28.7.2021

Kamux: naisten kiinnostus käytettyyn autoon on nousussa

Kamux: Naisten kiinnostus käytettyyn autoon nousussa

Kamuxin teettämä tutkimus paljastaa, että naisten kiinnostus käytettyyn autoon on nousussa. Kyselytutkimuksen vastaajat ajoivat itse useimmin Toyotalla.

Käytettyjen autojen kaupassa toimivan Kamuxin teettämä Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus havaitsi mielenkiintoisen trendin. Yli tuhat vastaajaa kerännyt kyselytutkimus nimittäin paljastaa, että naisten kiinnostus käytettyyn autoon on nousussa.

Millä automerkeillä suomalaiset sitten ajavat? Siinä toinen kysymys, johon Kamux lähti selvittämään vastauksia. Ehkä ei niin kovin yllättäen tästä tutkimuksesta selvisi Toyotan olevan vastaajien keskuudessa yhä eniten käytössä oleva automerkki Suomessa.

Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimus toteutettiin Bilendi Oy:n ylläpitämässä M3 Panelissa 28.1.–3.2.2021. Kohderyhmänä olivat 18–70-vuotiaat suomalaiset, jotka omistavat ajokortin, joiden taloudessa on auto ja jotka vastaavat autohankinnoista. Tutkimuksen lopulliseen kohderyhmään kuului 1005 vastaajaa, ja painotettuna se on valtakunnallisesti edustava otos sukupuolen, iän ja asuinalueen mukaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Naisten kiinnostus käytettyyn autoon on nousussa

Suomalaiset autokaupoilla -tutkimuksesta selviää, että yli puolet suomalaisista päätyisi erittäin todennäköisesti käytetyn auton tai vaihtoauton hankintaan, mikäli olisi tällä hetkellä hieromassa autokauppoja. Lukema nousee 83 prosenttiin, kun mukaan lasketaan myös melko todennäköisesti -vaihtoehdon valinneet.

Huomionarvoista on, että naisten kiinnostus käytettyyn autoon on nousussa. Naisvastaajien preferenssi käytettyyn autoon tai vaihtoautoon on noussut vain yhdessä vuodessa viidellä prosenttiyksiköllä.

– Käytetty auto on kiertotaloutta, jossa hyvän tuotteen saa huomattavasti uutta edullisemmin. Tutkimuksissa on näyttänyt siltä, että naisia kiinnostaa vastuullinen kulutus miehiä enemmän, tämä ehkä näkyy nyt myös autokaupassa, pohtii Kamuxin aluepäällikkö Janne Ihonen.

Suosikkimerkki tuttu Toyota

Vastaajista 14 prosenttia ilmoittaa käytössään olevan auton merkiksi Toyotan. Niin Volkswagenin kuin Fordinkin rattiin kertoo tarttuvansa 8 prosenttia tutkimukseen osallistuneista, kun taas vastaava luku Volvolle ja Nissanille on 7 prosenttia.

Juuri Nissanilla ajavien suomalaisten osuus on vuodessa kasvanut eniten, eli kahdella prosenttiyksiköllä. Saman verran on kasvanut kyselytutkimuksen perusteella vain BMW:llä ajavien osuus.

Kyselytutkimuksen automerkit eivät ole samoja kuin uusien autojen osalta hybridien ja lataushybridien saralla tämän vuoden alkupuolella. Uusissa autoissa suurinta kasvua olikin tehnyt Peugeot.

– Toyota on suomalaisten kestosuosikki. Sillä on hyvä maine luotettavana merkkinä, jonka jälleenmyyntiarvo säilyy hyvin. Nissan taas on hyvä esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun pystyy tuomaan markkinoille hinta-laatusuhteeltaan hyviä ajopelejä. Kun kauppa käy uusissa autoissa, niin se näkyy nopeasti myös käytettyjen autojen markkinassa, kommentoi Ihonen.

Kuvituskuva: Kamux/Arto Marttinen, Lähde: Kamux

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat