8.5.2023 Ajoneuvot Karavaanarin ABC: Matkailuautojen erilaiset korimallit on hyvä selvittää heti alussa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Karavaanariksi aikovan on hyvä tehdä itselleen selväksi alussa matkailuautojen korimallit, ja miten ne palvelevat parhaiten omaa käyttötarkoitustaan. Matkailuautot ja vaunut voivat olla karavaanarille alussa täysin uusi ja outo maailma. Puhutaan integroiduista ja puoli-integroiduista autoista sekä alkovi-malleista, kaikesta sellaisesta, mistä ei ole ennen kuullut välttämättä mitään.Kun harrastus alkaa kuitenkin viehättää ja omaa vaunuakin jossain vaiheessa tekisi mieli, on hyvä selvittää ihan ensiksi esimerkiksi se, mitä mikäkin matkailuauton korimalli oikein tarkoittaa, ja ennen kaikkea se, kuinka eri korimallit soveltuisivat omaan käyttötarkoitukseen parhaiten.Vuosittain Suomessa järjestetään kolmet Caravan-messut, Lahdessa syksyllä, Helsingissä talvella sekä Turussa keväällä. Näillä messuilla on esillä kaikkien suurimpien matkailuajoneuvomyyjien kalusto, joten messut ovat yksi paikka aloittaa kalustoon perehtyminen. Kun kiertää tarpeeksi eri vaihtoehtoja messuilla, omat mieltymykset ja tarpeet alkavat vähitellen hahmottua.Yksi hyvä tapa selvittää itselleen oma tarve, on kuvitella itsensä asumaan asuntoautoon tai -vaunuun ja miettiä, kuinka juuri se palvelisi omassa käytössä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRetkeilyautoRetkeilyauto on matkailuautomalleista se kaikkein ketterin, johtuen siitä, että retkeilyautot ovat rakennettu suoraan pakettiauton koriin ilman matkailuosan levennyksiä.Retkeilyauton pienemmästä koosta voi olla myös paljon hyötyä, se on helpompi pysäköidä esimerkiksi kaupungeissa ja myös lauttamaksut voivat olla pienempiä auton pienemmän koon vuoksi.Retkeilyautojen mukavuuksiin kuuluu kuitenkin lähes aina kaikki samat mukavuudet, mitä muissakin matkailuautoissa. Retkeilyautoista löytyy yleensä aina suihku, wc, keittiö ja makuutilat, mutta pienemmässä koossa, kuin muissa matkailuautoissa. Retkeilyautossa tilat ovat usein niukemmat kuin muissa matkailuautoissa ja retkeilyautot ovatkin usein suunniteltu kahdelle henkilölle.Retkeilyautoissa myös pakettiauton takaovet on säilytetty, joten esimerkiksi pitkien tavaroiden, kuten surffilautojen ja purjelaudan mastojen mukaan ottaminen voi olla niihin helpompaa kuin muihin matkailuautoihin.Alkovimallinen matkailuautoAlkovimallinen auto on ehkä yleisin Suomen teillä liikkuva matkailuautomalli. Alkovimallisessa autossa on kirjaimellisesti alkovi, eli nukkumatila tai säilytystila auton ohjaamon päällä. Alkovi tuo luonnollisesti muuta tilaa hyvin matkailuautoon, kun nukkumatila on nostettu auton ohjaamon päälle. Alkovimallinen auto mahdollistaa myös usein nukkumapaikat isommalle katraalle, kaksi perälle, kahdelle taittuu makuutilat oleskelutilasta ja kaksi alkoviin – suurimpiin alkovimallisiin matkailuautoihin voi siis majoittua jopa kuusi henkilöä. Alkovimallinen ratkaisu mahdollistaa myös sen, että makuutilat saadaan mahdutettua kokonaispituudeltaan kohtuullisen mittaiseen auton koriin.Auton polttoaineen kulutukseen vaikuttaa merkittävästi sen otsapinta-ala sekä ilmanvastuskerroin. Alkovimallisten autojen otsapinta-ala sekä ilmanvastuskerroin on monesti puoli-integroituja tai integroituja malleja suurempi, joten niiden polttoaineenkulutus on usein myös suurempi kuin muunlaisten matkailuautojen.Ilmanvastuskertoimesta puhuttaessa täytyy muistaa, että se ei yksinään ratkaise, mikä on auton ilmanvastus, mutta se kertoo siitä, että mitä pienempi luku, sitä sulavalinjaisempi auto. Varsinainen ilmanvastus on auton otsapinta-alan ja ilmanvastuskertoimen tulo. Auton otsapinta-ala määräytyy auton koon mukaan. Ilmanvastus puolestaan korostuu, mitä kovempaa autolla ajetaan, joten matkailuautossa polttoaineen kulutukseen voi olla suurikin merkitys, ajetaanko autolla 80 kilometriä tunnissa, vai 90 kilometriä tunnissa.Puoli-integroitu matkailuautoPuoli-integroidun auton nimitys on myös hyvin looginen. Matkailuauton matkustusosa sekä auton alusta on intergoitu puoliksi toisiinsa – auton keulasta, kuten myös alkovimallisen matkailuauton keulasta, näkee selvästi, että mistä pakettiautomerkistä ja -mallista auton alustassa on kysymys.Puoli-integroidussa mallissa myös alkovi on tipahtanut ohjaamon päältä pois. Alkovin tarjoamia matkustuspaikkoja puoli-integroiduissa malleissa on korvattu viimeisinä vuosina alas laskettavilla vuoteilla. Auton ohjaamon yllä on siis vuode, joka nostetaan ajon ajaksi ylös ja leirissä nukkumisen ajaksi lasketaan alas – tällaisella ratkaisulla puoli-integroituun matkailuajoneuvoon on saatu myös lisää makuupaikkoja, mutta vastaavasti auton ilmanvastusta on saatu pienemmäksi poistamalla alkovi. Puoli-integroitujen automallien suosio on kasvanut paljon ja tätä nykyä se ollee eniten rekisteröidyin matkailuautomalli Suomessa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyIntegroitu matkailuautoIntegroidut matkailuautot ovat selkeästi kaikkein kalliimpia ja se johtuu yksinkertaisesti niiden valmistuskustannuksista, kokonaisen korin integrointi alustaan maksaa enemmän. Integroidussa autossa auton ohjaamo on osa yhtenäistä auton koria, joten lämpöeristys integroidussa autossa on myös yhtenäinen ja monesti parempi koko auton osalta. Lisäksi integroitu auto tarjoaa parempaa tilankäyttöä, koska ohjaamo on integroitu tehokkaasti ja parhaalla mahdollisella tavalla auton matkustamon kanssa.Integroiduissa autoissa keulan lasipinta on myös monesti suurempi kuin muissa matkailuautomalleissa, joten auton ”olohuoneesta” on yleensä paremmat näkymät kuin mistään muusta matkailuautomallista.Integroiduissa matkailuautoissa ohjaamon yläpuolella voi myös olla alas laskeutuva vuode, joten joihinkin integroituihin matkailuautoihin saadaan majoittumaan myös isompikin porukka.Teksti Manu Tuppurainen Lähde Moottorin arkisto, Liikkuvakoti.fi Kuvat Moottorin arkistoKaravaanarin ABC -juttusarjassa perehdytään matkailuautojen -ja vaunujen sekä karavaanielämään harrastusta aloittavan harrastajan näkökulmasta.Lisää aiheestaKaravaanarin ABC: Miten alkuun harrastuksessa – omalla vai vuokrakalustolla? Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja