3.9.2018

Käytetyt erikoisuudet – Dodge Viper

Tori.fi - Dodge Viper

Dodge Viper on valtavalla V10-moottorilla varustettu urheiluauto. Tämän yksilön pellin alla lymyilevän moottorin tilavuus on kahdeksan litraa.

Grand Theft Auto yritti piilottaa tämän auton muodot Beast GTS peitenimen alle oletettavasti lisenssisyistä. Dodge Viper sai myös täysin oman autopelin, joka esiteltiin vuonna 1998 nimellä Viper Racing. Jälkimmäinen olikin toteutettu oikeaoppisesti Dodgen lisenssillä.

Dodge Viper Concept
Vuonna 1989 esitelty Dodge Viperin konsepti jäi vajavaiseksi vain terävien kulmien osalta.

Muotoilukieli autoissa oli 80-luvun lopulla varsin kulmikasta, joten Dodge Viperin konsepti pomppasi esiin sen julkistamisen yhteydessä vuonna 1989. Muodoissa on paljon pyöreitä pintoja ja se näyttää tietyistä kulmista lähes ilmalla täytetyltä. Esituotantomalleilla kerättiin näkyvyyttä Indianapolis 500 -kilpailun turva-autoina, mutta kuluttajien saataville Dodge Viper tuli kuitenkin vasta vuonna 1992.

Dodge Viper 1st gen
Vuonna 1992 kuluttajat pääsivät käsiksi Viperiin ja se oli ihailtavan uskollinen konseptin linjoille.

Dodge Viper omaa hurjan maineen valtavan moottorinsa johdosta, jonka vääntö riittää repimään kuljettajan naaman hymyyn laajalla kierroslukualueella. Litratilavuus on vaihdellut vuosien varrella, mutta sylintereitä Viperissä on aina ollut kymmenen kappaletta v-muodossa. Moottori sijaitsee pitkittäin edessä ja voima välitetään taka-akselille.

Tori.fi - Dodge Viper sivuprofiili
Tämän kerran käytetty erikoisuus on hopeanharmaa toisen sukupolven Dodge Viper

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Dodge Viper

Käytetyt erikoisuudet -juttusarja on jo ehtinyt käsittelemään monenlaista autoa, mutta näin suurta moottoria ei ole vielä tullut vastaan. Tällä kertaa myynnistä löytynyt Dodge Viper on toista sukupolvea ja tarkemmin avomallinen RT/10. Auto on myynti-ilmoituksen mukaan vuosimallia 1998 ja Trafin julkisten ajoneuvotietojen mukaan käyttöönotettu vuoden 1997 puolella.

Dodge Viper 2nd gen
Toisen sukupolven Viperissä pakokaasujen ulostulo oli siirretty perinteisempään paikkaan auton taakse. Käytännöllinen ratkaisu on hieman tylsä.

Valitettavasti pakoputkien ulostulot siirrettiin mallipäivityksen myötä sivuilta auton taakse. Tämä on kieltämättä käytännöllinen ratkaisu, mutta se syö ehkä auton haluttavuutta juuri siitä syystä. Viperissä ei saa olla järkeä.

Dodge Viper moottori
Dodge Viperin V10-moottori tuottaa tehoa riittävästi sen tarkasta versiosta riippumatta.

Myynti-ilmoituksen teknisiin tietoihin on merkitty varsin hurjat teholukemat (480 kilowattia), josta lienee hyvä kysyä mahdollisen ostotapahtuman yhteydessä. Tietääksemme kyseisen vuoden Viper RT/10 moottorin tehon pitäisi olla hevosvoimissakin hieman tätä pienempi luku. Trafin julkisiin ajoneuvotietoihin on merkitty teholukemaksi 299 kilowattia.

Tori.fi - Viper
Konepeitto on saranoitu etureunasta, joka lisää ainakin näyttävyyttä.

Manuaalivaihteiston välityksellä mikä tahansa näistä teholukemista liikuttanee Viperiä riittävällä riehakkuudella. Omamassaksi on merkitty 1450 kilogrammaa. Takarenkaan rengaskoko 335/35 ZR17 on kuitenkin hyvä pitää mielessä kaasupolkimeen koskiessa, sillä muuten rengaskulut äityvät helposti hurjiksi.

Tori.fi - Dodge Viper ohjaamo
Sisältä löytyy runsaasti mustaa pintaa.

Hopeinen ulkoväri ei ole välttämättä kaikkein halutuin Dodge Viperin pinnalla, mutta se välittää erinomaisesti kaikki pienimmätkin muodot. Siksi hopeanharmaata tavataan usein konseptien yhteydessä. Sisätiloista joutuu hetken etsimään värejä, sillä mustaa on lähes kaikkialla. Ainakaan värit eivät karkota potentiaalista ostajaa.

Vain koeajo kertoo kuinka teräsputkirungon ympärille kasattu, lasikuitupaneelein muotoiltu, urheiluauto on kestänyt aikaa ja käyttäytyy ajossa. Sen me jätämme mahdollisen ostajan harteille. On kuitenkin hyvä muistaa, että minkäänlaista ajonvakautusjärjestelmää tässä autossa ei ole.

Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi, Chrysler

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat