21.1.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Citroën C6 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroën C6 on ranskalaisvalmistajan viimeinen kurotus taikamaton tiellä. Nyt saattaisi olla hyvä aika muistaa kaasunestejousituksen joutsenlaulu. Citroën C6 palautti ison kissan ranskalaisvalmistajan mallistoon. Isoina kissoina oli aiemmin tunnettu ainakin alkuperäinen DS ja sitä seurannut CX. Myös XM kuuluu samaan edustusautojen jatkumoon, mutta sen tuotannon loppuessa vuonna 2000 seuraajaa ei näkynyt eikä kuulunut.Viisi vuotta myöhemmin Citroën täytti tämän aukon. Muotoilullisesti upea Citroën C6 muistutti monella tapaa konseptiautoa, joka oli päätynyt poikkeuksellisen pienin muutoksin tuotantoon. Kehyksettömät ikkunat, kaksoiskaareva takalasi ja erikoisen kauniit muodot kuuluivat sen repertuaariin.Solakkalinjainen kaasunestejousitettu iso kissa on varmasti lempinimensä ansainnut. Citroën C6 omaa edeltäjiensä piirteitä erityisesti CX-mallisarjasta.C6 oli luonnollisesti varustettu, merkin perinteitä noudattaen, kaasunestejousituksella. Karkeasti kärjistäen kaasunestejousituksessa hydraulinesteen virtauksen rajoittaminen vastaa perinteistä iskunvaimenninta ja kokoonpuristettu kaasu hoitaa jousitustyön virkaa. Järjestelmässä on paljon yhtäläisyyksiä ilmajousituksen kanssa myös tuntuman suhteen.C6 oli kiistatta viimeinen suuri kaasunestejousitettu Citroën, mutta ei viimeinen ostettavissa ollut kaasunestejousitettu Citroën. Sen alapuolella mallistosta löytyi ylemmän keskiluokan edustaja Citroën C5, jota sai Euroopassa kaasunestejousituksella aina vuoteen 2017 asti. Poistuessaan tuotannosta se jäi viimeiseksi kaasunestejousitetuksi autoksi.Suurta edustussedania ei valitettavasti löydy tällä hetkellä Citroënin eikä DS:n mallistosta. C6 omaa suurehkot takatilat, vaikka ei ylläkään Citroën DS:n kaltaiseen yltäkylläisyyteen.Vuodesta 2012 asti ranskalaismerkin edustusautolle on odotettu jatkajaa. Vaikka brändejä on nykyään kaksi (Citroën ja DS) ei kummallakaan ole tarjota suurta edustussedania. Citroën C6 on viimeinen kaasunestejousitettu vaihtoehto, sillä jatkossa merkki luottaa uuteen teknologiaan.Tämänkertainen käytetty erikoisuus on kolmelitraisella V6-bensiinimoottorilla varustettu Citroën C6 suoraan moottorivalikoiman huipulta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyCitroën C6 - Käytetty erikoisuusKäytetty erikoisuus on tällä kertaa Citroën C6 malliston huipulta, joka tarkoittaa kolmelitraista V6-bensiinimoottoria. Tämän yksilön vuosimalli on 2006, eli se on tuotannon alkupuolelta, ja ilmoitettu mittarilukemakin on maltillinen 163 000 kilometriä. Auto on katsastettu syyskuussa 2018.Citroën C6 omaa kohtuullisen tavaratilan, jonka tilavuus on yli 420 litraa. Jutun yksilö on kallis, mutta myös haluttu.Tämä yksilö ei ole halpa lähes 18 000 euron hintapyynnillään, mutta siinä on halutuin moottori kohtuullisilla kilometreillä. Paljon ajetut dieselmoottoriset yksilöt liikkuvat halvimmillaan noin kolmasosan hinnalla, joten Citroën C6 on saatavilla paljon pienemmälläkin rahalla. Se on kuitenkin täysin oma aiheensa.C6 oli saatavilla dieselinä sekä neli- että kuusisylinterisenä, mutta valitsimme käytetyn erikoisuuden malliston lippulaivapadalla eli kolmelitraisella V6-bensiinimoottorilla. Bensiinimoottori on luonnollisesti tyhjäkäynniltään sivistynein ja siten soveliain edustuskäyttöön.Kolmelitrainen V6-bensiinimoottori tuottaa yli 200 hevosvoimaa, joiden tarkoitus on liikuttaa suurta autoa pehmeän vaivattomasti.Tämä moottori tuottaa 210 hevosvoimaa vaivattomaan etenemiseen. Kolmelitraisen V6-dieselin lukemiin ei ylletä tehon tai väännön suhteen, mutta auto etenee silti varmaankin riittävän ylevästi ranskalaisen kiireettömyyden huomioiden. Matkasta voi nauttia kaikessa rauhassa.Siinä auttaa myös tämän vaihteisto. Ainoana vaihtoehtona tarjottiin Aisinin valmistamaa kuusivaihteista automaattivaihteistoa, joka on varustettu momentinmuuntimella. Voimalinja viimeistelee jousituksen tarjoaman pehmeän kyydin.Tämän yksilön verhoiluksi on valittu vaaleaa nahkaa, jota parittaa muutama musta paneeli ja sopiva ripaus jalopuuta.Suuri edustusauto on perinteisesti ollut musta ja niin on tämäkin. Muodoissa on niin vähän kantteja ja monimutkaisuuksia, että tumma sävy sopii siihen erinomaisesti. Muotoilun taika löytyy yksityiskohdista ja niitä ei musta väri peitä.Sisätiloista löytyykin sitten vaaleaa nahkaa. Vain keskikonsoli on musta ja sekaan on ripoteltu sopivasti jalopuuta. Vaaleat pinnat saavat sisätilat tuntumaan kokoistaan suuremmalta, vaikka jalkatilaa on takapenkillä muutenkin tarpeeksi.Kaasunestejousitus ja Citroën C6 on arvostuksensa ansainnut. Toivottavasti kaasunestejousituksen joutsenlaulu löytää hyvän kodin.Ranskalainen suuri edustusauto ei sovi kaikille ja rahakkaista vain harva ymmärtää sen viehätysvoiman. Samasta syystä ceekutosen valmistusmäärät jäivät rajallisiksi eikä seuraajaa ole tiedossa. Nykyään Citroën C6 on useamman ulottuvilla, joten arvostusta olisi odotettavissa - sen kaasunestejousitus on varmasti ansainnut.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Ajoneuvot On jälleen aika esitellä kuluneen vuoden 10 suosituinta automallia – äärimmäisimmässä asussaan tietenkin 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti