20.8.2016 Matkailu Junamatka Borneolla – Höyryävää historiaa kiskoilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Höyryjunien kulta-aika on ohi ja radanvarren Borneo kestytetty, mutta päivä kuluu kiskoilla rattoisasti. Tarjolla on maltillinen seikkailu, hieman vauhtia ja niukasti vaaratilanteita. Höyryveturin ohjaamossa vallitsee helvetillinen kuumuus. Brittiläisen Vulcan-veturin hytti suojaa paahtavalta auringolta, mutta pitää myös tulipesästä hohkaavan kuumuuden lähellä. Lämmittäjä lappaa reiden paksuisia ja mittaisia pöllejä tuleen tasaista tahtia. Kevyemmällä lämmittämisellä museojuna ei liiku. Pilli viheltää matkan alkaneeksi ja juna vyöryy eteenpäin sakean höyrypilven saattelemana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyJunalla kesytetty BorneoPohjois-Borneon rautatie on palvellut matkalaisia 1880-luvulta saakka. Ennen rautatie oli tärkeä kulkuväylä läpi kosteikkojen ja tiheän sademetsän. Sen avulla brittiläiset siirtomaaisännät pyrkivät valloittamaan tutkimattomat syrjäseudut, mutta onnistuivat vain osittain.Nyt sademetsä on saanut väistyä viljelysmaan ja asutuksen tieltä ja vanha junarata palvelee enää nostalgiannälkäisiä turisteja. Muut kulkevat pikiteitä pitkin autoilla.Ensimmäisen luokan vaunussa ikkunat ovat auki. Ilmavirran lisäksi pöytiin tarjoiltu jäätee ja kylmät pyyhkeet viilentävät mukavasti. Viisi 1900-luvun alun henkeen sisustettua vaunua tarjoavat puitteet miellyttävällä matkalle 80:lle matkalaiselle.Tunneli voi haukataMatkareitti kiertää rannikon myötäisesti kohti etelää. Viidakkomaisemia ei ole tarjolla, mutta nähtävää riittää armeijan tukikohdasta paalujen varaan veden ylle rakennettuihin pikkukyliin ja viljelysmaihin.Avoimista oviaukoista on helppo kurkotella ulos kameran kanssa. Samalla voi nauttia viilentävästä ilmavirrasta, mutta kovin syvällä valokuvauksen saloihin ei kannata uppoutua, sillä matkalle osuu muutama tunneli. Niissä mitoitus on täsmälleen junan kokoinen. joten osittain ulkona roikkuva matkalainen on vaarassa pyyhkiytyä sillanpieleen.Lounas on katettu salonkiinEnsimmäinen tauko vietetään kylässä nimeltä Kinarut. Parinkymmenen minuutin paussi riittää joko lyhyeen vierailuun buddhalaisessa temppelissä tai ostoksilla käyntiin.Kauppiaiden harmiksi temppeli ja pihamaan patsaspuisto vievät kiinnostavuudessaan selvän voiton. Paikallisten pyhimysten ilmeitä veistettäessä ei ole tyydytty hillityimpään ilmaisuun.Reissun puolivälissä kiskoja pitkin on kolisteltu noin 30 kilometriä kylään nimeltä Papar. Paluumatkaa varten juna on käännettävä ympäri.Matkustajat hätistellään nauttimaan edullinen eksotiikka-annos paikalliselle torille, vaunut pukataan sivuraiteelle ja veturi ajetaan valtavalle kääntöpöydälle.Nykyliikenteessä temppu on harvinaisempaa herkkua, mutta ennen se oli ehdottomasti kätevin tapa kääntää junan kulkusuunta.Torilla myynnissä on jokseenkin kaikkea mahdollista kengistä eläviin kanoihin. Parhaiten kauppansa tekee kylmä juoma ja tuoreet hedelmät.Kuuma ja kostea ilma vievät nopeasti suurimman innon pikkukylän tutkimiseen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIlmastointia ikäväViereisiä kiskoja pitkin ohi pyyhkäisevä moderni pikajuna palauttaa ajatukset hetkeksi nykypäivään. Naapuripöydässä ikävöidään ilmastointia, mutta sellaista ei ole tarjolla.Verkkaisesti liikkeelle puhisevan höyryjunan pillin ujellus muistuttaa, että matka on vasta puolivälissä ja lounas pian katettuna salongin puolelle.Teksti ja kuvat Antti Hentinen Lisätietoja Malesian matkailumahdollisuuksista: www.sabahtourism.com www.tourism.gov.my www.suteraharbour.com/north-borneo-railway Lue lisää Kaikki artikkelit 15.1.2025 Matkailu Helsinki – maailman kestävin matkakohde 14.1.2025 Matkailu Ulkomaille halajaa jo moni, matkustusinto kasvanut viime vuodesta 12.1.2025 Matkailu Mozart ja Salzburg: suu makeaksi ja sävellä samalla oma ooppera 9.1.2025 Matkailu Matkavinkki Tukholma: Andy Warholin töitä rahan eteen 8.1.2025 Päivän kuva Päivän kuva: hiekkanietoksissa varovasti edeten 5.1.2025 Matkailu Ajat muuttuvat, ihminen vähemmän: terrorin talo Budapestissa on hyvä muistutus siitä 5.1.2025 Matkailu Tunisian helmi – sinivalkoinen helmi Sidi Bou Said 3.1.2025 Klassikko Freyn Mazda-museo on kiertomäntäkirkko Münchenin lähellä 3.1.2025 Matkailu Päivän kuva: neulansilmästä tirkistelyä nykyaikana Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti