7.12.2024 Uutinen Käytettynä Suomeen tuodut ennätyksellisen vähäpäästöisiä Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Päästöjen laskun taustalla on ladattavien hybridiautojen ja täyssähköautojen suuri osuus käytettynä maahantuoduista autoista. Käytettynä Suomeen maahantuotujen henkilöautojen keskimääräinen on laskenut ennätyksellisen alas vuoden 2024 aikana. Niiden keskimääräinen hiilidioksidipäästö, hieman yli 34 g/km, on ollut noin puolet alhaisempi kuin ensirekisteröityjen henkilöautojen (noin 70 g/km) WLTP-mittaustavalla mitattuna.Vielä vuonna 2023 käytettynä maahantuotujen autojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö oli reilut 42 g/km. Laskun taustalla on ladattavien hybridiautojen ja täyssähköautojen suuri osuus käytettynä maahantuoduista autoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyYli 36 000 käytettyäVuoden 2024 lokakuun loppuun mennessä on maahantuotu yli 36 000 käytettyä henkilöautoa. Näistä täyssähköautojen osuus on 31 prosenttia ja ladattavien hybridiautojen 45 prosenttia. Vuonna 2023 täyssähköautojen osuus oli 26 prosenttia ja lataushybridien 38 prosenttia.Ensirekisteröityjen henkilöautojen määrä on ollut viime vuosina laskussa. Esimerkiksi vuonna 2018 ensirekisteröitiin noin 120 500 henkilöautoa. Vuonna 2023 vastaava luku oli noin 87 500.Tätä taustaa vasten käytettynä maahantuotujen autojen vaikutus on merkittävä Suomen autokannan uudistumisen näkökulmasta.Sähkisten osuus laskenutKuluvan vuoden tilastojen perusteella ensirekisteröityjen henkilöautojen keskimääräinen hiilidioksidipäästö (n. 70 g/km) on kasvanut vuoteen 2023 (n. 64 g/km) verrattuna. Nousun taustalla on bensiiniautojen osuuden kasvu ensirekisteröidyissä henkilöautoissa.Vastaavasti täyssähköautojen ja ladattavien hybridien osuus ensirekisteröidyistä henkilöautoista on laskenut samalla ajanjaksolla. Luvut perustuvat tammi-lokakuun tietoihin, ja tilanne voi vielä muuttua loppuvuoden aikana.Johtava asiantuntija Outi Ampuja liikenne- ja viestintävirasto Traficomista toteaa, että kokonaisuutena vaihtoehtoisilla käyttövoimilla kulkevien osuus Suomen liikenteessä kulkevista henkilöautoista on kasvanut.– Viime vuoden lopussa osuus oli 8,5 prosenttia, ja syyskuussa 2024 osuus oli noussut 10,3 prosenttiin. Tämä kehitys laskee myös liikenteen kasvihuonekaasupäästöjä.Ajoneuvojen vaihtoehtoisiksi käyttövoimiksi lasketaan sähkö (täyssähkö ja ladattavat hybridit), maa- ja biokaasu, korkeaseosetanoli (flexfuel) ja vety.Päästöt laskusuunnassaSuomen EU-velvoitteena on puolittaa taakanjakosektorin kasvihuonekaasupäästöt vuoteen 2030 mennessä vuoden 2005 tasoon verrattuna. Liikenteen (ilman lentoliikennettä) osuus Suomen kokonaispäästöistä oli noin 23 prosenttia vuonna 2023.Suomen liikenteen kasvihuonekaasupäästöt ovat laskeneet vuoteen 2023 mennessä noin 3,3 miljoonaa tonnia vuoden 2005 tasosta. Yksi keskeinen toimi liikenteen päästöjen vähentämiseksi on liikennevälineiden irtautuminen fossiililista käyttövoimista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 5.6.2025 Liikenneturvallisuus Kiveniskemät yleistyvät tuulilaseissa – lähes joka toisessa autossa vaurioita 4.6.2025 Moottoriurheilu Omalla autolla katukiihdytyksiin – helppo ensikosketus kiihdytysautoiluun 2.6.2025 Uutinen Lehdistörallin päätös – vanha Peugeot kesti lähes 3 000 kilometrin roadtripin ralleineen lähes ongelmitta 2.6.2025 Yleinen Rolls-Royce Phantom Extended ”Goldfinger 60 years” – kun elokuvafanitus vaikuttaa ostopäätökseenkin 31.5.2025 Uutinen Lehdistörallin ensimmäinen päivä: perinpohjaisella toheloinnilla varmistettiin häntäsija jo ensiminuuteilla 30.5.2025 Uutinen BMW M2 CS – lisää lisää, mutta jääkö tämä M2:n viimeiseksi sähköttömäksi versioksi? 30.5.2025 Uutinen Matka lehdistöralliin: Porsche 911 ja Lada Samara samassa kilpailussa saivat jännityksen vaihtumaan naureskeluun 29.5.2025 Uutinen Neljälle entiselle VW-pomolle tuomio Dieselgatesta 28.5.2025 Uutinen Vanhalla yli 300 000 kilometriä ajetulla Peugeotilla autokisaan – viime hetken valmistelut Press Rallya varten Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.6.2025 Tapahtumat Päivän kuva: Scania LT146 6x4 -vetopöytäauto – "nokka, lippa ja veekasi" 4.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen oli ihan kaikille - jopa diktaattoreille 3.6.2025 Koeajo Koeajo: Nissan X-Trail – rouheutta tavoittelemassa 5.6.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-AMG E 53 – Arvaamattoman Mukava Giesi 4.6.2025 Mönkijä Koeajo: Polaris Ranger Kinetic – aja hiljaa isi nyt vaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 29.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Corolla Cross – se C-HR:n konservatiivisempi velipuoli 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”