22.2.2024 Ajoneuvot Kaista-avustin auttaa vain päälle kytkettynä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: ”Kaista-avustin vähentää tieltä suistumisen tai kohtaamisonnettomuuden riskiä.” Kaista-avustin vähentää tieltä suistumisen tai kohtaamisonnettomuuden riskiä, joten se kannattaa ehdottomasti pitää päällä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tähdentää.Kaista-avustin tunnistaa kaistamerkinnät tuulilasiin asennetulla kameralla ja pyrkii pitämään auton omalla kaistalla. Mikäli ajaudutaan liian lähelle keski-, sulku- tai reunaviivaa, korjaa kaista-avustin kulkusuuntaa ohjausta kääntämällä.Vesalainen muistuttaa, että järjestelmä tekee aika-ajoin myös virhearvioita, joihin kuljettajan on syytä varautua. Kaista-avustin vähentää olennaisesti ulosajon tai kohtaamisonnettomuuden riskiä tilanteissa, joissa kuljettajan huomio herpaantuu nukahtamisen, sairaskohtauksen, tarkkaamattomuuden tai jonkin muun syyn vuoksi.– Kaista-avustinta ei kuitenkaan pidä käyttää automaattiohjauksena. Sen tarkoitus on toimia taustalla ja puuttua peliin vasta siinä vaiheessa, kun kuljettajan keskittyminen on syystä tai toisesta herpaantunut. Autoa ohjaa siis yhä kuljettaja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaraudu järjestelmän virheisiinKaista-avustin erehtyy tietyissä tilanteissa, jotka kuljettajan pitää opetella tunnistamaan. Esimerkiksi pyöräilijää tai pientareelle pysäköityä autoa ohitettaessa ja jalankulkijaa kohdattaessa, saattaa avustin luulla auton olevan ajautumassa vastaantulevien kaistalle, vaikka kuljettaja vain pyrkii keskiviivan tuntumaan. Tällöin järjestelmä yrittää korjata auton kulkusuuntaa oikealle – siis kohti pyöräilijää, pysäköityä autoa tai jalankulkijaa.– Ongelma vältetään kytkemällä ajoissa suuntamerkki vasemmalle. Sen lisäksi, että vilkku viestii tulevasta sivuttaissiirtymästä, kytkee se myös kaista-avustimen pois päältä, Vesalainen ohjeistaa.Myös tietyöalueella tai lumipolanteisella tiellä on mahdollista, että järjestelmä tekee yllättävän ohjausliikkeen paikassa, jossa sitä ei tarvittaisi.– Parhaiten yllättäviin ohjauksen liikkeisiin voi varautua pitämällä tiukasti, kaksin käsin, kiinni ohjauspyörästä. Tukevalla otteella kaista-avustimen kääntövoima on voitettavissa.Satunnaisesti, oikein lumipolanteisella ja uurteisella tiellä, saattaa olla perusteltua kytkeä järjestelmä hetkeksi kokonaan pois toiminnasta, jos virheellisiä, automaattisia ohjausliikkeitä, tapahtuu vähän väliä. Olosuhteiden parannuttua on tärkeää kytkeä järjestelmä takaisin toimintaan.– Tämä mainio varuste voi pelastaa ihmishenkiä vain, jos se on päälle kytkettynä.Totuttele rauhassaMoni autoilija hermostuu heti, kun kaista-avustin tekee ensimmäisen tarpeettoman korjausliikkeen, ja kytkee sen pois toiminnasta. Vesalaisen mukaan ”Esson baarin” kahvipöytäkeskusteluissa kuulee harmillisen usein keskustelijoiden vannovan järjestelmän poiskytkemisen puolesta.– Kannustan järjestelmän käyttöön edellä kuvaamistani varoittavista esimerkeistä huolimatta. Hölmöintä on, että autossa on kaista-avustin, jota ei hyödynnetä. Itse olen ajanut jo kymmenen vuotta autoilla, joissa on ollut kaista-avustin ja tuona aikana muistaakseni vain pari-kolme kertaa olen joutunut kytkemään sen hetkeksi pois päältä tien pinnan liukkauden, lumipolanteiden ja uurteiden vuoksi.Vesalaisen kokemuksen mukaan valitettavan usein osa automyyjistä kytkee järjestelmän pois koeajoautoista ja kannustavat sen poiskytkemiseen muutenkin. Taustalla lienee pelko siitä, että järjestelmään tottumaton jättäisi kyseisen automallin valitsematta, kun kokee sen vetelevän.– Tilanne olisi kuitenkin hoidettavissa perehdytyksellä ja turvallisuushyödyillä perustellen. Kaista-avustimen kanssa ajaminen vaatiikin ennen kaikkea totuttelua, Vesalainen painottaa. Mitä ovat ADAS-avustimet? Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat yleistyneet autoissa. Ne voivat avustaa kuljettajaa, varoittaa vaarallisista tilanteista ja jopa estää onnettomuuksia tai vähentää onnettomuusriskiä ja lieventää seurauksia. Näitä avustimia ovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, älykäs nopeusavustin, kaistavahti, katveavustin sekä automaattinen hätäjarrutusavustin. Avustinkatrasta kutsutaan lyhenteellä ADAS, jonka tulee sanoista Advanced Driver Assistance Systems. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAutomaattinen hätäjarrutus tarkkailee kuljettajan virheen varalta Kääntymisavustin saattaa pelastaa, kun virhe on jo tapahtunut Kädet ratissa -tunnistus ja hätätilanneavustin voi pelastaa ihmishenkiä Lue lisää Kaikki artikkelit 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n 22.1.2025 Ajoneuvot Italiassa valmistettiin vuonna 2024 vähiten autoja sitten vuoden 1956, mutta Fiat oli silti maailmanlaajuisesti myydyin Stellantis-brändi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 4.2.2025 Moottoripyöränäyttely Päivän kuvagalleria: Honda Monkeyt ja muut lukuisat Monkey-variantit 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa