30.10.2017 Ajoneuvot Kawasakilta uusi retromalli – Z900RS legendaarisen Z1:n jalanjäljillä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasaki Z900RS on ulkonäöltään kuin 1970-luvun superpyörä Z1, mutta tekniikka on lainattu uudesta Z900-nakusta. Vaikka huhuja ja salakuvia uudesta Z900RS:stä on liikkunut jo pitkin syksyä, niin mallin julkistaminen oli silti positiivinen yllätys retromallia odottaneille.Kawasaki on kunniottanut sekä pyörän tyylilssä että värimaailmassa merkin 1970-luvun superpyörää, 900-kuutioista Z1-mallia.Z900RS tulee Kawasakin mallistoon siinäkin mielessä hyvään aikaan, että mallistossa ainoana retromallina olleen W800:n valmistus ehdittiin juuri lopettaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRetrompi ulkonäkö, modernimpi varusteluTekniikaltaan Z900RS perustuu vuosi sitten esiteltyyn Z900-nakuun.Moottori on 948-kuutioinen nestejäähdytteinen rivinelonen, jonka jatkeena on kuusipykäläinen vaihteisto ja ketjuveto.Retromallissa moottorin viritysastetta on laskettu aavistuksen pienentämällä puristussuhdetta. Vaikka huipputehoa on laskettu 14 hevosvoiman verran lukemaan 111, niin perus-Zetaan verrattuna voimaa on enemmän keskialueella ja vasta 7000 kierroksen jälkeen Z900:n tehokäyrä ylittää RS:n lukeman.Erikoista uudelle retromallille on, että se on tekniikaltaan jopa modernimpi kuin Z900Perusmallista poiketen RS:n varustuksen kuuluu kaksiasentoinen luistonestojärjestelmä, joka lisäksi on kytkettävissä pois toiminnasta. Myös ABS-jarruissa on kaksi asetusta ja ne voi halutessaan kytkeä pois käytöstä.LED-valot ja etupään radiaallijarrut ovat nekin varusteita, jotka perus-Zetasta puuttuvat.Pysty ja rento ajoasentoVaikka retromalleissa on yleensä ”vanhan liiton” henkeä noudatellen matala istuinkorkeus, niin tässäkin Kawasaki yllättää 40 milliä korkealla lukemalla, eli RS:n istuinkorkeus on 835 milliä.Ajoasentoa on muokattu rennompaan suuntaan 30 milliä leveämmällä ohjaustangolla, joka lisäksi on 65 milliä korkeammalla ja 35 milliä lähempänä kuljettajaa.Jalkatapit on samalla siirretty 20 milliä alemmas ja edemmäs.Etujousituksena on 41-millinen USD-teleskooppihaarukka, jossa esijännitys ja paluuvaimennus on säädettävissä. Takapään monojousituksessa on samat säätömahdolllisuudet.Pakoputkisto on tavanomainen 4-1 -putkisto, vaikka Z1:n neljä erillistä äänenvaimenninta olisivat monen mielestä sopineet tyyliin paremmin.Mittaristossa on kaksi tyyliin sopivaa pyöreää kromikehyksistä pyöreää näyttöä, ja jopa niiden väliin jäävä ajotietokoneen LCD-näyttö sulautuu retromalliin sulavasti.Värivaihtoehtoja on kolme: ruskea-oranssi, metallimusta ja mattavihreä-valkoinen.Hintaa ei vielä ole vahvistettu, mutta se tullee asettumaan jonkin verran Z900:n 12 495 euron hinnan yläpuolelle.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Kawasaki Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 30.6.2025 Testit Testi: Akkukäyttöinen pumppu on kätevä kaveri – autoillessa, moottoripyöräillessä – tai vaikka jalkapallokentän reunalla 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 24.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: BMW R 1300 R – pappanaku treenasi itsensä kuntoon 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?