16.6.2022

SsangYong Torres esittelee automerkin uuden ilmeen – Eurooppaan myöhemmin sähköisenä

SsangYong paljasti uumoillun uutuuskatumaasturinsa pääpiirteet vain korelaisille. Mutta kiitos Internetin, lennähti se valonnopeudella meidänkin verkkokalvoillemme.

Aloitetaan kuitenkin Torresin ennakkotietopaketti omistajanvaihdosuutisilla - tai ainakin melkein. Nimittäin kuluvan vuoden tammikuussa kerrottiin, että SsangYong Motorin intialainen omistaja Mahindra & Mahindra olisi myymässä korealaismerkkiä Edison Motorsille, niin ikään Etelä-Koreasta tulevalle sähköbusseja ja -kuorma-autoja valmistavalle yhtiölle. Huhtikuussa kauppojen kerrottiin peruuntuneen, eli ilmeisesti samalla omistuspohjalla jatketaan.

Tähän väliin saadaan kuitenkin joka tapauksessa uutisia, eikä pelkästään Koreaan jääviä sellaisia.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Villimpää ilmettä

Torres on ainakin ulkonäkönsä perusteella täysiverinen katumaasturi. Koreasta saadut muutamat kuvat näyttävät, että muutoinkin korkean maavaran autoihin erikoistunut SsangYong on laittanut uuden vaihteen silmään off-road -henkisessä stailauksessa ja brändäyksessä.

Vahvoja maasturielkeitä on nähtävissä myös takaluukun vararengaskoteloa mukailevassa muodossa sekä vanhoissa kunnon astinlaudoissa.

Suosittuun C-segmenttiin asettuvasta Torresista on maasturimaisen kulmikkaiden ja vahvojen muotojen sekä tietysti seikkailumuovien ohella havaittavissa selkeitä viittauksia eräisiin maailman tunnetuimmista maastoautoista. Pystyripainen maski on selvä viittaus Jeepin ikoniseen tavaramerkkiin, joka on oikeastikin tavaramerkki. Jeepin seitsemän rivan sijaan Torresin maskista niitä löytyy luvalliset kuusi kappaletta. Toinen huomio osuu C-pilariin integroituun säiliöön, jonka tapainen on yksi uuden sukupolven Land Rover Defenderin lukuisista tunnuspiirteistä.

Polttomoottoreistaan eivät korealaisetkaan vielä mitään varmaa tiedä, mutta me tiedämme, että täyssähköinen Torres saapunee jo ensi vuonna hämmentämään Euroopan sähkökatumaasturimarkkinoita.

Sisällä katse kiinnittyy melkeimpä välittömästi lähes kulmikkaaseen rattiin. Kojelaudan selkeät muodot kätkevät kaksi kosketusnäyttöä, joista ylempi on pääasiallinen tietoviihdenäyttö, kun taas alemman kautta hoituvat perussäädöt, kuten ilmastointi. Sisätilan olemus on jopa aika premium.

Lähde ja kuvat: SsangYong Motor Teksti: Benjamin Helander

Lisää aiheesta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat