21.1.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Citroën C6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C6 on ranskalaisvalmistajan viimeinen kurotus taikamaton tiellä. Nyt saattaisi olla hyvä aika muistaa kaasunestejousituksen joutsenlaulu. Citroën C6 palautti ison kissan ranskalaisvalmistajan mallistoon. Isoina kissoina oli aiemmin tunnettu ainakin alkuperäinen DS ja sitä seurannut CX. Myös XM kuuluu samaan edustusautojen jatkumoon, mutta sen tuotannon loppuessa vuonna 2000 seuraajaa ei näkynyt eikä kuulunut.Viisi vuotta myöhemmin Citroën täytti tämän aukon. Muotoilullisesti upea Citroën C6 muistutti monella tapaa konseptiautoa, joka oli päätynyt poikkeuksellisen pienin muutoksin tuotantoon. Kehyksettömät ikkunat, kaksoiskaareva takalasi ja erikoisen kauniit muodot kuuluivat sen repertuaariin.Solakkalinjainen kaasunestejousitettu iso kissa on varmasti lempinimensä ansainnut. Citroën C6 omaa edeltäjiensä piirteitä erityisesti CX-mallisarjasta.C6 oli luonnollisesti varustettu, merkin perinteitä noudattaen, kaasunestejousituksella. Karkeasti kärjistäen kaasunestejousituksessa hydraulinesteen virtauksen rajoittaminen vastaa perinteistä iskunvaimenninta ja kokoonpuristettu kaasu hoitaa jousitustyön virkaa. Järjestelmässä on paljon yhtäläisyyksiä ilmajousituksen kanssa myös tuntuman suhteen.C6 oli kiistatta viimeinen suuri kaasunestejousitettu Citroën, mutta ei viimeinen ostettavissa ollut kaasunestejousitettu Citroën. Sen alapuolella mallistosta löytyi ylemmän keskiluokan edustaja Citroën C5, jota sai Euroopassa kaasunestejousituksella aina vuoteen 2017 asti. Poistuessaan tuotannosta se jäi viimeiseksi kaasunestejousitetuksi autoksi.Suurta edustussedania ei valitettavasti löydy tällä hetkellä Citroënin eikä DS:n mallistosta. C6 omaa suurehkot takatilat, vaikka ei ylläkään Citroën DS:n kaltaiseen yltäkylläisyyteen.Vuodesta 2012 asti ranskalaismerkin edustusautolle on odotettu jatkajaa. Vaikka brändejä on nykyään kaksi (Citroën ja DS) ei kummallakaan ole tarjota suurta edustussedania. Citroën C6 on viimeinen kaasunestejousitettu vaihtoehto, sillä jatkossa merkki luottaa uuteen teknologiaan.Tämänkertainen käytetty erikoisuus on kolmelitraisella V6-bensiinimoottorilla varustettu Citroën C6 suoraan moottorivalikoiman huipulta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCitroën C6 - Käytetty erikoisuusKäytetty erikoisuus on tällä kertaa Citroën C6 malliston huipulta, joka tarkoittaa kolmelitraista V6-bensiinimoottoria. Tämän yksilön vuosimalli on 2006, eli se on tuotannon alkupuolelta, ja ilmoitettu mittarilukemakin on maltillinen 163 000 kilometriä. Auto on katsastettu syyskuussa 2018.Citroën C6 omaa kohtuullisen tavaratilan, jonka tilavuus on yli 420 litraa. Jutun yksilö on kallis, mutta myös haluttu.Tämä yksilö ei ole halpa lähes 18 000 euron hintapyynnillään, mutta siinä on halutuin moottori kohtuullisilla kilometreillä. Paljon ajetut dieselmoottoriset yksilöt liikkuvat halvimmillaan noin kolmasosan hinnalla, joten Citroën C6 on saatavilla paljon pienemmälläkin rahalla. Se on kuitenkin täysin oma aiheensa.C6 oli saatavilla dieselinä sekä neli- että kuusisylinterisenä, mutta valitsimme käytetyn erikoisuuden malliston lippulaivapadalla eli kolmelitraisella V6-bensiinimoottorilla. Bensiinimoottori on luonnollisesti tyhjäkäynniltään sivistynein ja siten soveliain edustuskäyttöön.Kolmelitrainen V6-bensiinimoottori tuottaa yli 200 hevosvoimaa, joiden tarkoitus on liikuttaa suurta autoa pehmeän vaivattomasti.Tämä moottori tuottaa 210 hevosvoimaa vaivattomaan etenemiseen. Kolmelitraisen V6-dieselin lukemiin ei ylletä tehon tai väännön suhteen, mutta auto etenee silti varmaankin riittävän ylevästi ranskalaisen kiireettömyyden huomioiden. Matkasta voi nauttia kaikessa rauhassa.Siinä auttaa myös tämän vaihteisto. Ainoana vaihtoehtona tarjottiin Aisinin valmistamaa kuusivaihteista automaattivaihteistoa, joka on varustettu momentinmuuntimella. Voimalinja viimeistelee jousituksen tarjoaman pehmeän kyydin.Tämän yksilön verhoiluksi on valittu vaaleaa nahkaa, jota parittaa muutama musta paneeli ja sopiva ripaus jalopuuta.Suuri edustusauto on perinteisesti ollut musta ja niin on tämäkin. Muodoissa on niin vähän kantteja ja monimutkaisuuksia, että tumma sävy sopii siihen erinomaisesti. Muotoilun taika löytyy yksityiskohdista ja niitä ei musta väri peitä.Sisätiloista löytyykin sitten vaaleaa nahkaa. Vain keskikonsoli on musta ja sekaan on ripoteltu sopivasti jalopuuta. Vaaleat pinnat saavat sisätilat tuntumaan kokoistaan suuremmalta, vaikka jalkatilaa on takapenkillä muutenkin tarpeeksi.Kaasunestejousitus ja Citroën C6 on arvostuksensa ansainnut. Toivottavasti kaasunestejousituksen joutsenlaulu löytää hyvän kodin.Ranskalainen suuri edustusauto ei sovi kaikille ja rahakkaista vain harva ymmärtää sen viehätysvoiman. Samasta syystä ceekutosen valmistusmäärät jäivät rajallisiksi eikä seuraajaa ole tiedossa. Nykyään Citroën C6 on useamman ulottuvilla, joten arvostusta olisi odotettavissa - sen kaasunestejousitus on varmasti ansainnut.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 3.2.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: jotain kautta Suomeen eksynyt edellispolven Fiat 500e 2.2.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G9 ei pidä kynttilää vakan alla 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Xpeng G6 – kiinalaisista sähköyrittäjistä kaikkein tuorein haluaa vedota ostajiin teknologiallaan 31.1.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Tesla Model Y ”Juniper” – myyntitykin uudistukset konkreettisesti nähtävillä 28.1.2025 Ajoneuvot Dacian suurin ja komein eli Bigster tulee ennakkomyyntiin 28 399 euron alkaen-hinnalla 28.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Tätä olette odottaneet: käytetty Mercedes-Benz S124 huutokaupataan Auto 25 -tapahtumassa! 27.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Renault Twingo, joka odottaa kesää ihan yhtä paljon kuin me kaikki 27.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniper” on nyt tilattavissa Suomessakin – toimitukset käyntiin maaliskuussa 23.1.2025 Ajoneuvot Dacia Sandero oli Euroopan myydyin auto vuonna 2024 – polttomoottoriset hatchbackit valtasivat itse asiassa koko top 3:n Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 4.2.2025 Uutinen Taksin käyttäjien turva ryöstöhinnoitteluun – taksamittari 4.2.2025 Uutinen Pariton vai parillinen? Audi remontoi mallistonumeronsa – takaisin entiselleen 4.2.2025 Koeajo Koeajo: DFSK EC75 – markkinoiden halvin tonniluokan sähköpakettiauto 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 1.2.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Nopeusennätys-Audi 5000 CS quattro '86 2.2.2025 Moottoripyöränäyttely Rieju Xplora 557 – laatuosilla varustettu adventure yllättää hinnallaan 5.2.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 3 – kuin ostaisit käytetyn auton, ja hyvä niin 28.1.2025 Kuluttajat Nikon auto kivitettiin lommoille – vakuutusyhtiön mielestä kysymyksessä olikin törmäysvahinko 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 4.2.2025 Kuluttajat Tapion vain reilu 400 kilometriä ajettu uusi Volkswagen-sähköauto hyytyi kesken ajon tielle:”Rekkaa ohittaessa olisi tullut kylmä hiki” 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla