1.2.2019 Liikenne Kameravalvonnan yhteydestä puuttuva nopeusrajoitus kismittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuoreen kansalaisaloitteen taustalla on halu kohentaa turvallisuutta: päästä eroon turhista jarrutteluista ja kiihdyttelyistä. Nopeudenvalvontaan käytettävien automaattivalvontalaitteiden yhteydessä tulee selkeästi esittää alueella vallitseva aluenopeusrajoitus. Tätä mieltä on vuosittain 30 000–40 000 kilometriä ajava raahelainen Toni Hautala. Häntä kismittää asian tola Suomen maanteillä eli kameravalvonnan yhteydestä puuttuva nopeusrajoitus.Hautalaa asia korpesi niin paljon, että hän pani asiassa vireille kansalaisaloitteen, joka löytyy netistä www.kansalaisaloite.fi -sivustolta.Kansalaisaloitteen kannatusilmoitusten keräys alkaa helmikuussa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEroon turhista jarrutteluistaKansalaisaloitteen taustalla on halu kohentaa maanteiden liikenneturvallisuutta.Tavoite on tuoreessa kansalaisaloitteessa muotoiltu seuraavasti: Automaattivalvonnalle kullakin alueella määritellyn valvottavan nopeusrajoituksen selkeä ilmaiseminen tienkäyttäjälle vähentää merkittävästi turhia jarrutuksia, kiihdytyksiä ja vaaratilanteita sekä merkittävästi lisää valvonnan läpinäkyvyyttä, kansalaisten yhdenvertaisuutta sekä tienkäyttäjien ja veronmaksajien tasa-arvoisuutta.Valaistu rajoitusmerkkiKansalaisaloitteen mukaan nopeusrajoitus tulee esittää itsestään valaisevalla (esimerkiksi ledvalo) taululla, josta yksiselitteisesti selviää alueella voimassa oleva nopeusrajoitus.Aloitteen mukaan poliisin tai poliisin määräämän järjestelmän haltijan tulisi asettaa kunkin nopeusvalvontakameran ja/tai automaattivalvontalaitteen yläpuolelle kullakin valvottavalla alueella vallitsevan aluenopeusrajoituksen mukaisen numeerisen arvon (kuten nopeusrajoitus), joka on selkeästi tienkäyttäjän luettavissa myös pimeällä.Satunnainen kulkija epätietoinenToni Hautala haluaisi eroon epätietoisuudesta ja turhasta jarruttelusta.– Nythän tilanne on se, että kameratolpan nähdessään pitää turhan usein arpoa, että mikähän se rajoitus kyseisessä kohdassa mahtoikaan olla ja sakon pelossa varoiksi vielä vähän turhaankin hidastaa niin kuin monen näkee tekevän, Hautala taustoittaa.Hautala tuo aloitteensa taustalta esiin myös tuntemattomilla seuduilla autoilun.– Suomi on pitkä maa ja täynnä erilaisia liikennejärjestelyjä. Teiden varsilla on melkoinen määrä kameroita ja ne lisääntyvät jatkuvasti. Paikalliset tietävät asuinseudullaan olevat nopeusrajoitukset ja liikennejärjestelyt, mutta satunnainen kulkija ei niinkään.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 30.1.2025 Sähköautot Älylataus voi tuoda säästöjä sähköautoilijalle – mutta kuinka paljon? 29.1.2025 Uutinen Volkswagen peruu ID.7:n Pohjois-Amerikasta – sähköautot eivät myy USA:ssa 29.1.2025 Uutinen Kovaa hintakilpailua: ”ajamaton” MG 4 alkaen 22 900 ja uusi 24 500 euroa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla