28.9.2019 Ajoneuvot Kari O. Sohlberg: Suomen F1-kisa KymiRingillä ei mahdoton, mutta vie vielä aikaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä KymiRing Oy:n hallituksen puheenjohtajan mukaan ensin kannattaa viedä MotoGP-hanke kunnialla läpi. Siinä ohessa rata kouluttaa myös nuoria kuskeja kansainvälisille urille. Kari O. Sohlbergia on ansaitusti tituleerattu suomalaisen moottoriurheilun grand old maniksi. Nyt noihin kokemuksiin on saatu yksi merkittävä lisäys, kun KymiRing-ratahanke, missä Sohlberg on ollut vahvana taustavoimana, eteni monien vaiheiden jälkeen moottoripyörien kuninkuusluokan MotoGP:n testeihin.Rata alkaa muutenkin olla viimeistelyä vaille valmis, kuten totesimme jo elokuussa, kun pääsimme ensimmäisenä mediana ajamaan kierrokset upouudella areenalla.Kari O. SohlbergMillainen huippukohta KymiRingin valmistuminen kaiken kaikkiaan on?– Tietenkin on hieno olo, sillä tällaisia hetkiä tulee vastaan vain kerran elämässä. Kyllä tämä yhden samppanjalasin paikka on. Kun kiersimme turva-autolla pari kierrosta valmista rataa ympäri ja nousimme autosta, siinä oli pieni tunnekuohu päällä, Sohlberg tunnustaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHaasteita ja palkitsemistaKymiRing-projekti on ollut kaikkea muuta kuin helppo. Sohlberg on nähnyt sen kaikki vaiheet, sillä hän on ollut mukana hankkeessa aivan alusta eli vuodesta 2007 lähtien.KymiRingin 1,2-kilometrinen takasuora on ainoa laatuaan Suomessa.Motivaatiota on ammennettu muun muassa hankkeen ainutlaatuisuudesta.– Takana on pitkä rupeama, ja koko mukana olleelta porukalta on vaadittu fokuksen ylläpitämistä ja hirveää määrää sitkeyttä. Matkan varrella on ollut pakko ottaa vastaan erityyppisiä hankalia asioita ja vain koettaa olla niiden yläpuolella, sillä mehän olemme tehneet ensimmäistä ja ainoaa kansainväliset mitat täyttävää rataa. Suomessa on hienoja ratoja, mutta niillä ei voi järjestää suurkilpailuja, koska radat eivät täytä vaatimuksia.Timo PohjolaKymiRingin hankejohtaja Timo Pohjolan roolia radan syntymisessä ei voi kyllin korostaa, kuten totesimme jo kaksi vuotta sitten radan syntyvaiheita kartoittaessamme.– Kaikki mikä liittyy rataan, on Timon käsialaa. Minun vahvuuteni taas liittyivät rahanhankintaan esimerkiksi valtiovallan suhteen, Sohlberg kertaa.F1 vaatii vielä enemmänKymiRing täyttää kaikki kansainväliset vaatimukset aina Formula ykkösiä myöten. Miten realistista F1-kisan järjestäminen Suomessa on?– Sanoisin, että se ei ole mahdotonta, mutta se tulee vaatimaan esimerkiksi MotoGP-kisoihin verrattuna aivan toisenlaisia fasiliteetteja, kuten isommat mediatilat, leikkauksiin pystyvän sairaalan ja kiinteät katsomotilat.Radan sijainti tapahtumaa ajatellen on kyllä optimaalinen.– Jos lasketaan kaikki ympärillä olevat maat, eli Pietarin alue, Baltia ja Pohjoismaat, ollaan jo 30 miljoonassa ihmisessä. Se on jo yleisömäärä, mihin Liberty Media kiinnittää huomiota, Sohlberg valaisee asiaa F1-sarjan kaupallisen omistajan näkökulmasta.F1-hanke on kuitenkin niin valtava, että se edellyttäisi Sohlbergin mukaan valtiovallankin entistä mittavampaa osallistumista.– Onhan hallitusohjelmiin kirjoitettu, että Suomeen pitää saada enemmän kansainvälisiä kisoja ja tapahtumia, jotka kasvattavat tietoisuutta ja tuovat rahaa. Tämä olisi yksi iso sellainen – tosi iso. Asia pitäisi kokea niin, että se luo vielä enemmän näkyvyyttä uudenaikaisesta teknisestä maasta kuin MotoGP, joka jo sinänsä on suuri harppaus. Menee kuitenkin vielä aikaa ennen kuin sellainen olotila pystytään synnyttämään, Sohlberg toppuuttelee.Muutakin kuin moottoreitaKatse onkin hyvä pitää toistaiseksi tässä päivässä.– Mielestäni meidän on nyt keskityttävä MotoGP:hen ja vietävä se kunniallisesti läpi. Samalla tulee paitsi kokemusta, myös luottamusta omaan osaamiseen ja uskoa tulevaan.Kuvassa näkyvää varikkorakennusta laajennetaan ja varikon ulosmenotie levennetään ensi kaudeksi.Sohlberg painottaa, että radalla on merkityksensä myös kotimaisia kuskeja ajatellen.– Ajatuksena on se, että suomalaisten nuorten urheilijoiden ei tarvitse mennä merta edemmäksi kalaan, vaan he pystyvät treenaamaan täällä vaativissa kansainvälisissä oloissa. KymiRingin vaatimustaso on samaa luokkaa minkä he kohtaavat sitten, kun he menevät ulkomaille kilpailemaan.MotoGP-testien jälkeen Suomen osakilpailu on jo naulittu ensi vuoden kalenteriin: kisa ajetaan 12. heinäkuuta. Toisena ensi vuoden isona tapahtumana ovat 29.–30.8. ajettavat, yhteensä viiden motocross-luokan MM- tai EM-osakilpailut. Motocross-rata sijoittuu radan tapahtumakentälle pääsuoran välittömään läheisyyteen.Eikä KymiRing ole aivan pelkkää bensankatkua.– Tänne on suunniteltu alkuun neljä moottoriurheilutapahtumaa vuodessa, ja tavoitteena on saada saman verran isoja yleisötapahtumia moottoriurheilun ulkopuolelta. Sen mahdollistaa muun muassa suuri tapahtumakenttä sekä yhteistyö Lahti Eventsin kanssa, Sohlberg luettelee.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Jari Saarentaus ja Kari Heikkilä / KymiRingMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa