21.1.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Citroën C6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C6 on ranskalaisvalmistajan viimeinen kurotus taikamaton tiellä. Nyt saattaisi olla hyvä aika muistaa kaasunestejousituksen joutsenlaulu. Citroën C6 palautti ison kissan ranskalaisvalmistajan mallistoon. Isoina kissoina oli aiemmin tunnettu ainakin alkuperäinen DS ja sitä seurannut CX. Myös XM kuuluu samaan edustusautojen jatkumoon, mutta sen tuotannon loppuessa vuonna 2000 seuraajaa ei näkynyt eikä kuulunut.Viisi vuotta myöhemmin Citroën täytti tämän aukon. Muotoilullisesti upea Citroën C6 muistutti monella tapaa konseptiautoa, joka oli päätynyt poikkeuksellisen pienin muutoksin tuotantoon. Kehyksettömät ikkunat, kaksoiskaareva takalasi ja erikoisen kauniit muodot kuuluivat sen repertuaariin.Solakkalinjainen kaasunestejousitettu iso kissa on varmasti lempinimensä ansainnut. Citroën C6 omaa edeltäjiensä piirteitä erityisesti CX-mallisarjasta.C6 oli luonnollisesti varustettu, merkin perinteitä noudattaen, kaasunestejousituksella. Karkeasti kärjistäen kaasunestejousituksessa hydraulinesteen virtauksen rajoittaminen vastaa perinteistä iskunvaimenninta ja kokoonpuristettu kaasu hoitaa jousitustyön virkaa. Järjestelmässä on paljon yhtäläisyyksiä ilmajousituksen kanssa myös tuntuman suhteen.C6 oli kiistatta viimeinen suuri kaasunestejousitettu Citroën, mutta ei viimeinen ostettavissa ollut kaasunestejousitettu Citroën. Sen alapuolella mallistosta löytyi ylemmän keskiluokan edustaja Citroën C5, jota sai Euroopassa kaasunestejousituksella aina vuoteen 2017 asti. Poistuessaan tuotannosta se jäi viimeiseksi kaasunestejousitetuksi autoksi.Suurta edustussedania ei valitettavasti löydy tällä hetkellä Citroënin eikä DS:n mallistosta. C6 omaa suurehkot takatilat, vaikka ei ylläkään Citroën DS:n kaltaiseen yltäkylläisyyteen.Vuodesta 2012 asti ranskalaismerkin edustusautolle on odotettu jatkajaa. Vaikka brändejä on nykyään kaksi (Citroën ja DS) ei kummallakaan ole tarjota suurta edustussedania. Citroën C6 on viimeinen kaasunestejousitettu vaihtoehto, sillä jatkossa merkki luottaa uuteen teknologiaan.Tämänkertainen käytetty erikoisuus on kolmelitraisella V6-bensiinimoottorilla varustettu Citroën C6 suoraan moottorivalikoiman huipulta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCitroën C6 - Käytetty erikoisuusKäytetty erikoisuus on tällä kertaa Citroën C6 malliston huipulta, joka tarkoittaa kolmelitraista V6-bensiinimoottoria. Tämän yksilön vuosimalli on 2006, eli se on tuotannon alkupuolelta, ja ilmoitettu mittarilukemakin on maltillinen 163 000 kilometriä. Auto on katsastettu syyskuussa 2018.Citroën C6 omaa kohtuullisen tavaratilan, jonka tilavuus on yli 420 litraa. Jutun yksilö on kallis, mutta myös haluttu.Tämä yksilö ei ole halpa lähes 18 000 euron hintapyynnillään, mutta siinä on halutuin moottori kohtuullisilla kilometreillä. Paljon ajetut dieselmoottoriset yksilöt liikkuvat halvimmillaan noin kolmasosan hinnalla, joten Citroën C6 on saatavilla paljon pienemmälläkin rahalla. Se on kuitenkin täysin oma aiheensa.C6 oli saatavilla dieselinä sekä neli- että kuusisylinterisenä, mutta valitsimme käytetyn erikoisuuden malliston lippulaivapadalla eli kolmelitraisella V6-bensiinimoottorilla. Bensiinimoottori on luonnollisesti tyhjäkäynniltään sivistynein ja siten soveliain edustuskäyttöön.Kolmelitrainen V6-bensiinimoottori tuottaa yli 200 hevosvoimaa, joiden tarkoitus on liikuttaa suurta autoa pehmeän vaivattomasti.Tämä moottori tuottaa 210 hevosvoimaa vaivattomaan etenemiseen. Kolmelitraisen V6-dieselin lukemiin ei ylletä tehon tai väännön suhteen, mutta auto etenee silti varmaankin riittävän ylevästi ranskalaisen kiireettömyyden huomioiden. Matkasta voi nauttia kaikessa rauhassa.Siinä auttaa myös tämän vaihteisto. Ainoana vaihtoehtona tarjottiin Aisinin valmistamaa kuusivaihteista automaattivaihteistoa, joka on varustettu momentinmuuntimella. Voimalinja viimeistelee jousituksen tarjoaman pehmeän kyydin.Tämän yksilön verhoiluksi on valittu vaaleaa nahkaa, jota parittaa muutama musta paneeli ja sopiva ripaus jalopuuta.Suuri edustusauto on perinteisesti ollut musta ja niin on tämäkin. Muodoissa on niin vähän kantteja ja monimutkaisuuksia, että tumma sävy sopii siihen erinomaisesti. Muotoilun taika löytyy yksityiskohdista ja niitä ei musta väri peitä.Sisätiloista löytyykin sitten vaaleaa nahkaa. Vain keskikonsoli on musta ja sekaan on ripoteltu sopivasti jalopuuta. Vaaleat pinnat saavat sisätilat tuntumaan kokoistaan suuremmalta, vaikka jalkatilaa on takapenkillä muutenkin tarpeeksi.Kaasunestejousitus ja Citroën C6 on arvostuksensa ansainnut. Toivottavasti kaasunestejousituksen joutsenlaulu löytää hyvän kodin.Ranskalainen suuri edustusauto ei sovi kaikille ja rahakkaista vain harva ymmärtää sen viehätysvoiman. Samasta syystä ceekutosen valmistusmäärät jäivät rajallisiksi eikä seuraajaa ole tiedossa. Nykyään Citroën C6 on useamman ulottuvilla, joten arvostusta olisi odotettavissa - sen kaasunestejousitus on varmasti ansainnut.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 9.6.2025 Autokauppa Kamux ja Saka kuluttaja-asiamiehen syyniin – Moottori kertoi autokaupan ongelmista jo viime syksynä 9.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: aivan ihana Microlino! 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä 6.6.2025 Ajoneuvot Kia Sportagekin on nyt suututettu, mutta valmistaja kutsuu sitä hienostuneimmaksi Sportageksi ikinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 12.6.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan venyi moottoritiellä sähköajon yllätykseen 13.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 4 – fiksua tilankäyttöä järkevään hintaan, mutta yksi varuste on Suomessa lähes pakollinen 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!