22.2.2024 Ajoneuvot Kaista-avustin auttaa vain päälle kytkettynä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen: ”Kaista-avustin vähentää tieltä suistumisen tai kohtaamisonnettomuuden riskiä.” Kaista-avustin vähentää tieltä suistumisen tai kohtaamisonnettomuuden riskiä, joten se kannattaa ehdottomasti pitää päällä, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen tähdentää.Kaista-avustin tunnistaa kaistamerkinnät tuulilasiin asennetulla kameralla ja pyrkii pitämään auton omalla kaistalla. Mikäli ajaudutaan liian lähelle keski-, sulku- tai reunaviivaa, korjaa kaista-avustin kulkusuuntaa ohjausta kääntämällä.Vesalainen muistuttaa, että järjestelmä tekee aika-ajoin myös virhearvioita, joihin kuljettajan on syytä varautua. Kaista-avustin vähentää olennaisesti ulosajon tai kohtaamisonnettomuuden riskiä tilanteissa, joissa kuljettajan huomio herpaantuu nukahtamisen, sairaskohtauksen, tarkkaamattomuuden tai jonkin muun syyn vuoksi.– Kaista-avustinta ei kuitenkaan pidä käyttää automaattiohjauksena. Sen tarkoitus on toimia taustalla ja puuttua peliin vasta siinä vaiheessa, kun kuljettajan keskittyminen on syystä tai toisesta herpaantunut. Autoa ohjaa siis yhä kuljettaja.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaraudu järjestelmän virheisiinKaista-avustin erehtyy tietyissä tilanteissa, jotka kuljettajan pitää opetella tunnistamaan. Esimerkiksi pyöräilijää tai pientareelle pysäköityä autoa ohitettaessa ja jalankulkijaa kohdattaessa, saattaa avustin luulla auton olevan ajautumassa vastaantulevien kaistalle, vaikka kuljettaja vain pyrkii keskiviivan tuntumaan. Tällöin järjestelmä yrittää korjata auton kulkusuuntaa oikealle – siis kohti pyöräilijää, pysäköityä autoa tai jalankulkijaa.– Ongelma vältetään kytkemällä ajoissa suuntamerkki vasemmalle. Sen lisäksi, että vilkku viestii tulevasta sivuttaissiirtymästä, kytkee se myös kaista-avustimen pois päältä, Vesalainen ohjeistaa.Myös tietyöalueella tai lumipolanteisella tiellä on mahdollista, että järjestelmä tekee yllättävän ohjausliikkeen paikassa, jossa sitä ei tarvittaisi.– Parhaiten yllättäviin ohjauksen liikkeisiin voi varautua pitämällä tiukasti, kaksin käsin, kiinni ohjauspyörästä. Tukevalla otteella kaista-avustimen kääntövoima on voitettavissa.Satunnaisesti, oikein lumipolanteisella ja uurteisella tiellä, saattaa olla perusteltua kytkeä järjestelmä hetkeksi kokonaan pois toiminnasta, jos virheellisiä, automaattisia ohjausliikkeitä, tapahtuu vähän väliä. Olosuhteiden parannuttua on tärkeää kytkeä järjestelmä takaisin toimintaan.– Tämä mainio varuste voi pelastaa ihmishenkiä vain, jos se on päälle kytkettynä.Totuttele rauhassaMoni autoilija hermostuu heti, kun kaista-avustin tekee ensimmäisen tarpeettoman korjausliikkeen, ja kytkee sen pois toiminnasta. Vesalaisen mukaan ”Esson baarin” kahvipöytäkeskusteluissa kuulee harmillisen usein keskustelijoiden vannovan järjestelmän poiskytkemisen puolesta.– Kannustan järjestelmän käyttöön edellä kuvaamistani varoittavista esimerkeistä huolimatta. Hölmöintä on, että autossa on kaista-avustin, jota ei hyödynnetä. Itse olen ajanut jo kymmenen vuotta autoilla, joissa on ollut kaista-avustin ja tuona aikana muistaakseni vain pari-kolme kertaa olen joutunut kytkemään sen hetkeksi pois päältä tien pinnan liukkauden, lumipolanteiden ja uurteiden vuoksi.Vesalaisen kokemuksen mukaan valitettavan usein osa automyyjistä kytkee järjestelmän pois koeajoautoista ja kannustavat sen poiskytkemiseen muutenkin. Taustalla lienee pelko siitä, että järjestelmään tottumaton jättäisi kyseisen automallin valitsematta, kun kokee sen vetelevän.– Tilanne olisi kuitenkin hoidettavissa perehdytyksellä ja turvallisuushyödyillä perustellen. Kaista-avustimen kanssa ajaminen vaatiikin ennen kaikkea totuttelua, Vesalainen painottaa. Mitä ovat ADAS-avustimet? Kuljettajaa avustavat järjestelmät ovat yleistyneet autoissa. Ne voivat avustaa kuljettajaa, varoittaa vaarallisista tilanteista ja jopa estää onnettomuuksia tai vähentää onnettomuusriskiä ja lieventää seurauksia. Näitä avustimia ovat esimerkiksi mukautuva vakionopeudensäädin, älykäs nopeusavustin, kaistavahti, katveavustin sekä automaattinen hätäjarrutusavustin. Avustinkatrasta kutsutaan lyhenteellä ADAS, jonka tulee sanoista Advanced Driver Assistance Systems. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Moottorin arkistoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaAutomaattinen hätäjarrutus tarkkailee kuljettajan virheen varalta Kääntymisavustin saattaa pelastaa, kun virhe on jo tapahtunut Kädet ratissa -tunnistus ja hätätilanneavustin voi pelastaa ihmishenkiä Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen