18.2.2019 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Ferrari 612 Scaglietti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ferrari 612 Scaglietti on gran turismo, jonka V12-moottori sijaitsee edessä ja vetävät pyörät takana. Tästä Enzo Ferrari pitäisi. Ferrari 612 Scaglietti on herrasmiehen unelma pikkupoikien keskimoottorijulisteiden joukossa. Kyseessä on gran turismo eli tehokas ja ylellinen auto pitkien matkojen ripeään taittamiseen. Tässä tapauksessa istuinluku on 2+2 eli etuistuimien takaa löytyy pari hankalampikulkuista istuinta.Ferrari 612 Scaglietti on 2+2-paikkainen gran turismo, jonka konepellin alta löytyy vapaasti hengittävä V12.Sergio Scaglietti on tavallaan antanut nimensä tälle autolle. Hän oli Maranellossa sijainneen nimeään kantaneen muotoilu- ja koripajan perustaja. Sama koritehdas teki jatkuvasti yhteistyötä Ferrarin kanssa ja siksi Ferrari nimesi tämän toisen alumiinikorisen autonsa hänen mukaansa. Kyseessä on kunnianosoitus metallin muotoilun mestaria kohtaan.Numeroiden osalta nimeämispolitiikka on eriskummallinen. Tarkoituksena on varmaan ollut noudatella erästä Ferrarin nimeämistavoista, jossa litratilavuus ilmoitettiin alussa ja sylinterien määrä lopussa. 612 Scagliettin V12-moottori on kuitenkin 5,7-litrainen, joten tarina ontuu - ehkä Ferrarin omistaja ei menetä yöuniaan pienen pyöristelyn takia.Tämän viikon käytetty erikoisuus on vain noin 10 000 kilometriä ajettu metallimusta Ferrari 612 Scaglietti.Myös Kimi Räikkönen on ajanut aikanaan tällaisella, mutta toisaalta niin myös Yhdistyneen kuningaskunnan poliisivoimat. Jälkimmäiset saivat yhden Ferrari 612 Scagliettin käyttöönsä vuonna 2007. Tämä oli varustettu poliisivärityksen lisäksi myös HGTS-varustepaketilla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Ferrari 612 ScagliettiMyynti-ilmoitusten joukosta esiin nousi tällä viikolla Ferrari 612 Scaglietti lähes 200 000 euron hinnallaan. Vuoden 2007 autolla on ajettu vain noin 10 000 kilometriä yhden omistajan omistuksen aikana. Tuntuu lähes koomiselta mainita, että tämä Ferrari on katsastettu toukokuussa 2018.Sisätilat on verhoiltu pääosin ruskealla nahalla. Mustaa väriä löytyy yksityiskohdista.Viikon käytetty erikoisuus on varustettu mustalla metallivärillä. Viisipuolaiset vanteet ovat yksinkertaisen tyylikkäät. Auto näyttää kuvissa juuri niin siistiltä kuin kilometrit ja hinnan huomioiden voisi olettaakin.Sisätiloissa matkaavaa tervehtii vaaleanruskea nahkaverhoilu, jota on koristeltu mustin terenauhoin. Musta kojelaudan päälipinta ei heijasta aurinkoa vaalean tavoin ja musta väri toistuu myös muissa yksityiskohdista. Sisätilojen muotoilu on kestänyt aikaa yllättävänkin hyvin.Kylkilinjasta on helppo päätellä suuren moottorin sijaitsevan edessä pitkän konepellin alla.Ferrari 612 ostetaan kuitenkin suurelta osin moottorinsa takia. Konepellin alta löytyy 5,7-litrainen V12, kuten jo aiemmin mainitsimme. Vapaasti hengittävä taidonnäyte tuottaa 539 hevosvoimaa, jolla saavutetaan yli 300 kilometrin tuntinopeus. Lyhyempi 0-100 km/h pyrähdys tapahtuu 4,2 sekunnissa.Toisin kuin seuraajansa Ferrari FF, 612 Scaglietti oli vielä takavetoinen. Voima välitetään moottorilta taka-akselin yhteyteen sijoitetulle vaihdelaatikolle. Tämänkertainen käytetty erikoisuus on tarkasti 612 Scaglietti F1A, jossa viimeiset kolme merkkiä viittaavat puoliautomaattivaihteistoon.Keskeltä puuttuva vaihdekulissi ja ratin takaa pilkottavat vaihdevivut paljastavat tämän yksilön puoliautomaattivaihteiston. Se oli myynnillisesti selvästi manuaaliversiota yleisempi.Ferrari 612 Scaglietti oli saatavina myös kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla, mutta se on todellinen harvinaisuus. Vain noin 7% koko tuotannosta myytiin perinteisellä vaihteenvalitsimella. Kuusivaihteinen puoliautomaattivaihteisto on varustettu ratin takana sijaitsevin vaihdevivuin.Massaa tällä Ferrarilla on lähes 2 tonnia, joten kyseessä on paljon enemmän gran turismo kuin puhdasverinen urheiluauto - ei sillä että kukaan olisi koskaan väittänyt mitään muuta. Kaksitoistasylinterisen vääntö riittää kyllä kuljettamaan autoa riittävän ripeään tahtiin.Aikanaan lähinnä ulkonäön osalta kritisoitu 612 Scaglietti noudattaa merkin perinteitä muun muassa edessä sijaitsevan V12-moottorinsa ansiosta lähemmin kuin keskimoottoriset Ferrarit.Aikanaan koeajoteksteissä ei löydetty juurikaan muuta purnattavaa kuin ulkonäkö. Jos 612 miellyttää silmää, voisi sen siis arvailla miellyttävän myös ratin takana. Näin mikäli pinkka kestää lähes 200 000 euron sijoituksen rekisteritunnukseen FS-612.Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 8.1.2025 Ajoneuvot Škoda Enyaq sai ansaitun faceliftin, joka lisää toimintamatkaa 8.1.2025 Sähköautot Suomessa rekisteröitiin vuonna 2024 kaikkiaan noin 130 eri täyssähköautomallia – katso koko lista 8.1.2025 Kuluttajat Käytetyn auton viasta autoliikkeelle reklamoinut ostaja: ”Miten voidaan tehdä näkemättä päätös, jossa pysytään loppuun asti?” 7.1.2025 Ajoneuvot On jälleen aika esitellä kuluneen vuoden 10 suosituinta automallia – äärimmäisimmässä asussaan tietenkin 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 11.1.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: kannattaako hankkia ladattava hybridiauto ilman kotilatausmahdollisuutta? 12.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Formentor VZ – kuparin hohdetta ja rallijakkarat vakiona 11.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 – onko pakko lopettaa ajaminen jos ei tahdo? 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 7.1.2025 Henkilö Pehr G. Gyllenhammar: Volvo-johtajan omat autot 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti