19.8.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Austin Allegro Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Austin Allegro on saanut kyseenalaista kunniaa Jeremy Clarksonin pohtiessa sen paikkaa maailman kaikkien aikojen huonoimpien autojen joukossa. BBC:n autoaiheisesta Top Gear -televisiosarjasta tuttu Jeremy Clarkson halusi selvittää mielestään maailman huonoimman auton epäkiitollisen tittelin hallitsijan. Vertailussa vastakkain asettuivat kaksi British Leylandin tuotetta: Austin Allegro ja Morris Marina. Valitettavasti Austin Allegro hävisi jopa tässä vertailussa.Austin Allegro on saanut rutkasti raippaa autotoimittajilta ja Jeremy Clarkson edustanee heistä tunnetuimpia.Tappio tulkittaneen tällä kertaa voitoksi, sillä Allegro vältti näin ollen täpärästi huonoimman auton nimellisen maineen. Olemme viitanneet samaiseen videoon aikaisemminkin, sillä Käytetyt erikoisuudet -juttusarja esitteli aikanaan tuon Clarksonin päätelmän mukaan maailman huonoimman auton. Sekä videoon että tarkempaan tarinaan kannattaakin tutustua Morris Marinaa käsittelevän artikkelin parissa.Tällä kertaa liidämme toisissa tunnelmissa, sillä yritämme ymmärtää Austin Allegron taustoja. Se oli itse asiassa selvästi Marinaa kunnianhimoisempi projekti. Modernisti etuvetoinen Allegro oli varustettu mielenkiintoisella Hydragas-jousitusjärjestelmällä ja sen muotoilu poikkesi kilpailijoista sekä sisällä että ulkona.Kulmista pyöristetty neliskulmainen ratti on eräs esimerkki Allegron omituisuuksista, jotka eivät välttämättä olleet kovin onnistuneita.Se kompasteli osin omaan nokkeluuteensa. Yhtiö päätti tehdä autosta ylellisemmän kesken suunnitteluprosessin ja edullinen tapa tavoitella tätä oli vuorata istuimista muhkeammat. Suuret ja sohvamaiset istuimet ryöväsivät kuitenkin jalkatilaa.Auton lähes tunnusmerkkimäinen neliskulmainen ratti syntyi juuri näin. Insinöörit huomasivat ohjauspyörän ja jalkojen välin käyvän ahtaaksi, jota yritettiin ratkoa erikoisella muotoilukikalla. Ratin koettiin tarjoavan lisää tilaa reisille säilyttäen kuitenkin näkyvyyden mittaristoon - ainakin ratin ollessa suorassa.Austin Allegro tuli tarjolle myöhemmin myös farmarikorisena kolmella ovella varustettuna. Mielenkiintoinen vaihtoehto on tänä päivänä erittäin harvinainen.Itse asiassa Austin Allegron ensimmäiset arvostelut vuonna 1973 eivät olleet edes huonoja. Auton maine ansaittiin vasta myöhemmin. Maailmalla alkoi liikkua tarinoita kuinka takaikkunat pomppasivat paikoiltaan autoa väärästä paikasta tunkattaessa.Myynnistä löytämämme yksilö on vuosimallia 1977, eli mallipäivityksen jälkeistä sarjaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Austin AllegroJuttusarjaamme jatkava Austin Allegro edustaa vuosimallia 1977. Tämä tarkoittaa mallipäivityksen jälkeistä aikaa, jolloin esimerkiksi vekkuli neliskulmainen ratti oli jo korvattu perinteisemmällä pyöreällä ohjastimella. Samalla takajalkatilat paranivat, joten ensimmäisen kasvojenkohotuksen voi nähdä myös kehitysaskeleena.Ruskea sisusta tuo mieleen vakosamettihousut niin kuin vain 1970-luku voi tehdä.Ruskeapuhuva sisustus edustaa 70-lukua niin vahvasti kuin vain kuvitella saattaa. Verhoilut näyttävät kuvien perusteella ehjiltä aina istuimia myöden. Radion paikka tosin ammottaa tyhjyyttään.Tämä Austin Allegro on viistoperäinen kaksiovinen versio. Maalipinta on kuvien perusteella peruspunainen, mutta se ei suinkaan ole enää alkuperäinen. Myynti-ilmoituksen mukaan auto on maalattu kertaalleen ja alkuperäisväri olisi ollut keltainen. Vanteet istuvat auton ilmeeseen erinomaisesti.Pietarsaaresta löytyvästä yksilöstä on myynti-ilmoituksessa varsin rajallisesti tietoja, mutta moottori on 1,3-litrainen.Moottorina on 1,3-litrainen nelisylinterinen, joka tuottaa noin 60 hevosvoimaa. Lähes 100 newtonmetrin vääntö on tarjolla koneen pyöriessä 3000 kierrosta minuutissa. Voima välitetään etupyörille manuaalivaihteiston kautta.Pohjanmaalta löytyvän yksilön mittarilukema ei ole tiedossa. Myynti-ilmoituksessa ei myöskään mainita mahdollisesta museorekisteröinnistä. Auto on ollut ilmeisesti liikenteessä viimeksi vuonna 2003 ja sen jälkeen pääosin ladossa säilössä.Jutun yksilö muistuttaa nykyasussaan varsin vahvasti kuvan autoa. Potentiaali on ilmeinen, mutta pientä ehostusta kaivataan.Myynti-ilmoitus lupaa kyseessä olevan ”aika hyvin säilynyt brittiklassikko”, joka kieltämättä jättää reilusti tulkinnanvaraa. Autoa ei tosin kannata kuitenkaan ostaa näkemättä ja paikan päällä asioiden laita selviää helpommin. Myyjä lupaa myös lisätietoja soittajalle.Teksti: Henri Posa; Kuvat: Tori.fi, British Leyland Lue lisää Kaikki artikkelit 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 17.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: farkku-Mersu ja laajennetun tavaratilan arvoitus 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 13.12.2024 Ajoneuvot Toyota Urban Cruiser tekee paluun sähköcrossoverina – Intiassa valmistettava Suzuki-yhteistyömalli on omalla tavallaan historiallinen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 21.12.2024 Koeajo Koeajo: Tesla Model Y Long Range – kovaa kyytiä seitsemälle hengelle 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – "nyt olisi korkea aika tarkistaa..." 21.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Toyota Carina TA60 DX '83 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 14.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Kia EV6:ta on paranneltu tuntuvasti sieltä täältä 16.12.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Toyota Hilux Couchmen – avolavasta matkailuautoksi 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”