Käytetyt erikoisuudet: kaikki pukee mikä peittää Ssangyong Kyronia

Kuva Nettiauto

Ulkonäkö tosin on sivuseikka, jos tarvitsee talveen kypsää nelivetoautoa Mercedes-Benzin dieselmoottorilla.

Jos jouluna on lunta, voiko joulupukki tullakaan? Todennäköisyys joulupukin paikan päälle ilmaantumiselle kasvaa, jos hänellä on allaan riittävän etenemiskykyinen kulkuneuvo. Ssangyong Kyron täyttää tämän kuvauksen, mutta sen tapauksessa riskinä tosin on, että haukkuvat toiset illoin, ties miksi pilkaten.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Pätevä syy vaihtaa nimeä

Eteläkorealainen autonvalmistaja Ssangyong Motor Company on tunnettu vuodesta 2023 lähtien nimellä KG Mobility, joksi sen uusi omistaja, eteläkorealainen KG Group sen vaihtoi. Syynä nimenvaihdolle oli turhia kaunistelematta se, että uusi omistaja halusi päästä eroon Ssangyongin nimen tuomista mielleyhtymistä aivan kamalan näköisiin autoihin, joita se valmisti 1990-luvulla ja 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä.

Ssangyong Actyon

Kaikki alkoi vuonna 1991, kun Ssangyong liittoutui Mercedes-Benzin kanssa valmistaakseen SUV-auton saksalaisvalmistajan tekniikalla. Näin syntyi vain vähän kummallisen näköinen Musso. Kun Mercedes-Benzin teknikkaa pumpattiin Ssangyongeihin lisää, syntyi muiden muassa ensimmäisen sukupolven Korando, kammottavan näköinen Rodius sekä psykedeelinen Actyon.

Kun Musso sai vuonna 2005 seuraajan, syntyi Kyron. Ssangyongilla omistajia on riittänyt, ja Kyron olikin ensimmäinen (ja yksi ainoista) Ssangyong, joka esiteltiin kiinalaisen SAIC Motorin omistajakaudella. Siksi siitä tehtiin myös kiinalainen versio Roewe W5. Tästäkin huolimatta Kyron kätki sisäänsä edeltäjänsä tavoin Mercedes-Benzin tekniikan.

Ssangyong Kyron vm. 2008

Tämänkertainen Käytetty erikoisuutemme on siis Ssangyong Kyron, ja koska kyseessä on vuosimallin 2008 edustaja, saamme ihailla jo faceliftin jälkeisen ajan Kyron-muotia.

Auto löytyy Nettiauton valikoimista, ja se sijaitsee Turussa. Erikoista tässä yksilössä on harvinaisen puoleisen merkin ja mallin lisäksi se, että auto on Ruotsin rekisterissä. Myynti-ilmoituksen mukaan siitä on kuitenkin maksettu autovero Suomeen. Niin tai näin, kuvien perusteella Kyron ei ole Suomen kilvissä, mikä tarkoittaa, ettei Suomen kansalainen voi lähteä sillä edes koeajolle ainakaan ilman, että sen omistaja olisi kyydissä. Käytetyn auton koeajolle otetaan harvemmin myyjää mukaan.

Myynti-ilmoituksessa mainitaan myös, että Kyronin Mercedes-Benzin valmistama 165 hevosvoiman 2,7-litrainen dieselrivi-5 ei ole aivan tikissä, mutta mahdollisesti mistään isosta viasta ei ole kyse. Autolla on ajettu 247 000 kilometriä. Jatkeena sitkeälle dieselille autossa on niin ikään Mercedeksen valmistama 5-vaihteinen automaattivaihteisto, ja etenemiskyvyn takaa nelivetojärjestelmä. Myös 2 300 kilon jarrullinen perävaunumassa on vakuuttavan kuuloinen lukema.

Eräs näin talvella erittäin mukava, mutta tavallisesti vain kalliimmista autoista löytyvä varuste on takapenkkien lämmitys, josta on Ssangyong Kyronin takapenkkiläisille varmasti paljon iloa.

Lähteet: Nettiauto, Ssangyong

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat