28.9.2019 Ajoneuvot Kari O. Sohlberg: Suomen F1-kisa KymiRingillä ei mahdoton, mutta vie vielä aikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KymiRing Oy:n hallituksen puheenjohtajan mukaan ensin kannattaa viedä MotoGP-hanke kunnialla läpi. Siinä ohessa rata kouluttaa myös nuoria kuskeja kansainvälisille urille. Kari O. Sohlbergia on ansaitusti tituleerattu suomalaisen moottoriurheilun grand old maniksi. Nyt noihin kokemuksiin on saatu yksi merkittävä lisäys, kun KymiRing-ratahanke, missä Sohlberg on ollut vahvana taustavoimana, eteni monien vaiheiden jälkeen moottoripyörien kuninkuusluokan MotoGP:n testeihin.Rata alkaa muutenkin olla viimeistelyä vaille valmis, kuten totesimme jo elokuussa, kun pääsimme ensimmäisenä mediana ajamaan kierrokset upouudella areenalla.Kari O. SohlbergMillainen huippukohta KymiRingin valmistuminen kaiken kaikkiaan on?– Tietenkin on hieno olo, sillä tällaisia hetkiä tulee vastaan vain kerran elämässä. Kyllä tämä yhden samppanjalasin paikka on. Kun kiersimme turva-autolla pari kierrosta valmista rataa ympäri ja nousimme autosta, siinä oli pieni tunnekuohu päällä, Sohlberg tunnustaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHaasteita ja palkitsemistaKymiRing-projekti on ollut kaikkea muuta kuin helppo. Sohlberg on nähnyt sen kaikki vaiheet, sillä hän on ollut mukana hankkeessa aivan alusta eli vuodesta 2007 lähtien.KymiRingin 1,2-kilometrinen takasuora on ainoa laatuaan Suomessa.Motivaatiota on ammennettu muun muassa hankkeen ainutlaatuisuudesta.– Takana on pitkä rupeama, ja koko mukana olleelta porukalta on vaadittu fokuksen ylläpitämistä ja hirveää määrää sitkeyttä. Matkan varrella on ollut pakko ottaa vastaan erityyppisiä hankalia asioita ja vain koettaa olla niiden yläpuolella, sillä mehän olemme tehneet ensimmäistä ja ainoaa kansainväliset mitat täyttävää rataa. Suomessa on hienoja ratoja, mutta niillä ei voi järjestää suurkilpailuja, koska radat eivät täytä vaatimuksia.Timo PohjolaKymiRingin hankejohtaja Timo Pohjolan roolia radan syntymisessä ei voi kyllin korostaa, kuten totesimme jo kaksi vuotta sitten radan syntyvaiheita kartoittaessamme.– Kaikki mikä liittyy rataan, on Timon käsialaa. Minun vahvuuteni taas liittyivät rahanhankintaan esimerkiksi valtiovallan suhteen, Sohlberg kertaa.F1 vaatii vielä enemmänKymiRing täyttää kaikki kansainväliset vaatimukset aina Formula ykkösiä myöten. Miten realistista F1-kisan järjestäminen Suomessa on?– Sanoisin, että se ei ole mahdotonta, mutta se tulee vaatimaan esimerkiksi MotoGP-kisoihin verrattuna aivan toisenlaisia fasiliteetteja, kuten isommat mediatilat, leikkauksiin pystyvän sairaalan ja kiinteät katsomotilat.Radan sijainti tapahtumaa ajatellen on kyllä optimaalinen.– Jos lasketaan kaikki ympärillä olevat maat, eli Pietarin alue, Baltia ja Pohjoismaat, ollaan jo 30 miljoonassa ihmisessä. Se on jo yleisömäärä, mihin Liberty Media kiinnittää huomiota, Sohlberg valaisee asiaa F1-sarjan kaupallisen omistajan näkökulmasta.F1-hanke on kuitenkin niin valtava, että se edellyttäisi Sohlbergin mukaan valtiovallankin entistä mittavampaa osallistumista.– Onhan hallitusohjelmiin kirjoitettu, että Suomeen pitää saada enemmän kansainvälisiä kisoja ja tapahtumia, jotka kasvattavat tietoisuutta ja tuovat rahaa. Tämä olisi yksi iso sellainen – tosi iso. Asia pitäisi kokea niin, että se luo vielä enemmän näkyvyyttä uudenaikaisesta teknisestä maasta kuin MotoGP, joka jo sinänsä on suuri harppaus. Menee kuitenkin vielä aikaa ennen kuin sellainen olotila pystytään synnyttämään, Sohlberg toppuuttelee.Muutakin kuin moottoreitaKatse onkin hyvä pitää toistaiseksi tässä päivässä.– Mielestäni meidän on nyt keskityttävä MotoGP:hen ja vietävä se kunniallisesti läpi. Samalla tulee paitsi kokemusta, myös luottamusta omaan osaamiseen ja uskoa tulevaan.Kuvassa näkyvää varikkorakennusta laajennetaan ja varikon ulosmenotie levennetään ensi kaudeksi.Sohlberg painottaa, että radalla on merkityksensä myös kotimaisia kuskeja ajatellen.– Ajatuksena on se, että suomalaisten nuorten urheilijoiden ei tarvitse mennä merta edemmäksi kalaan, vaan he pystyvät treenaamaan täällä vaativissa kansainvälisissä oloissa. KymiRingin vaatimustaso on samaa luokkaa minkä he kohtaavat sitten, kun he menevät ulkomaille kilpailemaan.MotoGP-testien jälkeen Suomen osakilpailu on jo naulittu ensi vuoden kalenteriin: kisa ajetaan 12. heinäkuuta. Toisena ensi vuoden isona tapahtumana ovat 29.–30.8. ajettavat, yhteensä viiden motocross-luokan MM- tai EM-osakilpailut. Motocross-rata sijoittuu radan tapahtumakentälle pääsuoran välittömään läheisyyteen.Eikä KymiRing ole aivan pelkkää bensankatkua.– Tänne on suunniteltu alkuun neljä moottoriurheilutapahtumaa vuodessa, ja tavoitteena on saada saman verran isoja yleisötapahtumia moottoriurheilun ulkopuolelta. Sen mahdollistaa muun muassa suuri tapahtumakenttä sekä yhteistyö Lahti Eventsin kanssa, Sohlberg luettelee.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Kari Heikkilä / KymiRingMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.2.2025 Moottoriurheilu Secto Rally Finlandin reitti julki – sunnuntaina nähdään jotain ennenkuulumatonta 5.2.2025 Uutinen Autoliitto muistuttaa hiihtolomalaisia: tee nämä asiat jo nyt – vähennät sillä lähtöstressiä 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 3.2.2025 Uutinen Citroën kiistää brittihuhut Rättärin paluusta sähköretroversiona 3.2.2025 Sähköautot Sähköautojen osuus kasvussa – kiitos käytettyjen tuonnin ja työsuhdeautojen 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Uutinen BMW iX saa kasvojenkohotuksen ja lisää toimintamatkaa – uudistuneen malliston lähtöhinta 87 300 euroa 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla