19.5.2018 Ajoneuvot Koeajo: retrosti uusi – SsangYong Rexton 4×4 7AT Quartz Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä SsangYong Rexton on jännittävä yhdistelmä yllättävää uutuutta ja odottamatonta vanhanaikaisuutta.. Hyvää: tasoloikka, kattava varustelu, koko. Huonoa: maantiekäytös, karkeus, hinta. Kolmannen korealaisvalmistajan, SsangYongin, iso maasturi on aiemmin lähtenyt taistoon hiukan altavastaajana. Kun uusi mallipolvi on hinnoiteltu vielä kymppitonnia kalliimmaksi, ei epäilevältä asenteelta voi välttyä. Uusi neljännen polven Rexton tuntuu kuitenkin loikanneen vieläkin enemmän kohti muiden kilpailijoiden asettamaa nykytasoa. On kokoa, kykyä, mukavuutta ja varusteita. Järkälemäinen tikapuurunkoinen maastoauto on trendikkäiden katumaastureiden keskellä kuin norsu ponilauman keskellä. Maavaraa on 224 milliä ja astinlaudat saattavat tulla monella tarpeeseen. Isosta autosta on tarjolla myös seitsemänpaikkainen versio ja kahdelle rekisteröity pakettiauto. Tavaratilaa on 820 litraa ja maksimissaan tavaraa mahtuu peräti kaksi kuutiometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Turhankin jännittävä Rextonin moottorina on 2,2-litrainen nelisylinterinen turbodiesel, joka vauhdittaa maasturia 181 hevosvoimalla ja 420 newtonmetrillä. Seitsemänvaihteinen automaatti on peräisin Mercedes-Benziltä. Nelivedon voi kytkeä päälle ja pois vielä 100 km/h nopeudessa ja kunnon haasteissa etenemiseen tarjolla on hidas neliveto. Kiihdyttäessä Rextonin matkustamoon kantautuu dieselin mylvintä, mutta muuten moottori- ja tiemelu on hyvin hallinnassa. Mercedes-Benziltä lainattu automaattivaihteisto toimii sujuvasti. Voimalinjan suorituskyky riittääkin hyvin Rextonin etenemiseen, vaikka keskitasauspyörästön puuttuminen tekee nelivedolla kääntymisestä paikoin kankeaa. Alusta toimii perusmukavasti, joskin terävät saumat tuntuvat matkustamossa saakka. Maantiellä Rexton kulkee vakaasti, mutta pitkän ja pehmeän auton perä on taipuvainen heiluriliikkeeseen esimerkiksi moottoritien ohituksista palattaessa liukkaalla kelillä. Myös painavan auton (omamassa 2 180 kg) vaatimat jarrutusetäisyydet voivat vaatia kuljettajalta tarkkaavaisuutta. Vähän retro, vähän uusi Kattavasti varusteltu Rexton on jännittävä kokoelma erilaisia vimpaimia, joiden toteutus on vaihteleva. Esimerkiksi hiukan vanhahtavien kaukovalojen automaattitoiminto toimii perusvarmasti. Vastaavasti liikennemerkkitunnistus hoksaa kyllä yleisimmät merkit mainiosti, mutta järjestelmä näyttää vain tunnistaneensa liikennemerkin, eikä tietoa voi tarkastella myöhemmin mistään. Tarjolla on eräs markkinoiden parhaista peruutuskameroista, kiitos terävän ja selkeän viihdejärjestelmän näytön. Navigaattorin toiminta ei hurmannut järjestelmän oletusasetuksilla, mutta karttaruutu näyttää GPS-nopeuden, jotta kuljettaja voi arvioida todellisen ajonopeutensa. Rextonin erikoisin ominaisuus lienee kyky nauhoittaa radiolähetyksiä auton muistiin kuin C-kasetille konsanaan. Onneksi tarjolla on myös perinteisempi bluetooth-tuki. Kattavasta varustelistasta löytyy myös automaattisella jarrutustoiminnolla varustettu törmäysvaroitin jalankulkijatunnistuksella, kaistavahti sekä pysäköintitutkat eteen ja taakse. Matkustamossa käytetyt materiaalit ovat sanalla sanoen edullisia. Suurin moite kohdistuu muovi- ja nahkalaatuihin, puuosien ollessa positiivinen poikkeus. Kuin katettu avolava Edes pakettiautomallin lähtöhinta 45 990 euroa ei ole pieni raha autosta ja viisipaikkaisena SsangYong Rexton maksaa 57 390 euroa. Kun lisävarustelistalta napsitaan vielä vaikkapa koeajoauton 20-tuumaiset vanteet, ksenon-ajovalot ja astinlaudat, on hintalapussa jo huikeat 60 000 euroa. Toisaalta kilpailijoiden löytäminen autolle on hankalaa. Monessa mielessä auto kilpailee Land Cruiserin ja Range Roverin hallitsemassa luokassa, mutta lähestymistapa muistuttaa enemmän avolava-autoa. Valmistajan maalaamasta luksusimagosta huolimatta SsangYong Rexton onkin tehty tekemään töitä. Jopa maahantuoja korostaa auton 3 000 kilogramman vetokykyä. Työkalua etsivälle ei ole vielä ylettömästi tarjontaa, joten Rexton on tervetullut lisä markkinoille. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen SsangYong Rexton 4x4 7AT Quartz Hinta alkaen 57 390 € Koeajetun auton hinta varusteineen 60 500 € Moottori Dieselmoottori 2 157 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 133 kW (181 hv), 4000 r/min Vääntö 420 Nm (1600–2600 r/min) Vääntö 420 Nm (1600–2600 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 185 km/h Kulutus l/ 100 km 4850 (kaup.) / 1960 (maant.) / NEDC-kulutus 1825 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 213 g/km Mitat pituus 4850 mm, leveys 1960 mm, korkeus 1825 mm, akseliväli 2865 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 5 vuotta / 2 vuotta ammattikäyttö Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt