21.1.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Citroën C6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C6 on ranskalaisvalmistajan viimeinen kurotus taikamaton tiellä. Nyt saattaisi olla hyvä aika muistaa kaasunestejousituksen joutsenlaulu. Citroën C6 palautti ison kissan ranskalaisvalmistajan mallistoon. Isoina kissoina oli aiemmin tunnettu ainakin alkuperäinen DS ja sitä seurannut CX. Myös XM kuuluu samaan edustusautojen jatkumoon, mutta sen tuotannon loppuessa vuonna 2000 seuraajaa ei näkynyt eikä kuulunut.Viisi vuotta myöhemmin Citroën täytti tämän aukon. Muotoilullisesti upea Citroën C6 muistutti monella tapaa konseptiautoa, joka oli päätynyt poikkeuksellisen pienin muutoksin tuotantoon. Kehyksettömät ikkunat, kaksoiskaareva takalasi ja erikoisen kauniit muodot kuuluivat sen repertuaariin.Solakkalinjainen kaasunestejousitettu iso kissa on varmasti lempinimensä ansainnut. Citroën C6 omaa edeltäjiensä piirteitä erityisesti CX-mallisarjasta.C6 oli luonnollisesti varustettu, merkin perinteitä noudattaen, kaasunestejousituksella. Karkeasti kärjistäen kaasunestejousituksessa hydraulinesteen virtauksen rajoittaminen vastaa perinteistä iskunvaimenninta ja kokoonpuristettu kaasu hoitaa jousitustyön virkaa. Järjestelmässä on paljon yhtäläisyyksiä ilmajousituksen kanssa myös tuntuman suhteen.C6 oli kiistatta viimeinen suuri kaasunestejousitettu Citroën, mutta ei viimeinen ostettavissa ollut kaasunestejousitettu Citroën. Sen alapuolella mallistosta löytyi ylemmän keskiluokan edustaja Citroën C5, jota sai Euroopassa kaasunestejousituksella aina vuoteen 2017 asti. Poistuessaan tuotannosta se jäi viimeiseksi kaasunestejousitetuksi autoksi.Suurta edustussedania ei valitettavasti löydy tällä hetkellä Citroënin eikä DS:n mallistosta. C6 omaa suurehkot takatilat, vaikka ei ylläkään Citroën DS:n kaltaiseen yltäkylläisyyteen.Vuodesta 2012 asti ranskalaismerkin edustusautolle on odotettu jatkajaa. Vaikka brändejä on nykyään kaksi (Citroën ja DS) ei kummallakaan ole tarjota suurta edustussedania. Citroën C6 on viimeinen kaasunestejousitettu vaihtoehto, sillä jatkossa merkki luottaa uuteen teknologiaan.Tämänkertainen käytetty erikoisuus on kolmelitraisella V6-bensiinimoottorilla varustettu Citroën C6 suoraan moottorivalikoiman huipulta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCitroën C6 - Käytetty erikoisuusKäytetty erikoisuus on tällä kertaa Citroën C6 malliston huipulta, joka tarkoittaa kolmelitraista V6-bensiinimoottoria. Tämän yksilön vuosimalli on 2006, eli se on tuotannon alkupuolelta, ja ilmoitettu mittarilukemakin on maltillinen 163 000 kilometriä. Auto on katsastettu syyskuussa 2018.Citroën C6 omaa kohtuullisen tavaratilan, jonka tilavuus on yli 420 litraa. Jutun yksilö on kallis, mutta myös haluttu.Tämä yksilö ei ole halpa lähes 18 000 euron hintapyynnillään, mutta siinä on halutuin moottori kohtuullisilla kilometreillä. Paljon ajetut dieselmoottoriset yksilöt liikkuvat halvimmillaan noin kolmasosan hinnalla, joten Citroën C6 on saatavilla paljon pienemmälläkin rahalla. Se on kuitenkin täysin oma aiheensa.C6 oli saatavilla dieselinä sekä neli- että kuusisylinterisenä, mutta valitsimme käytetyn erikoisuuden malliston lippulaivapadalla eli kolmelitraisella V6-bensiinimoottorilla. Bensiinimoottori on luonnollisesti tyhjäkäynniltään sivistynein ja siten soveliain edustuskäyttöön.Kolmelitrainen V6-bensiinimoottori tuottaa yli 200 hevosvoimaa, joiden tarkoitus on liikuttaa suurta autoa pehmeän vaivattomasti.Tämä moottori tuottaa 210 hevosvoimaa vaivattomaan etenemiseen. Kolmelitraisen V6-dieselin lukemiin ei ylletä tehon tai väännön suhteen, mutta auto etenee silti varmaankin riittävän ylevästi ranskalaisen kiireettömyyden huomioiden. Matkasta voi nauttia kaikessa rauhassa.Siinä auttaa myös tämän vaihteisto. Ainoana vaihtoehtona tarjottiin Aisinin valmistamaa kuusivaihteista automaattivaihteistoa, joka on varustettu momentinmuuntimella. Voimalinja viimeistelee jousituksen tarjoaman pehmeän kyydin.Tämän yksilön verhoiluksi on valittu vaaleaa nahkaa, jota parittaa muutama musta paneeli ja sopiva ripaus jalopuuta.Suuri edustusauto on perinteisesti ollut musta ja niin on tämäkin. Muodoissa on niin vähän kantteja ja monimutkaisuuksia, että tumma sävy sopii siihen erinomaisesti. Muotoilun taika löytyy yksityiskohdista ja niitä ei musta väri peitä.Sisätiloista löytyykin sitten vaaleaa nahkaa. Vain keskikonsoli on musta ja sekaan on ripoteltu sopivasti jalopuuta. Vaaleat pinnat saavat sisätilat tuntumaan kokoistaan suuremmalta, vaikka jalkatilaa on takapenkillä muutenkin tarpeeksi.Kaasunestejousitus ja Citroën C6 on arvostuksensa ansainnut. Toivottavasti kaasunestejousituksen joutsenlaulu löytää hyvän kodin.Ranskalainen suuri edustusauto ei sovi kaikille ja rahakkaista vain harva ymmärtää sen viehätysvoiman. Samasta syystä ceekutosen valmistusmäärät jäivät rajallisiksi eikä seuraajaa ole tiedossa. Nykyään Citroën C6 on useamman ulottuvilla, joten arvostusta olisi odotettavissa - sen kaasunestejousitus on varmasti ansainnut.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään – kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 21.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: unholaan jäänyt 2010-luvun Škoda-pakettiauto Praktik 20.4.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: autonrassuun lähes terapiamainen vaikutus 19.4.2025 Ajoneuvot Kia EV3 on World Car of the Year 2025 – toisen kerran peräkkäin Kia ja neljännen kerran peräkkäin korealainen sähköauto 18.4.2025 Ajoneuvot Subaru Solterran suuri päivä: itselle elinkaaripäivitys ja yläpuolelle uusi isompi sisar Subaru Trailseeker 17.4.2025 Ajoneuvot Ministeri-Audin uusi tuleminen on täällä – Audi A6 Sedan C9 16.4.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lakkauttaa ensi vuonna T-sarjan, EQT:n ja Citanin – tai siis Renault lakkauttaa ne 15.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius ja erilaisen entisen nuoren oudot ratkaisut 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Ajoneuvot Lexus ES vaihtoi kerta kaikkiaan tyyliään - kaunokainen tulee saataville myös täyssähköisenä 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 24.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Dacia Dusterin tietoviihde ei ole uusinta uutta – mutta haittaako se? 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 21.4.2025 Uutinen Tarvitsetko G-Mersun, mutta bling hävettää? Nyt maasturiklassikko palaa 1980-luvulle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 22.4.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – enemmän autoa, enemmän järkeä 19.4.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Fiat 131 Abarth Rally -replika 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous