24.5.2021

Käytetyt erikoisuudet – Dodge Viper RT/10 Roadster

Dodge Viper RT/10 Roadster – Tori.fi

Blaupunktin vanha, jälkikäteen ahdettu, Dodge Viper RT/10 Roadster liikahtaa 8,0-litraisen V10-moottorin voimin, kunnes kyy puraisee pahasti.

Dodge julkaisi tappavan kyykäärmeen prototyypin vuonna 1989 ja kaksi vuotta myöhemmin esisarjan autot toimivat Indianapolis 500 -kilpailun turva-autoina. Vuonna 1992 nähtiin tuotantovalmis, mutta yhä täysin mielipuolinen, Dodge Viper RT/10 Roadster. 

Dodge Viper RT/10 Roadster – Tori.fi
Dodge Viper on rakennettu pitkälti teräsrungon ympärille muovatusta kuitulujitteisesta muovista.

Teräsputkirungon ja komposiittimuovipaneelien yhdistelmää kun päätettiin liikuttaa 8,0-litraisen V10-moottorin voimin. Matalaviritteisen moottorin kolossaalinen vääntö varmisti kyvyn liikahtaa kaikissa tilanteissa pidon sallimissa rajoissa. Mitään ajoa helpottavia järjestelmiä tähän ei turhaan asennettu.

Ensimmäisen sukupolven autoja valmistettiin 6709 yksilöä, joista vain 590 kappaletta Pohjois-Amerikan ulkopuolelle. Eurooppaan tulleiden yksilöiden määrää voimme vain arvuutella, mutta hyvin rajallinen se joka tapauksessa on. 

Dodge Viper RT/10 Roadster – Tori.fi
Tämä vuoden 1994 Dodge Viper RT/10 Roadster on ollut saksalaisen Blaupunktin omistuksessa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Käytetty erikoisuus – Dodge Viper RT/10 Roadster

Vuosimallin 1994 Dodge Viper RT/10 Roadster omaa mielenkiintoisen tarinan. Sen kerrotaan olevan alunperin autoalan äänentoistojärjestelmistä tunnetun saksalaisen Blaupunktin auto. Eurooppaan valmistetussa yksilössä on sellaisia poikkeavuuksia kuin kilometrimittari ja sivuvilkut. 

Käytetty erikoisuus – Dodge Viper RT/10 Roadster – Tori.fi
Viikon Käytetty erikoisuus omaa mielenkiintoisen historian ja se on ilmeisesti seisoskellut elämänsä ensimmäiset 5 vuotta tyhjänpanttina ja koristeena.

Auton kerrotaan seisseen elämänsä ensimmäiset 5 vuotta käytännössä ajamattomana esillä Blaupunktin pääkonttorilla. Yhtiön toimitusjohtajan kautta auton kerrotaan kulkeutuneen Suomeen ja vain kahden omistajan käsistä nyt myyntiin. 

Ahdettu Dodge Viper RT/10 Roadster – Tori.fi
Ruuviahtimella on rutistettu moottorista vielä alkuperäistäkin enemmän tehoa - myynti-ilmoituksen mukaan 650 hevosvoimaa.

Tähän kerrotaan asennetun Roen valmistama mekaaninen ahdin, joka olisi myös merkittynä otteeseen. Yhdysvaltalaisten lupausten mukaan potentiaali riittäisi aina 1200 hevosvoiman lukemiin saakka, mutta tällä hetkellä auton tehoreserviksi kerrotaan 650 ponia. Special Tuning Harinen on tehnyt autoon toimivan Hestec-moottorinohjausjärjestelmän.

Onneksi tehoja kesyttämään on tehty myös muita muutoksia. Uusi pakoputkisto ei tosin auta auton hallintaa. Sen sijaan Bilsteinin alusta ja tehokkaammat jarrut voivat helpottaa käärmeenlumoojaa manuaalivaihteistoa hämmentäessä. 

Dodge Viper RT/10 Roadster – Tori.fi
Sisätiloja on verhoiltu uusiksi. Esimerkiksi istuimissa tummaan väriin sekoittuu punaisia yksityiskohtia.

Musta muovipulkka on varustettu alkuperäisen, hyvin väliaikaiseksi tarkoitetun, katon lisäksi myös jälkimarkkinoilta hankitulla kolmiosaisella irrotettavalla kovakatolla. Tuo on pakattavissa sisäverhoilujen kanssa samasta kankaasta valmistettuun pussiin, joka myös mahtuu tavaratilaan. Ainoat oikeat alkuperäiset kromivanteet kuuluvat pakettiin. 

Dodge Viper RT/10 Roadster – Tori.fi
Ohjaamo on tehtaalta kovin muovinen, mutta tätä on tässä yksilössä verhoiltu jälkikäteen hieman piiloon.

Yhdysvaltojen 90-luvun muovi on Dodge Viperin ohjaamon henki. Tässä yksilössä asiaa on pyritty peittelemään verhoilemalla. Ainakin ovipahvit, kojelauta ja istuimet ovat saaneet uutta verhoilumateriaalia ylle. 

Äänentoistojärjestelmää ei ole jotenkin täysin käsittämättömästi rakennettu Blaupunktin tuotteilla, vaan Alpine on löytynyt aakkosista aiemmin. Jynkytystä luvataan “massiviisella vahvistimella useine kaiuttimineen”.

Dodge Viper RT/10 Roadster – Tori.fi
KYY-94 tarjoaa mahdollisuuden autoon jollaista ei tule toista vastaan. Kyy voi tosin olla myös hieman pelottava, tai ainakin kunnioitusta herättävä.

Yksilön kerrotaan olevan valmis ajamiseen, sillä huollot ja katsastukset on suoritettu. Mittarilukemaksi on ilmoitettu 60 000 kilometriä. Rekisteritunnus on KYY-94, jota ei enää tarvinne selittää.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: tori.fi