Käytetyt erikoisuudet: enää virtuaalisesti suomalainen Karma Revero

Kuva Nettiauto, Karma Automotive

Tämä Fisker Karman, yhden autoilun historian erikoisimman auton reinkarnaatio on 3 000 kilometriä ajettu ekoufo vuodelta 2019.

Suomessa, Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehtaalla on valmistettu vuosien varrella monia mieleenpainuvia automalleja suosikki-Saabeista coupé-Opeleihin ja AMG-Mersuihin. Aivan omanlaisensa tarina on kuitenkin Fisker Karma, joka on ollut myös aiheena täällä Käytetyissä erikoisuuksissa.

Lisäksi Moottori on käsitellyt tämän Henrik Fiskerin alkuperäisen nimikkoauton uskomattomia käänteitä lähes 15 vuoden ajalta, muttei koskaan aiemmin niin, että Suomessa olisi reinkarnaatiomalli Karma Revero myynnissä.

Karma Revero Fisker Karma 10 vuotta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uskollinen alkuperäiselle

Tarina meni siis pääpiirteissään niin, että kun Fisker Automotive erinäisistä syistä joutui pistämään pillit pussiin, ja lopettamaan ainoaksi jääneen mallinsa Fisker Karman tuotannon Uudessakapungissa, Fisker Karman päätyi ikään kuin adoptoimaan uusi, osittain kiinalaisrahoitteinen kalifornialainen Karma Automotive. Se alkoi valmistamaan autoa Kalifornian Moreno Valleyssa nimellä Karma Revero.

Henrik Fiskerin visioima ja muotoilema auto on saanut Karma Reverona huiman tulevaisuuden. Huimaa ei ole ollut tuotantomäärä, mutta tuotantokaaren pituus sekä versioiden määrä. Autoa on ehditty valmistaa sarjalataushybridin ohella täyssähköisenä, ja aivan hiljattain sen pohjalle julkistettiin näyttävä kaksiovinen coupé Karma Amaris.

Karma Revero GT Fisker Karma 10 vuotta
Karma Revero GT on kokenut faceliftin.

Karma Revero on sekä sisältä että ulkoa hämmästyttävän yhdennäköinen Fisker Karman kanssa, vaikka tämäkin auto on valmistettu lähes kymmenen vuotta sen jälkeen, kun viimeiset Karmat rullasivat Uudenkaupungin tehtaalta ulos. Tämä ei tietenkään johdu siitä, että Revero on vanhanaikainen, vaan siitä, että Karma oli niin kovasti edellä aikaansa.

Jotain on sentään muuttunutkin. Suurin eroavaisuus Karman ja Reveron välillä löytyy konepellin alta, tai no, riippuu vuosimallista. Siinä missä Karmassa sähköä tuotti akulle ja sitä kautta pyöriä pyörittävälle sähkömoottorille Opelin 2,0-litrainen Ecotec-rivinelonen, Reverossa saman homman on hoitanut mallivuodesta 2020 alkaen BMW-peräinen 1,5-litrainen rivikolmonen.

Myös esimerkiksi ohjelmisto ja tietoviihdejärjestelmän käyttöjärjestelmä ovat kokeneet merkittävän päivityksen. Tältä osin myös Karma Reverossa on kuin onkin suomalaista kädenjälkeä, sillä auto luottaa suomalaisen Rightwaren Kanzi-ohjelmistoon. Kanzi on Reverossa löytänyt tiensä myös viihdejärjestelmän tausta-arkkitehtuuriksi. 

Voisikin sanoa, että Karma Reverossa on sentään virtuaalista suomalaisuutta jäljellä Suomessa valmistetun Fisker Karman jälkeen.

Karma Revero vm. 2022

Tämä Nettiauton valikoimista löytyvä, hyvin todennäköisesti Suomen ainoa Karma Revero, on myynnissä tuusulalaisessa liikkeessä. Myynti-ilmoituksessa hiukan harhaanjohtavaa on se, että auton vuosimalliksi ilmoitetaan 2022, mutta myöhemmin lisätiedoista selviää, että auto on tehty kesäkuussa 2019, ja pitää tällöin sisällään GM:n polttomoottorin. Ensirekisteröintivuosi 2022 on mitä ilmeisimmin se vuosi, jolloin auto on tuotu Suomeen. Kilometrejä on kertynyt kaikkina näinä vuosina vain 3 000.

Siinä myynti-ilmoitus on täysin oikeassa, että kyseessä on superharvinaisuus. Aurinkopaneelilasikatolla varustettu matala neliovinen ufo on takuuvarma katseenvangitsija liikenteessä. Riski siitä, että toinen samanlainen tulee kadulla vastaan on pieni, vaikka mukaan laskisi myös Fisker Karmat.

Lähteet: Nettiauto, Karma Automotive

Käytetyt erikoisuudet: Fisker Ocean One numero 67

Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin

Fiskerin uudet sähköautot: joko nyt?

Päivän kuva: Fisker Karma – unohtumaton pala suomalaista autohistoriaa

Fisker Ocean

Fisker Oceanilla lentävä lähtö: lähes 60 000 varausta ja toinen tehdas harkinnassa

Fisker Ocean

Fisker Oceanin tuotantoversio esittäytyy – valtamerten pelastaja nollasta sataan 3,6 sekunnissa

10-vuotias Fisker Karma 10 vuotta

Mitä kuuluu, 10-vuotias Fisker Karma, tuo äärimmäisyyksien auto?

Fisker Ocean

Fisker harkitsee säästöjä Volkswagenin avulla: haluaa lainata MEB-rakennetta katumaasturiinsa

Käytetyt erikoisuudet: Kaustiselle eksynyt Lontoon-taksi Austin FX4

Käytetyt erikoisuudet: Finlanders-yhtyeen keikkabussi

Käytetyt erikoisuudet: laulaja Olli Lindholmille joskus kuulunut Volvo C70 Coupé

Käytetyt erikoisuudet: VR:n erikoinen härpäke – Valmet VB-10 -laituritraktori

Käytetyt erikoisuudet: maailman ensimmäinen moderni massatuotettu sähköauto Mitsubishi i-MiEV

Käytetyt erikoisuudet: EMW 327 siltä ajalta, kun BMW oli tahtomattaan itäsaksalainen autonvalmistaja

Käytetyt erikoisuudet: International Loadstar – palju entisen paloauton katolla

Käytetyt erikoisuudet: 3-ovinen Mercedes-Benz 300 GE, jota kauneusleikkaus on koittanut nuorentaa 22 vuodella

Käytetyt erikoisuudet: jotain kautta Suomeen eksynyt edellispolven Fiat 500e

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat