8.11.2024

Eläköön Karma Invictus: Fisker Karma on löytänyt jälleen uuden muodon, vaikka jo toinen Fisker-automerkki on nurin

Kuva Karma Automotive, Fisker Automotive

Suomessa muinoin valmistetun Fisker Karman uskomaton tarina on saanut jälleen uuden luvun 30 kappaletta valmistettavan Karma Invictuksen voimalla.

Automaailma ei tiedä yhtään toista lähellekään samanlaista tarinaa kuin tämän auton. Aihetta on käsitelty Moottorissa aiemminkin, aina kun tämän erikoisen automallin tarina on kehittynyt tai ollut enemmän tyhjäkäynnillä.

Käydäänpä pääpiirteissään läpi historia, joka on johtanut siihen, että Karma Automotive lanseerasi 2. marraskuuta 2024 Karma Invictuksen.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuotanto alkoi alkuperäisellä nimellä yli 13 vuotta sitten

Fisker Karma syntyi vuonna 2007 perustetun Fisker Automotiven ensimmäisenä tuotantomallina. Merkin perustaja, Henrik Fisker, on tanskalainen, ja yhtiön kotipaikka sijaitsi Yhdysvalloissa, mutta auton valmistuspaikaksi valittiin Valmet Automotiven Uudenkaupungin autotehdas. Sarjatuotanto pääsi käynnistymään kesällä 2011. Debyyttinsä aikaan Karma sai hyvin mediahuomiota erityislaatuisuutensa vuoksi. Lisää sitä tuli muun muassa elokuvatähti Leonardo DiCaprion, nuorisoidoli Justin Bieberin sekä ex-varapresidentti Al Goren hankittua Karman itselleen.

Fisker Karma side
Fisker Karma

13 vuotta sitten Fisker Karman voimalinja oli lähes yhtä ufo kuin auton ulkomuoto, joka on muuten kestänyt loistavasti aikaa pitkälle toistakymmentä vuotta. Parinkymmenen kilowattitunnin akkua pystyi lataamaan töpselistä, ja virtaa riitti tällöin noin viidenkymmenen kilometrin täyssähkö- eli ”stealth”-ajoon. Kantamaa sai kuitenkin huomattavasti kasvatettua eteen sijoitetun GM:n ahdetun 2-litraisen, 260 hevosvoiman Ecotec-bensiinimoottorin avustuksella. Karma oli projektina muutenkin sukua GM:n lataushybridiprojektille, josta syntyi aikoinaan Chevrolet Volt ja Opel Ampera.

Hienoista ominaisuuksistaan huolimatta Fisker Karman tie oli lyhyt ja kivinen. Uudessakaupungissa ehdittiin valmistaa alle parissa vuodessa vaivaiset 2 000 autoa, kunnes valmistus jouduttiin muun muassa liian vähäisen kysynnän vuoksi lopettamaan.  Välittömäksi syyksi muodostuivat akustojen toimitusten pysähtyminen A123 Systemsin mentyä konkurssiin.

VLF Destino V8 Fisker Karma 10 vuotta
VLF Destino

Henrik Fisker järjesti loput Karman rungot ulos Uudestakaupungista toisen yrityksen kautta, jossa hän oli mukana. Tuloksena oli VLF Destino, ei vähempää kuin Fisker Karma GM:n 6,2-litraisella V8:lla. Fisker Automotive laittoi pillit pussiin vuonna 2014, ja Henrik Fisker jatkoi siitä toiseen omaa sukunimeään kantavaan autonvalmistajaan, Fisker Inc.:iin.

Fisker Inc. sai kuin saikin valmistukseen yhden tuotteen, Ocean-sähkökatumaasturin, mutta valitettavasti tämäkin lupaavasti alkanut hanke päättyi aiemmin tänä vuonna konkurssiin.

Karma puuttuu peliin

Vaikka alkuperäinen Fisker ja sen seuraajakin ovat jo kuopassa, Fisker Karman tarina sen kuin jatkuu.

VLF Destinon jälkeen oli vuorossa paluu ekoautoiluun, kun kalifornialainen Karma Automotive otti tämän eriskummallisen automallin siipiensä suojiin. Karma Automotiven puitteissa nähtiin ensin vuonna 2016 Karma Revero, joka ei poikennut alkuperäisestä Fisker Karmasta juuri mitenkään. 2020-luvulla on puolestaan nähty sarjalataushybridi BMW:n 1,5-litraisella bensiinimoottorilla ja myös täyssähkömalli.

Karma Revero GT

Kuluvalla vuosikymmenellä autoa on siis tähän asti valmistettu nimillä Karma Revero GT, Karma GS-6, Karma GSe-6 ja Karma Gyesera.

Karma Invictus - vasta seitsemäs nimi samalle autolle

Vain 30 kappaleen erä tullaan valmistamaan tätä seitsemättä näkemystä autosta, joka tunnettiin alun perin Fisker Karmana.

Karma Invictuksen mallinimi tarkoittaa suomeksi vaatimattomasti "voittamatonta", ja mallin onkin tarkoitus olla vielä urheilupainotteisempi versio jo valmiiksi urheilullisesta Revero GT:stä.

Invictus ei tuo lisäheppoja tai -newtonmetrejä Revero GT:n 550 hevosvoimaan ja 745 newtonmetriin, joka tuotetaan mainitun kolmisylinterisen BMW-myllyn ja kahden sähkömoottorin yhteistyönä. Sen sijaan Invictuksessa keskitytään keventämiseen ja parempaan ajettavuuteen.

Erotuksena Revero GT:hen Karma on valmistanut Invictuksen konepellin, takaluukun, katon, helmat ja takasiiven hiilikuidusta. Lisäksi Invictuksessa on jäykempi jousitus ja nopeammaksi, tarkemmaksi välitetty ohjaus. Yhtenä ulkoisena yksityiskohtana Invictuksen lokasuojiin on tehty ilmanohjaimet.

Karma Automotive ei kertonut tarkkaan, milloin se aikoo suunnitellut 30 Invictusta pienelle asiakaspiirilleen valmistaa.

Lähde: Karma Automotive

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fiskerin uudet sähköautot: joko nyt?

Päivän kuva: Fisker Karma – unohtumaton pala suomalaista autohistoriaa

Fisker Ocean

Fisker Oceanilla lentävä lähtö: lähes 60 000 varausta ja toinen tehdas harkinnassa

Fisker Ocean

Fisker Oceanin tuotantoversio esittäytyy – valtamerten pelastaja nollasta sataan 3,6 sekunnissa

10-vuotias Fisker Karma 10 vuotta

Mitä kuuluu, 10-vuotias Fisker Karma, tuo äärimmäisyyksien auto?

Fisker Ocean

Fisker harkitsee säästöjä Volkswagenin avulla: haluaa lainata MEB-rakennetta katumaasturiinsa

Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron

Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja

Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta

Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen

Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta

Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit

DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan

83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä

Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat