan pari vuotta löyhässä hirressä. Viimeinen isku Jeep Comanchelle oli sen vähäiseksi jäänyt myynti, joka laski vuosi vuodelta yrityskaupan jälkeen. Seitsemän tuotantovuoden aikana syntyi 190 446 kappaletta Jeep Comancheja.

Jeep Comanchen valmistus lakkasi vuonna 1992 ja sen jälkeen seuraavaa Jeepin valmistamaa avolavaa saatiinkin odottaa pidemmän aikaa. Seuraaja saatiin vasta vuonna 2019, jolloin Jeep Gladiator toi valmistajan takaisin avolavojen aikakaudelle.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetyt erikoisuudet: Jeep Comanche

Tämän viikon Käytettyyn erikoisuus tulee Ylivieskasta, jossa kaupataan vuosimallin 1991 Jeep Comanchea. Myynti-ilmoitus kehaisee autoa harvinaiseksi, ja argumentit tuon yksityiskohdan kiistämiselle ovat vaikeat, sillä kyseessä on tällä hetkellä ainoa julkisessa myynnissä oleva Jeep Comanche Suomessa.

Jeep Comanche

Reilu kolmekymppinen Comanche on niellyt tietä myynti-ilmoituksen mukaan 238 000 kilometrin edestä. Vuodet tai ajetut kilometrit eivät kuitenkaan näy autossa, vaan se on ainakin kuvien perusteella säilyttänyt ryhtinsä hyvin – ainakin avolavojen työntäyteisillä kriteereillä mitattuna. Auto on katsastettu viimeksi joulukuussa 2022.

Comanchen konepellin alta löytyy 59 kilowatin (79 hevosvoimaa) 2,1-litrainen dieselmoottori, joka oli siis Renaultin valmistama. Tämän moottorin jatkoksi ei ollut koskaan mahdollisuutta saada automaattivaihteistoa, joten vähemmän yllättävästi tästäkin autosta löytyy viisivaihteinen manuaaliaski. Jeep Comanchea myytiin sekä taka-, että nelivetoisena, mutta tässä yksilössä kaikki pyörät ovat vetäviä.

Jeep Comanche

Harmillisesti mielenkiintoisen auton myynti-ilmoitus on informaatioiltaan melko suppea. Ilmoituksen mukaan autossa on kuitenkin kolmen istuttava penkki ja äänentoistojärjestelmä, joka kattaa radion ja kirjanyhdistelmät CD, USB ja AUX.

Jeep Comanche vaihtaa omistajaa myynti-ilmoituksen mukaan 7890 eurolla.

Mikäli Jeepit sykähdyttävät enemmänkin, kesäisen lämpimänä suosituksena tarjoilemme teille aiemmat Jeep-aiheiset Käytetyt erikoisuudet: Jeep Wrangler ja Jeep J20.

Luetuimmat