30.10.2017 Ajoneuvot Kawasakilta uusi retromalli – Z900RS legendaarisen Z1:n jalanjäljillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasaki Z900RS on ulkonäöltään kuin 1970-luvun superpyörä Z1, mutta tekniikka on lainattu uudesta Z900-nakusta. Vaikka huhuja ja salakuvia uudesta Z900RS:stä on liikkunut jo pitkin syksyä, niin mallin julkistaminen oli silti positiivinen yllätys retromallia odottaneille.Kawasaki on kunniottanut sekä pyörän tyylilssä että värimaailmassa merkin 1970-luvun superpyörää, 900-kuutioista Z1-mallia.Z900RS tulee Kawasakin mallistoon siinäkin mielessä hyvään aikaan, että mallistossa ainoana retromallina olleen W800:n valmistus ehdittiin juuri lopettaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRetrompi ulkonäkö, modernimpi varusteluTekniikaltaan Z900RS perustuu vuosi sitten esiteltyyn Z900-nakuun.Moottori on 948-kuutioinen nestejäähdytteinen rivinelonen, jonka jatkeena on kuusipykäläinen vaihteisto ja ketjuveto.Retromallissa moottorin viritysastetta on laskettu aavistuksen pienentämällä puristussuhdetta. Vaikka huipputehoa on laskettu 14 hevosvoiman verran lukemaan 111, niin perus-Zetaan verrattuna voimaa on enemmän keskialueella ja vasta 7000 kierroksen jälkeen Z900:n tehokäyrä ylittää RS:n lukeman.Erikoista uudelle retromallille on, että se on tekniikaltaan jopa modernimpi kuin Z900Perusmallista poiketen RS:n varustuksen kuuluu kaksiasentoinen luistonestojärjestelmä, joka lisäksi on kytkettävissä pois toiminnasta. Myös ABS-jarruissa on kaksi asetusta ja ne voi halutessaan kytkeä pois käytöstä.LED-valot ja etupään radiaallijarrut ovat nekin varusteita, jotka perus-Zetasta puuttuvat.Pysty ja rento ajoasentoVaikka retromalleissa on yleensä ”vanhan liiton” henkeä noudatellen matala istuinkorkeus, niin tässäkin Kawasaki yllättää 40 milliä korkealla lukemalla, eli RS:n istuinkorkeus on 835 milliä.Ajoasentoa on muokattu rennompaan suuntaan 30 milliä leveämmällä ohjaustangolla, joka lisäksi on 65 milliä korkeammalla ja 35 milliä lähempänä kuljettajaa.Jalkatapit on samalla siirretty 20 milliä alemmas ja edemmäs.Etujousituksena on 41-millinen USD-teleskooppihaarukka, jossa esijännitys ja paluuvaimennus on säädettävissä. Takapään monojousituksessa on samat säätömahdolllisuudet.Pakoputkisto on tavanomainen 4-1 -putkisto, vaikka Z1:n neljä erillistä äänenvaimenninta olisivat monen mielestä sopineet tyyliin paremmin.Mittaristossa on kaksi tyyliin sopivaa pyöreää kromikehyksistä pyöreää näyttöä, ja jopa niiden väliin jäävä ajotietokoneen LCD-näyttö sulautuu retromalliin sulavasti.Värivaihtoehtoja on kolme: ruskea-oranssi, metallimusta ja mattavihreä-valkoinen.Hintaa ei vielä ole vahvistettu, mutta se tullee asettumaan jonkin verran Z900:n 12 495 euron hinnan yläpuolelle.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki Lue lisää Kaikki artikkelit 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti