7.12.2024

Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä

Kuva Marko Jokela

Päästöjen laskun taustalla on ladattavien hybridiautojen ja täyssähköautojen suuri osuus käytettynä maahantuoduista autoista.

Käytettynä Suomeen maahantuotujen henkilöautojen keskimääräinen on laskenut ennätyksellisen alas vuoden 2024 aikana. Niiden keskimääräinen hiilidioksidipäästö, hieman yli 34 g/km, on ollut noin puolet alhaisempi kuin ensirekisteröityjen henkilöautojen (noin 70 g/km) WLTP-mittaustavalla mitattuna.

Vielä vuonna 2023 käytettynä maahantuotujen autojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli reilut 42 g/km. Laskun taustalla on ladattavien hybridiautojen ja täyssähköautojen suuri osuus käytettynä maahantuoduista autoista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yli 36 000 käytettyä

Vuoden 2024 lokakuun loppuun mennessä on maahantuotu yli 36 000 käytettyä henkilöautoa. Näistä täyssähköautojen osuus on 31 prosenttia ja ladattavien hybridiautojen 45 prosenttia. Vuonna 2023 täyssähköautojen osuus oli 26 prosenttia ja lataushybridien 38 prosenttia.

Ensirekisteröityjen henkilöautojen määrä on ollut viime vuosina laskussa. Esimerkiksi vuonna 2018 ensirekisteröitiin noin 120 500 henkilöautoa. Vuonna 2023 vastaava luku oli noin 87 500.

Tätä taustaa vasten käytettynä maahantuotujen autojen vaikutus on merkittävä Suomen autokannan uudistumisen näkökulmasta.

Sähkisten osuus laskenut

Kuluvan vuoden tilastojen perusteella ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö (n. 70 g/km) on kasvanut vuoteen 2023 (n. 64 g/km) verrattuna. Nousun taustalla on bensiiniautojen osuuden kasvu ensirekisteröidyissä henkilöautoissa.

Vastaavasti täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista on laskenut samalla ajanjaksolla. Luvut perustuvat tammi-lokakuun tietoihin, ja tilanne voi vielä muuttua loppuvuoden aikana.

Johtava asiantuntija Outi Ampuja liikenne- ja viestintävirasto Traficomista toteaa, että kokonaisuutena vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevien osuus Suomen liikenteessä kulkevista henkilöautoista on kasvanut.

– Viime vuoden lopussa osuus oli 8,5 prosenttia, ja syyskuussa 2024 osuus oli noussut 10,3 prosenttiin. Tämä kehitys laskee myös liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä.

Ajoneuvojen vaihtoehtoisiksi käyttövoimiksi lasketaan sähkö (täyssähkö ja ladattavat hybridit), maa- ja biokaasu, korkeaseosetanoli (flexfuel) ja vety.

Päästöt laskusuunnassa

Suomen EU-velvoitteena on puolittaa taakanjakosektorin kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasoon verrattuna. Liikenteen (ilman lentoliikennettä) osuus Suomen kokonaispäästöistä oli noin 23 prosenttia vuonna 2023.

Suomen liikenteen kasvihuonekaasupäästöt ovat laskeneet vuoteen 2023 mennessä noin 3,3 miljoonaa tonnia vuoden 2005 tasosta. Yksi keskeinen toimi liikenteen päästöjen vähentämiseksi on liikennevälineiden irtautuminen fossiililista käyttövoimista.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat