24.9.2019 Ajoneuvot Alle 22000 eurolla katumaasturikisaan: SsangYong Korando iskee hinnalla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden neljännen sukupolven SsangYong Korandon kuljettajaksi pääsee parhaimmillaan 21 990 eurolla. 2021 mallisto täydentyy hybridillä ja täyssähköversiolla. Korealaisvalmistaja SsangYongin uusi Korando oli ensi kertaa esillä ja samalla lyhyesti koeajettavissa Suomen kamaralla. Tutustumme autoon piakkoin tarkemmin varsinaisen koeajon muodossa.Neljännen sukupolven uutuus on uusiutunut monin tavoin edukseen esimerkiksi muotoilun puolesta. Katumaasturi näyttää nyt kilpailukykyisen modernilta, jos kohta ei autoluokassaan erottuvan persoonalliselta.Keulailme on jyhkeä, sivulinja virtaviivainen – kiitos laskevan kattolinjan. Entistä pidempi ja leveämpi, mutta matalampi. Akselivälikin on kasvanut. Takana ilmettä luovat kookkaat sivuille kaartuvat takavalot. Maavaraa on 18 senttiä ja vetokykyä on dieselautomaattina parhaimmillaan 2 000 kiloa. Tavaroille on tilaa 551 litran verran.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaksi voimanlähdettäKorandon voimalinjan voi valita kahdesta. Ne ovat SsangYongin omaa tuotantoa. Se ei sinänsä yllätä, onhan autonvalmistaja on Korean vanhin, kokemusta on siis 65 vuoden ajalta.Bensiinimoottori on ahdettu nelisylinterinen ja 1,5-litrainen, joka tarjoaa käyttöön tehoa 163 hevosvoimaa. Vääntö on 280 Nm.Aluksi Suomessa tulee tarjolle 1,6-litrainen nelisylinterinen dieselmylly, jossa on tehoa 136 hevosvoimaa ja vääntöä 324 Nm. Dieselmoottorisena WLTP-kulutus on 6,5 litraa satasella ja hiilidioksidipäästöt 171 grammaa kilometrillä.Tulevaisuus ei ole ihan vielä täällä: valmistajan lupauksen mukaisesti Korandon hybridit ja täyssähköiset versiot tulevat tarjolle vuoden 2021 aikana.Manuaalina tai automaattinaKorandon saa manuaalivaihteisena tai automaattivaihteisena, jolloin tarjolla on kolme ajoasetusta.Hinnat alkavat etuvetoisesta manuaalivaihteisesta bensaversiosta ja 21 990 eurosta. Hinnaston tyyreintä päätä edustaa nelivetoinen dieselautomaatti, josta saa maksaa 31 990 euroa.Maahantuojan odotukset myynnin suhteen ovat korkealla, edustaahan 4,45-metrinen Korando Suomen automarkkinoiden kiinnostavinta SUV-autojen luokkaa. Se toki myös tarkoittaa kovaa kilpailua ja monia vaihtoehtoja.Korandon takuu on viisi vuotta tai 100 000 km.Varusteita ja viisi tähteäTurvavarustelu ja passiivinen turvallisuus ovat kunnossa, onhan auto saavuttanut törmäystesteissä vastikään viisi Euro NCAP -tähteä. Korandon korissa on 74 prosenttia eriasteisia suurlujuusteräksiä.Korandoon tulee tarjolle kaksi varustetasoa. Vakiona on muun muassa mäkilähtöavustin ja alamäkihidastin, peruutuskamera, keskuslukitus, nahkainen ohjauspyörä sekä kahdeksantuumainen kosketusnäyttö.Tyyriimmältä varustetasolta tulee mukaan muun muassa automaatti-ilmastointi.Lisävarusteena saa esimerkiksi ledajovalot hitusen alle 700 eurolla. Näkymiltään muokattava digitaalimittaristo maksaa autoversiosta riippuen noin kuutisensataa euroa. Isomman näytön ja sähköisen takaluukunkin saa lisärahalla.Ensituntuman perusteella aiempaa paremmin muotoillut istuimet ajavat asiansa hyvin.Teksti ja kuvat: Marko JokelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen