21.1.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Citroën C6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C6 on ranskalaisvalmistajan viimeinen kurotus taikamaton tiellä. Nyt saattaisi olla hyvä aika muistaa kaasunestejousituksen joutsenlaulu. Citroën C6 palautti ison kissan ranskalaisvalmistajan mallistoon. Isoina kissoina oli aiemmin tunnettu ainakin alkuperäinen DS ja sitä seurannut CX. Myös XM kuuluu samaan edustusautojen jatkumoon, mutta sen tuotannon loppuessa vuonna 2000 seuraajaa ei näkynyt eikä kuulunut.Viisi vuotta myöhemmin Citroën täytti tämän aukon. Muotoilullisesti upea Citroën C6 muistutti monella tapaa konseptiautoa, joka oli päätynyt poikkeuksellisen pienin muutoksin tuotantoon. Kehyksettömät ikkunat, kaksoiskaareva takalasi ja erikoisen kauniit muodot kuuluivat sen repertuaariin.Solakkalinjainen kaasunestejousitettu iso kissa on varmasti lempinimensä ansainnut. Citroën C6 omaa edeltäjiensä piirteitä erityisesti CX-mallisarjasta.C6 oli luonnollisesti varustettu, merkin perinteitä noudattaen, kaasunestejousituksella. Karkeasti kärjistäen kaasunestejousituksessa hydraulinesteen virtauksen rajoittaminen vastaa perinteistä iskunvaimenninta ja kokoonpuristettu kaasu hoitaa jousitustyön virkaa. Järjestelmässä on paljon yhtäläisyyksiä ilmajousituksen kanssa myös tuntuman suhteen.C6 oli kiistatta viimeinen suuri kaasunestejousitettu Citroën, mutta ei viimeinen ostettavissa ollut kaasunestejousitettu Citroën. Sen alapuolella mallistosta löytyi ylemmän keskiluokan edustaja Citroën C5, jota sai Euroopassa kaasunestejousituksella aina vuoteen 2017 asti. Poistuessaan tuotannosta se jäi viimeiseksi kaasunestejousitetuksi autoksi.Suurta edustussedania ei valitettavasti löydy tällä hetkellä Citroënin eikä DS:n mallistosta. C6 omaa suurehkot takatilat, vaikka ei ylläkään Citroën DS:n kaltaiseen yltäkylläisyyteen.Vuodesta 2012 asti ranskalaismerkin edustusautolle on odotettu jatkajaa. Vaikka brändejä on nykyään kaksi (Citroën ja DS) ei kummallakaan ole tarjota suurta edustussedania. Citroën C6 on viimeinen kaasunestejousitettu vaihtoehto, sillä jatkossa merkki luottaa uuteen teknologiaan.Tämänkertainen käytetty erikoisuus on kolmelitraisella V6-bensiinimoottorilla varustettu Citroën C6 suoraan moottorivalikoiman huipulta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCitroën C6 - Käytetty erikoisuusKäytetty erikoisuus on tällä kertaa Citroën C6 malliston huipulta, joka tarkoittaa kolmelitraista V6-bensiinimoottoria. Tämän yksilön vuosimalli on 2006, eli se on tuotannon alkupuolelta, ja ilmoitettu mittarilukemakin on maltillinen 163 000 kilometriä. Auto on katsastettu syyskuussa 2018.Citroën C6 omaa kohtuullisen tavaratilan, jonka tilavuus on yli 420 litraa. Jutun yksilö on kallis, mutta myös haluttu.Tämä yksilö ei ole halpa lähes 18 000 euron hintapyynnillään, mutta siinä on halutuin moottori kohtuullisilla kilometreillä. Paljon ajetut dieselmoottoriset yksilöt liikkuvat halvimmillaan noin kolmasosan hinnalla, joten Citroën C6 on saatavilla paljon pienemmälläkin rahalla. Se on kuitenkin täysin oma aiheensa.C6 oli saatavilla dieselinä sekä neli- että kuusisylinterisenä, mutta valitsimme käytetyn erikoisuuden malliston lippulaivapadalla eli kolmelitraisella V6-bensiinimoottorilla. Bensiinimoottori on luonnollisesti tyhjäkäynniltään sivistynein ja siten soveliain edustuskäyttöön.Kolmelitrainen V6-bensiinimoottori tuottaa yli 200 hevosvoimaa, joiden tarkoitus on liikuttaa suurta autoa pehmeän vaivattomasti.Tämä moottori tuottaa 210 hevosvoimaa vaivattomaan etenemiseen. Kolmelitraisen V6-dieselin lukemiin ei ylletä tehon tai väännön suhteen, mutta auto etenee silti varmaankin riittävän ylevästi ranskalaisen kiireettömyyden huomioiden. Matkasta voi nauttia kaikessa rauhassa.Siinä auttaa myös tämän vaihteisto. Ainoana vaihtoehtona tarjottiin Aisinin valmistamaa kuusivaihteista automaattivaihteistoa, joka on varustettu momentinmuuntimella. Voimalinja viimeistelee jousituksen tarjoaman pehmeän kyydin.Tämän yksilön verhoiluksi on valittu vaaleaa nahkaa, jota parittaa muutama musta paneeli ja sopiva ripaus jalopuuta.Suuri edustusauto on perinteisesti ollut musta ja niin on tämäkin. Muodoissa on niin vähän kantteja ja monimutkaisuuksia, että tumma sävy sopii siihen erinomaisesti. Muotoilun taika löytyy yksityiskohdista ja niitä ei musta väri peitä.Sisätiloista löytyykin sitten vaaleaa nahkaa. Vain keskikonsoli on musta ja sekaan on ripoteltu sopivasti jalopuuta. Vaaleat pinnat saavat sisätilat tuntumaan kokoistaan suuremmalta, vaikka jalkatilaa on takapenkillä muutenkin tarpeeksi.Kaasunestejousitus ja Citroën C6 on arvostuksensa ansainnut. Toivottavasti kaasunestejousituksen joutsenlaulu löytää hyvän kodin.Ranskalainen suuri edustusauto ei sovi kaikille ja rahakkaista vain harva ymmärtää sen viehätysvoiman. Samasta syystä ceekutosen valmistusmäärät jäivät rajallisiksi eikä seuraajaa ole tiedossa. Nykyään Citroën C6 on useamman ulottuvilla, joten arvostusta olisi odotettavissa - sen kaasunestejousitus on varmasti ansainnut.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 16.7.2025 Ajoneuvot Harvinainen Mercedes-Benz 300 SEL löytyi ladosta – entisöitiin 12 vuoden urakalla 16.7.2025 Ajoneuvot Patria 6×6 käy kaupaksi – Tanska tilasi 129 ajoneuvoa, tilauksia yhteensä jo lähes 1000 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Audi TT Roadster, Moottorin kesän 2000 avoautovertailun voittaja – Moottori 100 vuotta 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 17.7.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLA – johtotähti palaa kärkeen 16.7.2025 Ajoneuvot Välienselvittely Ranskan ykkösmerkin paikasta on huipussaan, kun nyt myös Renault teki maan presidentille oman näkemyksensä virka-autosta 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 16.7.2025 Nimi muutettu Nimi muutettu: Renault Boreal on Dacia Bigsterin parempi puolisko niille markkinoille, joilla ei tykätä halpamerkeistä 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 15.7.2025 Päivän kuva Päivän kuva: vierekkäisillä Nesteen asemilla hintaero on noin 50 senttiä litralta – silti kauppa käy molemmissa 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 16.7.2025 Kuluttajat Kuorma-auto kaatui kipatessa – vakuutuksenottaja vaati vakuutusyhtiöltä korvausta ja vetosi aiemmin korvattuun vastaavaan vahinkoon