22.8.2021

Kamux selvitti, haluaako suomalainen tinkiä autokaupoilla

Kamux – haluaako suomalainen tinkiä autoukaupoilla

Kamuxin kyselytutkimus paljastaa asennemuutoksen alkutaipaletta. Erityisesti nuorista aikuisista aiempaa harvempi tahtoo tinkiä autokaupoilla.

Vahvana elävän stereotypian mukaan suomalainen tekee ostopäätöksen mieluummin muuttumattomana pysyvän hintalapun perusteella kuin eläväisen neuvotteluspektaakkelin tuloksena. Kamux päätti selvittää totuuden yli tuhat vastaajaa keränneellä Suomalaiset autokaupoilla 2021 -tutkimuksella tahtooko suomalainen tinkiä autokaupoilla.

Tämä tutkimus paljasti pienen asennemuutoksen: taloudellista ennustettavuutta arvostetaan nyt yhä enemmän autokaupoillakin. Tinkimismahdollisuudelle annetaan arvoa, muttei aivan yhtä paljon kuin vuotta aiemmin. Syitä on varmasti monia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Haluatko tinkiä autokaupoilla?

Korona-aika näkyy automyynnissä monella tapaa, ja yksi niistä vaikuttaa olevan taloudellisen ennustettavuuden merkityksen kasvu. Suomalaiset toki yhä suhtautuvat myötämielisesti (61 prosenttia) siihen, että autokauppoja hieroessa on mahdollisuus tingata, mutta kiinteän hinnan tuoma varmuus puhuttelee yhä useampaa. Sen puolelle kallistuvien osuus on kasvanut vuodessa viidellä prosenttiyksiköllä.

Asennemuutos on ollut viimeisen vuoden aikana suurin 18–24-vuotiaiden keskuudessa. Nuorista aikuisista tinkimismahdollisuuden kannalla oli peräti kolme neljästä vuonna 2020, mutta tutkimuksen uusimmassa painoksessa tuo luku on pudonnut alle 60 prosenttiin.

– Yhtäältä on totta, että pandemia-ajan seurauksena monella autonostajalla on aiempaa enemmän rahaa laitettavaksi hankintaan, mutta toisaalta kuluttajat vaikuttavat olevan entistä tarkempia siitä, ettei yllätyskuluja pääse syntymään. Pandemia näyttää tuoneen mukanaan tietynlaisen varauksellisuuden siinä mielessä, ettei lähitulevaisuuden maailmanmenosta voi olla ihan yhtä varma kuin joskus. Tämä heijastuu autokauppaankin siten, että ihmisille vaikuttaa olevan entistä tärkeämpää tietää etukäteen mitä mikäkin maksaa, arvioi Kamuxin Suomen aluepäällikkö Kari Pietarila.

Mielenkiintoista on myös se, kuinka asennemuutos rajoittuu miehiin, kun taas naisten preferenssi on pysynyt muuttumattomana. Miesvastaajien keskuudessa kiinteän hinnan suosiminen on nostanut kannatustaan kuudella prosenttiyksiköllä.

– Näppituntumalta sanoisin kuitenkin, että kaupantekohetkellä naiset ja miehet neuvottelevat yhtä aktiivisesti hinnasta. Etäostojen yleistyessä myös itse myyntitilanne on muuttunut, ja sillä lienee vaikutuksensa kiinteän hinnan puoleen, pohtii Pietarila.

Lähde: Kamux Kuva: Kamux/Arto Marttinen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat